Kerstdinner

Ik kon niet vinden of hier al een topic van was, anders: sorry. Dan kan deze weg.

Wat eten jullie met kerst?
Ik ben al enkele dagen bezig met lekkere receptjes op te zoeken. Ik wil eerste kerstdag koken en later in de week voor een ‘verlaat’ kerstdinner met mijn vriendinnetjes.

Voor 1e kerstdag:
Voorgerecht: ?
Hoofdgerecht: Konijn met pruimen (Flappie het kerstkonijn :stuck_out_tongue: )
Nagerecht: Appelcrumble met kaneelijs en slagroom.

En jullie?

Waarschijnlijk niet heel veel bijzonders… Ik ben gewoon thuis met m’n moeder en broer, we hebben geen familie dus ook geen familiediner ofzo.

Op kerstavond ga ik met mijn gezin en mijn vriendje broodtafelen, dan eten we tulband, kerststol, croissants en pistolets enzo. Dan op de ochtend van eerste kerstdag ontbijten we met wat over is (meestal veel). Op eerste kerstdag ga ik gourmetten bij m’n oma met de familie van mijn moeders kant, en op tweede kerstdag eet ik waarschijnlijk iets van witlof ofzo bij m’n oma met de familie van mijn vaders kant.

1e kerstdag kook ik een vegetarisch 3 gangen diner.

Voorgerecht:
Chinese tomatensoep met een recept dat ik ooit heb geleerd uit het “hoe overleef ik tijdschrift”.
Gemaakt met tomatensap, ei met wat peper en zout, vermicelli en een beetje marjolein om het op te fleuren.

Hoofdgerecht:
Gevulde paprika met een recept van de allerhande.

Nagerecht:
Vlaflip.

Voor 2e kerstdag ga ik cupcakes maken met appel en kaneel en die dan meenemen naar m’n tante voor bij de koffie.

Als er interesse blijkt voor de recepten zal ik ze wel even posten.

@Vitani;
Interesse hier! Het klinkt goed. :grinning:
Mag ik de recepten?

Ik ga samen met mijn vriend een hoofdgerecht maken :grinning:
boontjes omwikkeld in gebakken katenspek,
varkenshaasrolletjes,
gefrituurde aardappeltoefjes,
daarbij nog wat andere groenten,
cranberrysaus en champignonroomsaus

Verbaast me dat ik geen kalkoen zie! Wij gaan dit jaar uiteten en we hebben een kerstmenu bestelt maar weet het nog niet precies.

De chinese tomatensoep (per kom):
¾ kom tomatensap
nestje mie (ik gebruik zelf vermicelli omdat ik het te weinig maak en niet alleen maar voor dit gerecht mie in huis ga halen)
ei
zout en peper

Doe de tomatensap en de mie in een pannetje. Wacht tot het kookt en zet het dan nog 2 minuten op een laag vuurtje, tot de mie zacht is. Snufje peper erbij.
Kluts een eitje met zout en peper en bak een omeletje. Rol deze meteen op zodra hij klaar is en snij het in reepjes.
Doe de soep in een kom, gooi de omelet erbij en strooi er iets groens (in mijn geval rozemarijn, maar kan ook peterselie, bieslook, koriander… noem maar een groen kruid zijn).

Recept uit: Hoe overleef ik… met /zonder vrienden (tijdschrift februari/maart 2010).

Gevulde paprika:

Alleen doe ik er vegetarisch gehakt in, verder is het recept hetzelfde

Vlaflip:
Simpel maar hartstikke lekker, doet mij altijd herinneren aan scoutingkamp (dan aten we dat als toetje)
Vanillevla
Yoghurt
Limonadesiroop

Schenk in een glas (250 mL) een laagje siroop (van ca. 15 mL), daarna een flinke laag yoghurt (ca. 200 mL) en vul de rest met de vla.
Variëren in hoeveelheden kan natuurlijk naar smaak.

De appel-kaneel cupcakes:
[i]½ appel, geschild en in kleine stukjes gesneden
sap van 1 citroen
1 el kaneel
3 eieren
150 g zachte boter
225 g basterdsuiker
125 mL melk
190 g zelfrijzend bakmeel

125 g poedersuiker
250 g boter, op kamertemperatuur
1 el kaneelsuiker[/i]

verwarm de oven op 160*C. Zet 12 papieren cakevormpjes op een bakplaat of in een muffinvorm. Meng appel en citroensap in een kommetje en bestrooi met de kaneel. Klop de eieren los in een kom, voeg boter en suiker toe en klop alles tot een luchtig geheel.
Roer melk en bakmeel erdoor. Klop de massa met een elektrische mixer in circa 2 min. romig. Meng vervolgens de stukjes appel door het mengsel.
Verdeel het mengsel over de vormpjes. Bak de cakejes circa 18-20 min., zodat ze stevig aanvoelen. Laat ze een poosje afkoelen en zet ze op een rooster. garneer ze als ze volledig zijn afgekoeld.

