Een paar maanden geleden heb ik van mijn vriendje een kettinkje gekregen met een ankertje, kruisje en hartje (hoop, geloof en liefde). Ik was hier echt superblij mee en droeg hem ook altijd. Maar toen mijn vader het kettinkje zag, wilde hij dat ik het kruisje eraf zou halen.
Het zit zo: Mijn ouders zijn naar Nederland gevlucht vanwege een burgeroorlog. Het ging vooral om de verschillende geloven. Mijn vader is moslim, mijn moeder christen. Ze hebben daarom afgesproken geen zichtbare ‘geloofskenmerken’ te dragen.
Daarom wilde hij dus dat ik het kruisje eraf zou halen. Ik was hier erg boos en verdrietig over en mijn vriendje ook. (hij heeft een hele goede band ook met mijn ouders, maar hier werd hij verdrietig van). Uiteindelijk heb ik het toch maar gedaan. Maar een paar weken daarna ging ik toch maar naar de juwelier om het kruisje er weer op te laten zetten (dat is nu alweer een half jaar geleden). En gister pas, zag mn vader weer dat het erop zat. Hij werd weer boos en wil perse dat ik het er weer af haal.
Ik snap het niet. Hij wéét hoe belangrijk het voor me is. Het heeft niet eens met geloof te maken, het hoort gewoon bij het ankertje en het hartje.
Ik ben nu 18, en het lijkt mij dat ik toch wel een beetje zelf mag bepalen wat ik draag…
De ouders van mn vriendje vinden het ook raar, en mn vriendje is ook boos op mijn ouders hierom. Hij wil voorlopig maar niet langskomen hier. En dat begrijp ik heel goed.
Wat moet ik nu doen?