Kattenkwaad

Ik heb een beetje een vreemde vraag :’) Ik hoop dat iemand er iets op weet want het begint stront irritant te worden en ik kan er verder niet echt iets over vinden.

Mijn kat heeft sinds een tijd twee irritante ‘trekjes’. De voornaamste is dat ie zomaar in huis begint te poepen, terwijl ie gewoon op een schone kattenbak kan. Het lijkt wel of ie het doet om je te treiteren, aangezien ie het ook al een paar keer op bed heeft gedaan. Peper strooien werkt niet…

Daar naast bietst ie ontzettend veel, terwijl ie meer dan genoeg te eten krijgt. Hij is zo brutaal geworden dat ie het gewoon van je weg jat, uit je hand, van tafel, etc…

Heeft hij/zij ooit eens straf gehad? Ergens poepen kan wraak zijn. Zo heeft mijn vriend eens een glas water over de kat gegooid omdat ze op het aanrecht zat, (ze weet dondersgoed dat dit niet mag) en uit wraak pieste zij op het kleed in de woonkamer.

Of is er misschien iets in huis veranderd? Andere inrichting, kattenbak, krabpaal of voerbakjes verplaatst. Kan ook een oorzaak zijn.

En met eten, ja heeft de jongste van onze katten ook, die likt zo het smeerkaas van je broodje af! Daar weet ik verder ook niet wat je eraan kan doen

Oh oh, klinkt bekend!
Onze 2 katten zijn zo zoet, maar onze 3e kat…
's Ochtends voordat ik naar school gaat, wilt ze zo graag naar buiten. Maar ik ben pas rond 5 uur thuis, wil ze niet de hele dag buiten hebben.
Gaat ze dingen doen, waarvan ze ECHT weet wat niet mag. Op de mat poepen, tegen de tafelstoel aan pissen (en zoals jij al zegt, kattenbak is schoon!) of op het terrarium zitten.
Ik weet dat aluminium werkt, maar hier helpt dat niet. Kan het niet bij de ene stoelpoot, doet ze het wel bij de andere. Maar met de (poep)mat is het wel gelukt :grinning_face_with_smiling_eyes:

heb je één kat of meerdere?

Ja, hij heeft wel eens straf gehad, ik heb 'm wel eens nat gemaakt met de plantenspuit omdat ie op het aanrecht en dergelijke zat, of eten stal direct uit de pan. Toen deed ie dit ook inderdaad.

Verder blijft alles wel zo’n beetje op z’n normale plek staan in ons huis.

Wat bedoel je precies met aluminium? :stuck_out_tongue:

En ja… dit herken ik wel een beetje. Ik wil mijn kat ook niet de hele dag buiten hebben, want als ik 'm niet binnenhaal dan blijft ie ook gerust de hele dag weg. Dan gaat ie ook net zo lang dingen doen om mij te treiteren dat ik 'm gewoon niet meer binnen wíl hebben…

Ik heb één kat.

Hmm…
Gebruiken jullie goedkope kattenbakvulling of van die duurdere die samenklont?
Kan zijn dat hij/zij het grint niet fijn vind.

Katten houden niet zo van aluminiumfolie, je legt het neer en ze gaan er niet op staan.
Want het plakt aan hun poten en het maakt herrie. Alleen ken je niet je hele huis vol leggen haha.
En mijn katten komen ook gerust niet meer binnen, ik lok ze altijd door te roepen “Straks te poezen” :grinning_face_with_smiling_eyes: standaard zinnetje dat ze bij ons onthouden als ze eten krijgen.

We gebruikten voorheen eerst die cheap ass kattengrind, maar zijn toen wezen switchen, net zo lang tot dat we merkten dat ie deze wel fijn vond. Dus we gebruiken nu de duurdere.

Oh oké, haha. Ik denk niet dat ik dat echt kan gebruiken aangezien ie altijd een ander plekje uitzoekt om te schijten, als ie het niet op z’n bak doet. Erg vervelend. Mijn kat komt nu wel wat vaker vanzelf naar binnen, maar anders moet ik 'm ook echt lokken met eten.

Hmm…
Ik weet niet of het voor poepen ook geld maar ik weet dat als ze heel opvallend ergens gaan plassen dat ze ergens last van hebben. Een van mijn katten piste een keer op m’n schooltas en toen bleek hij een blaasontsteking te hebben.

Is z’n ontlasting opvallend donker of juist heel zacht ofzo?

Ik kom regelmatig bij de dierenarts met hem omdat ie een tijdje terug ineens zwaar vermagerde, maar wel goed at, een goeie eetlust behield en een normale ontlasting had. Ze hebben nooit iets kunnen vinden… Z’n ontlasting is nu vaak te nat en licht van kleur omdat mijn moeder hem eigenlijk te veel nat voer geeft.

Hm misschien kun je dan gaan denken aan minder natvoer geven. Misschien heeft hij moeite om het op te houden en doet hij het daarom overal en nergens omdat hij de kattenbak gewoon niet haalt.
Één keer per dag nat voer is ruim genoeg, zelfs nog een beetje te veel omdat blikvoer als bijv. felix en whiskas en ook gewoon eigen merken voor 80% uit vocht bestaan

Klopt, hij krijgt nu gewoon 2, soms 3 zakjes op een dag, wat echt absurd is. Ik zal proberen er op te letten en het aankijken en anders houd ik het erop dat mijn kat gewoon een vieze etterbak is :’) thanks guys.

Ja dat is inderdaad extreem veel :’)