Meng ondertussen met een pollepel de helft van de poedersuiker met de helft van de boter, voeg de resterende poedersuiker en boter toe en roer met de lepel tot een romig geheel. Verdeel dit mengsel over de cakejes en bestrooi met kaneelsuiker.

uit: Cupcakes (taartjes… … maar dan net even anders), uit de "da’s pas koken"serie

Dankjewel voor de recepten Vitani!
Als ik het ga proberen gebruik ik denk ik ook vegetarisch gehakt of ik laat het gehakt weg, want ik ben vegetarier. :slightly_smiling_face:

ik ga eerste dag gourmette en tweede dag meestal simpel en wat makkelijks
word dan gegeten
normaal gesproken maakt me oma biefstuk met doperwten aarappels

Eerste kerstdag eet ik bij m’n schoonouders, moet misschien er nog wat voor maken, maar nog geen idee, ik moet ze er maar even over mailen nog… En tweede kerstdag gourmetten bij m’n moeder…

Wij eten met kerst meestal 5 of 7 gangen (ja echt niet normaal, maar mijn familie houdt echt van koken).

Meestal is het iets van:

Amuse
Voor: carpaccio o.i.d.
Tussen: soep
Hoofd: rolade of konijn o.i.d. met aardappeltjes en groenten
Tussen: spoom
Na: Maak ik altijd. Dit jaar chocoladetaart met rode pepers
Na 2: kaas

Spoom komt trouwens volgens mij nog voor het voorgerecht maar ik weet het niet meer zeker.

Oh ja dit doen wij ook op kerstavond. Volgens mij is dat iets typisch Brabants, mijn vriendinnen hier in Amsterdam hadden er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Ik weet niet eens waar ik ben en met wie ik ben met kerst.

Hoe dan ook, ik kook.
Maar echt uitgebreid… dat doe ik al dagelijks, dus het zal niet bijzonderder zijn dan normaal. Kook iedere dag al met gangen/veelkruiden/uitgebreid etc.

1e kerstdag ben ik bij mijn moeder, met zijn tweetjes dus.
2e kerstdag ben ik weer op mijn kamer, home alone, eenzaam, verveling, niemand in het studentenhuis… dus word heel uitgebreid en heel veel koken (lees, eenzaamheid weg eten oid) baaaalen!
Of ik ga uiteten in mijn uppie :grinning_face_with_smiling_eyes:
Moet nog denken.

Ik ga ook een taart bakken, veel ovenbroodjes met allerlei beleg op kerstochtend (met kerststol natuurlijk!) en verse sapjes van de l’aldi! haha
Denk dat ik 's avonds gewoon heeeel veel gerechtjes maak en dan soort buffet voor de uren 17u tot 24u :grinning_face_with_smiling_eyes:
Vind mijn moeder ook beter, want die eet zo weinig.

^ De Aldi heeft echt goede dingen met kerst. Meestal koop ik die hele winkel leeg en eet ik een maand na kerst nog speciale dingen uit de vriezer.

Ik maak allemaal kleine simpele hapjes omdat er moeilijke eters bij zijn.

• stokbroodjes met o.a zelfgemaakte tonijnsalade en eiersalade
  • gebakken biefstukje
  • romige tomatensoep
  • carpaccio met parmezaanse kaas
  • mozzarella sticks
  • crunchy kip met dip
  • mini hamburger
  • pasteitje met zalmragout
  • mini pizza
  • borrelwrap met lente ui

en als toetje marshmallow lava chocolade cupcakes met zelfgemaakte toblerone ijs

Kerstavond: Uiteten all you can eat ( met o.a. sushi, tapas, wokken, heeel veel toetjes!)

Eerste kerstdag: Hier thuis eten, waarschijnlijk dit:
voorgerecht = kreeftensoep en een garnalensalade
hoofdgerecht= aardappelbroccoli-gratin, gevulde kippenborstfilet, groene asperges
nagerecht = Koffie-ijsrol

Tweede kerstdag gourmetten bij mijn vriend!

eerste dag eet ik op stage dus dan weet ik nog niet wat ik eet
tweede dag gaan we thuis gourmetten (: