Kerstman steelt Kerstmis?

Op www.telegraaf.nl zag ik het volgende artikel:

Oud-bisschop: Kerstman steelt Kerstmis MANILLA - Een voormalige bisschop van de Filipijnse hoofdstad Manilla heeft vrijdag hard uitgehaald naar de Kerstman. Volgens Teodoro Bacani heeft de Kerstman het ware karakter van kerst vervangen door een overdaad aan cadeaus. Dat meldde een Filipijnse rooms-katholieke website.

„De Kerstman helpt met het promoten van consumentisme, omdat hij symbool staat voor winkelen en het geven van cadeaus”, aldus Bacani. „Christus symboliseert het offer van zijn leven voor de mens. Maar de Kerstman heeft meer commerciële aantrekkingskracht.”

In de Filipijnen worden etalages steeds vaker versierd met afbeeldingen van de Kerstman, in plaats van met de stal waar Jezus werd geboren. Ruim 80 procent van de inwoners van de Filipijnen is rooms-katholiek.

En ik was benieuwd wat andere mensen hiervan vinden :slightly_smiling_face: Ikzelf ben christelijk en kan me soms wel eens ergeren aan het feit dat sommige mensen fel tegen het geloof zijn maar toch schijnheilig kerst gaan lopen vieren, en dat waarschijnlijk minstens een kwart van Nederland denkt dat de Kerstman begonnen is met Kerst.
Meningen?

Tsjaaa… Ikzelf vind het heel erg leuk met die cadeautjes onder de boom enzo, maar ik had vroeger wel altijd het kerststalletje van playmobil en daar speelde ik altijd mee. Volgens mij heb ik die geboorte echt meer dan dertig keer nagespeeld. Mijn moeder gelooft en we gingen ook altijd naar zo’n naspeel levend kerststal.

Sowieso geen kerst, lang leven sinterklaas!

kerst bestaat wel langer dan sinterklaas maar goed.

Ja, klopt. Maar dat betekent niet dat de gedachte achter sinterklaas ook niet eens waardevoller is. Dan heb ik het over de mythe he, niet over sentimentele jeugdherinneringen, haha! Maar ik snap dat als je christelijk bent, het oorspronkelijke christelijke kerst beter is.

Nouja, ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik de kerstboom en de lichtjes niet hartstikke gezellig vind, maar het is meer dat de originele wáárde van kerst door zoooveel mensen vergeten wordt.

Ik denk dat dat wel tegenvalt. Mensen weten de originele waarde wel, maar net als ik, maakt het ze niet zo veel meer uit. Gewoon, omdat het geloof er tegenwoordig minder/niet toe doet.

Helemaal mee eens! Ik kan me ergeren aan mensen die zeggen: kerst vind ik zooo belangrijk! Terwijl ze het geloof belachelijk maken.
Wel massaal gebruik maken van kerstvakantie en kado’s, maar niet eens weten wat je viert met Kerst?

Dat dacht ik ook altijd!
Maar ik ken zat mensen die het helemaal niet weten, net als Pasen (al heeft dat maar deels met het christendom te maken).
Ze vreten zich helemaal vol met een Paasbrunch,en hebben allemaal vrij met hemelvaart, maar ze hebben geen idee waarom.

Ik vind dat er een goede balans moet zijn.
Gezelligheid, familie en dankbaarheid en cadeautjes.

Kerst in de zin van de geboorte van Jezus heb ik nooit zo gevierd en vind ik (hoe hypocriet dat misschien ook is) niet zo interessant.

Ik vind het daarentegen wel belangrijk dat je weet wat de oorsprong van kerst, pasen, pinksteren, etc. is. Gewoon als algemene ontwikkeling.

hoe bedoel je pasen heeft maar deels met het christendom te maken? pasen ís dat Jezus stierf aan het kruis, om het commercieel te maken hebben ze er een paashaas in gesmeten.

Ja klopt, ik vind het echt belachelijk dat sommige mensen denken dat Jezus met kerst is gekruisigd ofzo. Met dagen zoals goede vrijdag is het nog erger, weten ze niet eens dat het een christelijke dag is.

Klopt ja!
Maar het is afgeleid van het Pesach, een soort lentefeest, feest van de vruchtbaarheid, waar de joodse slavernij in egypte werd herdacht. Dat heeft dus eigenlijk ook met christendom te maken, maar het is vooral een joods feest. Het laatste avondmaal was namelijk ook een Pesach-avondmaal. Toen is die naam verbasterd tot Pasen en heeft het voor christenen een andere betekenis gekregen.
Tenminste, zo heb ik het geleerd, ik weet niet of ik het helemaal goed zeg :wink:
Maar omdat het dus een lentefeest is (vruchtbaarheid etc) slaat de paashaas/paaskuikentjes nog wel enigszins ergens op. Maar ook hier weer, er zijn zoveel mensen die bij Pasen alleen maar aan een konijn met een mandje denken die eitjes verstopt :stuck_out_tongue:

Correct me if I’m wrong, maar volgens mij vinden hazen en eieren hun oorsprong in heidense vruchtbaarheidsriten, en niet in moderne commercie.

Nee klopt, al die feestdagen zijn samengetrokken met vroegere heidense feesten. De heidense feesten zijn alleen een stuk populairder geworden dan de christenlijke. Zelfs God is een heidens woord.

Ben zelf niet gelovig etc, maar is gewoon gezellig en leuk om cadeautjes voor elkaar te kopen. Al is t alleen om de economie op gang te houden haha! XX

Sowieso wel kerst, lang leve kerst. Sowieso geen sinterklaas, da’s voor kleuters :grin:

NO WAY, ik vind kerst echt 10000 keer leuker dan sinterklaas!

Wat is er mis mee, als niet-gelovigen ook dat feest vieren?
Ik bedoel, iedereen interpreteert de gedachte achter een feest anders en of ze dat dan nou invullen met de kerstman die kadootjes brengt, of die dagen met familie spenderen, of met gezelligheid, of dat ze nou herdenken dat Jezus is geboren. Wat is het probleem?

Heel de Telegraaf is belachelijk:P.