kettinkje

Een paar maanden geleden heb ik van mijn vriendje een kettinkje gekregen met een ankertje, kruisje en hartje (hoop, geloof en liefde). Ik was hier echt superblij mee en droeg hem ook altijd. Maar toen mijn vader het kettinkje zag, wilde hij dat ik het kruisje eraf zou halen.
Het zit zo: Mijn ouders zijn naar Nederland gevlucht vanwege een burgeroorlog. Het ging vooral om de verschillende geloven. Mijn vader is moslim, mijn moeder christen. Ze hebben daarom afgesproken geen zichtbare ‘geloofskenmerken’ te dragen.
Daarom wilde hij dus dat ik het kruisje eraf zou halen. Ik was hier erg boos en verdrietig over en mijn vriendje ook. (hij heeft een hele goede band ook met mijn ouders, maar hier werd hij verdrietig van). Uiteindelijk heb ik het toch maar gedaan. Maar een paar weken daarna ging ik toch maar naar de juwelier om het kruisje er weer op te laten zetten (dat is nu alweer een half jaar geleden). En gister pas, zag mn vader weer dat het erop zat. Hij werd weer boos en wil perse dat ik het er weer af haal.
Ik snap het niet. Hij wéét hoe belangrijk het voor me is. Het heeft niet eens met geloof te maken, het hoort gewoon bij het ankertje en het hartje.

Ik ben nu 18, en het lijkt mij dat ik toch wel een beetje zelf mag bepalen wat ik draag…

De ouders van mn vriendje vinden het ook raar, en mn vriendje is ook boos op mijn ouders hierom. Hij wil voorlopig maar niet langskomen hier. En dat begrijp ik heel goed.

Wat moet ik nu doen?

Ik vind dat jou ouders jou moeten laten dragen wat jij wil. Dat zij zelf de keuze hebben gemaakt om geen zichtbare ‘geloofskenmerken’ te dragen, maar dat is niet jou keuze.

Als jij het er wil laten hangen, zou ik dat gewoon doen als ik jou was.

Nou, je bent tenslotte 18. Ik vind dat je zelf mag bepalen wat je draagt of wat je gelooft, maar hij is zeker erg gelovig. Misschien moet je is een serieus gesprek gaan voeren met je vader, waar je uitlegt hoe belangrijk het voor je is, en wat het eigenlijk symboliseert.

Ja, dat denk ik dus ook…
Maar met mijn vader heb ik echt geen goede band… Als hij iets wil, dan gebeurt dat ook zo, anders krijg je problemen.
Nu weet ik niet wat hij eraan kan doen als ik het toch ga dragen?

Het vervelende is wel dat ik nu middenin mijn laatste toets periode in mijn examenjaar zit. Dus Gezeik van hem kan er niet echt bij :frowning_face:

@duckiiface: Hij is niet erg gelovig. De ‘lusten’ van zijn geloof streeft hij wel na (feesten als het suikerfeest enzo), maar de ‘lasten’ niet. (hij eet dus wel gewoon varkensvlees, rookt en drinkt alcohol)

Ik heb het er met hem al wel over gehad, maar hij vindt dat ik naar hem moet luisteren, zolang ik met hem in hetzelfde huis woon…

Ik snap wel dat het vervelend is voor je ouders hoor ! Maar waarom is het zo erg om alleen dat kruisje er af te halen ?

Ik ben het met je ouders eens. Aangezien je nog thuis woont hoor je je aan hun regels te houden. Het gaat maar om een klein bedeltje wat blijkbaar voor je ouders een grote betekenis heeft. Natuurlijk is het jammer dat je het niet kan dragen, maar ik zou me er persoonlijk niet zo prettig onder voelen als ik het wel zou dragen en ik ondertussen zou weten dat dit echt iets is waar mijn ouders het niet eens mee zijn.

