Keihard werken, maar toch onvoldoendes

Hoi! Ik denk ik plaats even een topic. Aub, reageer niet raar, ik moet het even kwijt en vroeg me af of jullie raad weten.

Ik heb vorig jaar mijn VMBO TL diploma gehaald. Omdat ik niet wist welke opleiding ik wou gaan doen, ben ik HAVO gaan doen. Maar… Het is moeilijker dan ik dacht. Het is echt zo moeilijk, dat ik zelfs tot s’avonds laat zit te leren. Het niveau is gewoon te hoog voor me denk ik. Ondanks dat ik zoveel blijf leren en doe voor school {ik zit zelfs in de medezeggenschapsraad} haal ik keer op keer onvoldoendes. Ik weet zeker dat ik genoeg leer voor toetsen en maak echt alles af tot op de puntjes. In tegenstelling tot andere kinderen die klakkeloos verslagen van internet afhalen… Die mensen halen zomaar een 7 of een 8 op verslagen, terwijl ik onwijs veel moeite doe en het tot 3x toe overnieuw mag maken en dan nog eens een 5 haal…

Hebben jullie dit ook?
Hebben jullie ook frustratie wat mensen die verslagen van internet betreft/ Jij doet moeite en haalt het niet. Iemand anders haalt klakkeloos een verslag van internet en haalt zomaar een 8. Het is niet dat je het diegene niet gunt, maar het idee dat jij een onvoldoende krijgt en zoveel moeite hebt gedaan…

Mja, ik ben zelf iemand die geen moeite erin stopt en hoge cijfers haalt. Ik denk zelf het dat het niveau voor jou te hoog is.

Iemand die het van internet afhaalt?
Dat is sowieso niet goed

Ik heb het een beetje, ik leer heel hard en veel, en krijg ook lagere cijfers dan mijn vriendinnen (ik heb gister 3 uur Frans geleerd, zij een half uurtje, en het zal me niet verbazen als zij straks een 9 en ik een 6). Best frustrerend (zeker voor jou, bij jou is het een stuk erger, ik mag niet zeuren eigenlijk)…

Ik heb het echt totaal niet, ik hoef niks te doen voor een 7 en als ik een beetje doe heb ik een 8.
Ik denk dat het niveau voor jou gewoon echt te hoog ligt.
Maar hebben ze bij jullie niet altijd dat verslagen door plagiaatcontrole heengaan?

Tsja , je voelt het zelf wel het beste aan denk ik…
Als ik het zo hoor lijkt het me idd dat het gewoon te moeilijk voor je is.
Maar misschien kun je iets van bijles regelen?

Ga eens met dit probleem naar je mentor , hij kan je vast wel tips geven.

Misschien leer je ook niet op de goede manier, dat je bijv. alle kleine feitjes leert ipv de hoofdzaken te onderscheiden.

Succes iig!

Misschien moet je verslagen leren maken?

als je het van internet haalt dan krijg je bij ons sowieso een 1?

Maar ik denk dat het gewoon te moeilijk is voor je. Tenzij je niet weet hoe je (goed) moet leren en verslagen moet maken. Misschien is bijles een idee?

En de medezeggenschapsraad is nou niet echt goed voor je cijfers lijkt me, aangezien je daar alleen maar tijd in moet stoppen.

als je heel hard je best doet is alles mogelijk, misschien kan je aan de leraren vragen wat je fout doet, en misschien bijles van hun vragen. Zij weten namelijk precies wat op de toets komt en kunnen je dan alles goed uitleggen.

Dit is misschien nu frustrerend, en ik denk ook wel zeker dat havo geen goede richting voor je is. Maar weet wel dat jij gewend bent van te werken, en zij helemaal geen moeite gewoon zijn. Jij zal later veel beter kunnen uitblinken in je werk doordat je al gewoon bent om al die moeite te doen, terwijl zij daar zich sterk aan mogen gaan aanpassen (als ze zich dan al aanpassen). Als jij een andere, misschien lagere richting gaat volgen, dan hoeft het helemaal niet zo te zijn dat jij dus een ‘mindere’ baan dan hun krijgt.

