Keelamandelen laten verwijderen *kan slotje op*

Hoi allemaal

Al jaren heb ik last van veel keelontstekingen, heel vaak keelpijn en opgezette amandelen.
Ik ben naar de dokter gegaan, doorverwezen naar de KNO arts en morgen is het zover; mijn amandelen worden eruit gehaald.
Nu is dit geen risicovolle operatie en voor de operatie zelf ben ik ook absoluut niet bang.
Waar ik wel bang voor ben zijn de dagen/weken erna.
Het schijnt dat je ontzettend veel keelpijn hebt en niks kan.
Ik vind het heel eng dat je gaat slapen en wakker wordt en minstens een week last hebt van super erge keelpijn.
Hoe zat dit bij jullie? Kunnen jullie mij meer vertellen?

Alvast bedankt!

Mijne zijn er vorig jaar uitgehaald en de week erna was de ergste week van mn leven tbh. Ik had zoooveel pijn en ik sliep alleen maar maar in mn slaap droomde ik over alle lekkere dingen die ik niet kon eten en toen ik eindelijk weer een beetje kon eten bleek dat mn smaak was aangetast waardoor ik niks kon proeven :’) na een dag of 3 was dat wel weer bijgesteld maar het was wel klote.

Op maandag werd ik geopereerd en op zondag ging het weer iets beter en kon ik de deur ook weer uit.

ew ja ik kon niet echt meer slikken van de pijn dus ik spuugde zoveel mogelijk speeksel uit maar idd die witte velletjes bahh.

gapen en niesen was nog wel een tijdje pijnlijk tho

Ik heb deze operatie gehad toen ik 15 was. Toen ik na de operatie wakker werd had ik niet echt pijn en was helemaal high van de morfine :’)
Eigenlijk hoorde je een nachtje in het ziekenhuis te blijven slapen maar bij mij ging alles zo goed dat ik gelijk naar huis mocht die avond. Vond het veel fijner in m’n eigen bed, was alleen bang dat ik een nabloeding ging krijgen maar die heb ik gelukkig niet gehad. Houd er rekening mee dat er tijdens de operatie veel bloed in je maag komt waardoor je vooral die nacht erg misselijk wordt. Ik ben een week thuis geweest, ik leefde op perenijsjes en cakejes (kreeg ik wonderbaarlijk genoeg heeel goed weg). Na die week moest ik alweer naar school en toen ging het ook veel beter. Vond het met alles nog wel meevallen, het doet natuurlijk best pijn maar ik vond het te doen.

Ik was 6 ofzo, ik kan me nog wel herinneren dat het pijn deed, dat ik in 1 week heel veel was afgevallen maar volgens mij was het niet extreem. Maarja, ik was ook pas 6. Maar bij mij was het ook echt nodig want was heeeel vaak ziek en daarna echt nooit meer

Ik was ook jong toen die eruit moesten. Ik moest de dag na de operatie alleen maar huilen :’) Oh het leuke was, je mag veel ijs eten.

Succes :’)
Bij mij deed het écht heel zeer. Was echt niet leuk. Met (zware) pijnstillers was de pijn nog niet weg en ik kon nog niet eten. Veel kwijlen + slikken doet zeer. Ik had de nacht in het ziekenhuis trouwens nog een bloedneus gekregen. Zomaar :’) Nog nooit gehad verder. Dus niet schrikken mocht dat ook gebeuren. En inderdaad je kan misselijk worden.

Ik zou vast een coolpack aanschaffen (je ouders als dat kan) als je die nog niet hebt, het liefst zo een van gel. Een theedoek er overheen en om je keel als je thuis bent. Scheelt een hele hoop.

Echt niet om je bang te maken, maar ik voelde me zo ontzettend klote. Ik was 17. Kon niet eten, kon niet drinken, nauwelijks praten. Alles deed pijn, dat ijs kon me echt gestolen worden.

Tot overmaat van ramp kreeg ik tien dagen later(!!) een nabloeding, iets waarvan de dokter zei dat hij al zes jaar niet meer had meegemaakt. Ik had al de hele nacht liggen slikken, maar ik dacht dat het iets met dat vormende slijmvlies te maken had. 's Ochtends stond ik op, was zooo misselijk en spuugde helderrood bloed. Richting ziekenhuis en ik moest weer onder het mes. De dagen daarna knapte ik echt heel snel op, dus ik weet niet of het de eerste keer misschien gewoon niet goed zat.