@anononiempje: ik vind het lullig tegenover mijn vriendje. Hij heeft mij iets gegeven, en dan moet ik het in feite kapot gaan maken. Hij heeft het mij ook gegeven met de betekenis ‘hoop, geloof en liefde’. We hebben hoop, we geloven in elkaar en er zal altijd liefde zijn. Het is ook het eerste cadeautje wat ik wat hem heb gekregen.

@FoxFox: Mijn vader is zo iemand die altijd zijn zin wil hebben. En nu één keer heb ik iets waar ik veel waarde aan hecht, en dan moet ik ook dat kapot maken. En hij heeft het een half jaar lang niet eens gezien.

dit is wel een moeilijke situatie ja.
misschien kan je het kruisje gewoon altijd bij je dragen, zonder dat je vader het ziet?

zeg gewoon dat het kruisje niks voor je betekend.
dat het gewoon bij het kettinkje hoort.
en dat het een lief cadeautje is van je vriendje.
en dat hij niet compleet is zonder het kruisje.

Ja nouja, ik denk dat ik hem deze 2 weken gewoon niet omdoe thuis… Als mn toetsweken zijn afgelopen probeer ik het weer, kijken wat er gebeurt…

Hmm ja ik snap je ouders wel, maar misschien kun je inplaats van het kruisje er iets anders op laten zetten het zegmaar omruilen voor bijv. een klavertje 4 ofzow ?

Ik vind dat jij niet naar de je ouders hoeft te luisteren hoor… je bent 18. Je kunt toch met ze praten en zeggen dat het voor jou niks met geloof te maken heeft, maar dat kettinkje voor jou gewoon zo belangrijk is omdat je het van je vriend gekregen hebt en dat je het daarom graag heel wil laten. :slightly_smiling_face:

Zo’n klein kruisje valt toch niet zomaar op tussen het hartje en het ankertje?
Ik draag een super groot kruis als ring en ik ben totaal niet gelovig…

Ik ben het met Cherryblossoms eens. Ik bedoel voor je ouders zit er veel meer negatieve dingen achter. Kan je vriend niet gewoon een nieuw armbandje kettinkje kopen…(met een lief hartje ofzo?) (snap niet dat ie nu niet meer bij jou thuis komt hoor ZO erg is het toch ook allemaal niet?) misschien zie ik dat verkeerd hoor.

En anders draag het kruisje dan altijd bij je in je broekzak als het echt zoveel waarde voor jullie heeft…

Voor je ouders is het meer dan gewoon een bedeltje. Ze hebben heftige dingen meegemaakt, en zijn gevlucht zodat jij een goed leven zal hebben. Sta daar nou ook even bij stil.

Jij had het ook niet kunnen weten en je vriendje ook niet, maar nu kunnen jullie er rekening mee houden. Maar respecteer de afspraak van je ouders wel. Het kruisje kan je eventueel aan hem geven om op een andere hanger te plaatsen of misschien mag je het als kado aan een vriendin geven. Dan wordt het toch nog gebruikt.

Ik vind dit best hypocriet, maar wat doe je eraan…? Zoals zij nu vrijheid hebben om christen en moslim te zijn, moet jij ook de vrijheid krijgen om uit te dragen wat je wil. Of dat nou met geloof te maken heeft of liefde voor je vriend.

Oke… Ik heb dus toch besloten om het kruisje eraf te halen.
Ik vind het echt helemaal niet leuk, maar zoals jullie al zeggen moet ik de kant van mijn ouders ook begrijpen.

Nu moet ik het nog tegen mn vriendje vertellen…
Ik ben wel een beetje bang dat ik hem zal teleurstellen, dat wil ik echt niet :frowning_face: Maar om mijn ouders zo verdrietig te zien, daar kan ik ook niet mee leven. Ik bewaar het kruisje wel. Als ik uit huis ben, kan ik hem er altijd nog op doen.

Tsja.
Je bent 18, opzich vind ik dat je dan zelf mag weten wat je draagt of niet.
maargoed, als je ouders zich er heel erg aan storen kun je het misschien toch doen.
praat er anders nog eens met je moeder over, zij heeft dus nog niks gezegd sinds je het er weer aan hebt laten zetten…?