Ik zou inderdaad naar je leraren toe gaan voor hulp. Van het VMBO naar de Havo lijkt me een grote stap, al helemaal omdat de Havo heel anders is in vergelijking.

Tips voor als je moeite hebt met leren:

• Huiswerk maken
  • Op tijd beginnen
  • Samenvatten
  • Herhalen
  • Berekeningen oefenen, oefenen, oefenen!

Maak je vooral niet té druk, dat werkt alleen maar averechts! Zorg ervoor dat je genoeg slaapt en voldoende rust neemt. Als je merkt dat er teveel tijd aan de medezeggenschapsraad verloren gaat, stop hier dan zonodig mee. Voor tips over hoe het precies aan te pakken kan je altijd bij je leraren/mentor terecht!
Succes ermee, als je in jezelf gelooft kom je er wel! :slightly_smiling_face:

Bedankt voor alle reacties!!

Ik ga het probleem aankaarten bij mijn mentor. Ze was er vandaag niet, dus het kon vandaag even niet, maar ik ga het wel snel doen. En wat betreft dat ik niet goed leer; ik leer wel goed, net zoals iedereen leert. Samenvattingen maken, begrippen en jaartallen leren, etc. Op het VMBO had ik heel vaak 8en en 9ens, dus aan het leren moet het niet liggen…

En wat verslagen van internet betreft; ze hebben het niet door ofzo, ik weet het niet… Of ze letten er niet op.

Het zou wel handig zijn als ik dit ook ga doen, het zou me óntzettend veel tijd en moeite schelen, maar dit wil ik niet doen, het valt onder fraude en het is school, je hoort het zelf te maken vind ik ;-p

Twee weken geleden had ik een toetsweek, omdat ik er niet zo goed voor stond heb ik het hele jaar al mijn huiswerk bijgehouden en ik was twee weken van te voren gaan leren. Ik had een heel boekwerk aan samenvattingen en ik kende het allemaal uit mijn hoofd, toch haalde ik maar zesjes en een paar onvoldoendes. In tegenstelling tot vriendinnen die één dag van te voren begonnen met leren en een dikke zeven of een acht haalden. Vaak kwam het omdat ik niet genoeg begrippen betrok in mijn antwoord op vragen. Ik had het dus wel goed uitgelegd, maar ik kreeg niet alle punten omdat er belangrijke woorden ontbraken. ZO frustrerend… Ik heb alleen gewoon havo gedaan vanaf het begin en ik heb verder ook geen tips voor je…

1 Woord: Bijles.

Er zijn ook plaatsen waar je heen kan voor huiswerkbegeleiding. Daar helpen ze je agenda bijhouden en je huiswerk na te kijken. Je mag zelfs pas weg als je het kent of het sluitingstijd is.

Weten je ouders hiervan? Misschien even melden.

Ik heb precies het zelfde als jij. Ik ben ook van VMBO naar HAVO doorgestroomd, nu 4HAVO. Het is zeker een grote stap.
Ik begon ook slecht, en het gaat steeds iets beter.
Wat voor mij helpt:

• vrijdagavond al het '‘maak’'werk voor derest van de week maken wat ik heb opgekregen.
  • woordjes van talen in kleine stukjes delen en elke dag iets leren, zodat als je een doet hebt niet alles hoeft te leren in 1x. ik begin zo’n 2/3 weken vantevoren.
  • als ik m’n cijfer terug kijk, de toets inkijken en met de docent overleggen wat er fout is gegaan.

Ik hoop dat dit je heeft geholpen, en nog heel veel succes :slightly_smiling_face:
xx

Misschien studeer je wel super veel, maar is je aanpak niet zo goed… Kan je niet op bijles of studiebegeleiding?

Eens, voor de volle 100%

Je kan mss bijles vragen?