De narcose viel me wel mee trouwens, ik heb alleen altijd last van een lange nasleep, maar eigenlijk heb je niet eens meer tijd om na te denken zo gauw ze die zooi in je infuus doen haha.

Mijn moeder haar amandelen zijn eruit gehaald en zij heeft er echt enorm veel last van gehad bij het herstellen. Maar de operatie ging ook een beetje stroef (wil je niet bang maken hoor! Maar de verdoving was even uitgewerkt, hebben dokters gelukkig op tijd gezien! En ze moesten nog een paar dingen in tweede operatie verwijderen want daar had ze last van.) Ook moest zij wel bloed overgeven en zo, heeft ze veel gehad. Maar nogmaals, dat kwam wss wel door de operatie aangezien die niet zo goed ging! Ons ziekenhuis hier is nogal slecht xD

Verder had ze dus echt enorm veel keelpijn en kon ze niets zeggen, wat ook niet mocht. Ik weet niet hoe lang dat was, maar duurde wel even om weer volledig goed te zijn natuurlijk. Haar smaakpapillen zijn er ook wat van veranderd trouwens, na d’r operatie kon ze totaal geen koffie meer verdragen en is ze overgeschakeld op thee haha. :stuck_out_tongue:

Maar die operatie is het zeker waard hoor!
Voor de operatie had mijn moeder regelmatig keelontstekingen en zo, nu heeft ze ze uitzonderlijk en is ze uitzonderlijk ziek.

Bij mij zijn ze ook als kind eruit gehaald en heb er helemaal geen last van gehad. Het is een operatie die nodig is en je moet even door de pijn, maar daarna voel je je toch beter. Als je het niet doet, wordt het alleen erger.

Ik heb vorig jaar nog een operatie gehad en vond het toen ook een eng idee om in narcose te gaan. Maar uiteindelijk viel het heel erg mee. In de operatiekamer was iedereen heel erg vriendelijk. Toen ik wakker werd, was het alsof ik heerlijk geslapen had. Het is nu eenmaal een operatie en iets wat eng is. Maar alles zal vast goed verlopen, succes!

Ik heb het laten doen toen ik 12 was en het voelde niet anders dan een fixe griep waarbij je keelpijn hebt. Pijn, ja. Ergste pijn van mn leven, nee.

Zorg gewoon dat je voldoende pijnstilling neemt en ook met regelmaat. Verder lekker veel koude drankjes en films/series kijken :wink:

Dankjewel voor jullie reacties. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben, ook met school enzo…

Mijn zus heeft precies hetzelfde gehad! Ze is nu 18 maar ze was volgens mij 16/17 toen ze haar amandelen liet verwijderen. Ze had ook zooovaak keelontstekingen en daar had ze dan dagen last van. Mijn vader is huisarts dus die had voorgesteld om haar door te verwijzen zodat ze ze kon laten verwijderen. Ze was eerst ook heel bang en nerveus maar je word gewoon netjes verdoofd en daarna word je wakker en zijn ze weg. Het deed bij haar wel pijn daarna, maar ze at gewoon veel ijs en vla en nu is ze zo blij dat ze ze heeft laten verwijderen. Ze heeft er nooit meer last van. Dus maak je geen zorgen, uiteindelijk zul je er heel blij mee zijn :wink:

Ik was 11 en tbh het deed best wel pijn. Slikken, praten, hoesten, alles.
Ik kon niet normaal eten en leefde op vla en ijs.
Opzich viel de pijn ‘s nachts bij mij mee.
Het enige probleem bij mij was dat ik heel veel moest overgeven en uitdroogde, waardoor ik weer naar het ziekenhuis moest. :’)
Maar goed, ieder zijn eigen ervaring.

Sorry maar ik vind niet dat je over de pijn kunt oordelen (als in dat het wel meevalt) als je ze op jonge leeftijd hebt laten weghalen. Het is algemeen bekend dat hoe ouder je bent, hoe meer pijn je hebt en hoe meer kans je hebt op complicaties etc.

Ik kan sindsdien geen waterijs meer zien zonder misselijk te worden :’) het is echt niet ‘lekker veel koude drankjes en films/series kijken’

Operatie is gebeurd. Hier kan dus een slotje op wat mij betreft.

Slotje op verzoek van TS.