Op www.telegraaf.nl zag ik het volgende artikel:
Oud-bisschop: Kerstman steelt Kerstmis MANILLA - Een voormalige bisschop van de Filipijnse hoofdstad Manilla heeft vrijdag hard uitgehaald naar de Kerstman. Volgens Teodoro Bacani heeft de Kerstman het ware karakter van kerst vervangen door een overdaad aan cadeaus. Dat meldde een Filipijnse rooms-katholieke website.
„De Kerstman helpt met het promoten van consumentisme, omdat hij symbool staat voor winkelen en het geven van cadeaus”, aldus Bacani. „Christus symboliseert het offer van zijn leven voor de mens. Maar de Kerstman heeft meer commerciële aantrekkingskracht.”
In de Filipijnen worden etalages steeds vaker versierd met afbeeldingen van de Kerstman, in plaats van met de stal waar Jezus werd geboren. Ruim 80 procent van de inwoners van de Filipijnen is rooms-katholiek.
En ik was benieuwd wat andere mensen hiervan vinden Ikzelf ben christelijk en kan me soms wel eens ergeren aan het feit dat sommige mensen fel tegen het geloof zijn maar toch schijnheilig kerst gaan lopen vieren, en dat waarschijnlijk minstens een kwart van Nederland denkt dat de Kerstman begonnen is met Kerst.
Meningen?