Kat zeurt in de ochtend

Ik heb even een vraagje:

Mijn kat van 5 maanden is de laatste tijd in de ochtend heel erg aan het zeuren bij de slaapkamer deur. Ze slaapt snachts in de woonkamer en de slaapkamer deur is gewoon dicht… nu is het zo dat ze steeds in de ochtend al heel vroeg aan de deur gaat lopen krabben en miauwen. Ik geef haar voldoende eten, en spelen kan ze ook. Dit is gewoon kut… vooral in het weekend omdat ze mij steeds wakker maakt. Hoe kan ik dit oplossen?

Nah ze wil gewoon bij je zijn. Zet je slaapkamer deur open ofzo :3

Mijn katten slapen op mijn kamer. Ik moest er weleens midden in de nacht uit omdat ze naar buiten moesten.

In elk geval is het laatste dat je moet doen, er op reageren. Geef haar geen eten om haar stil te krijgen, ga haar niet aaien of knuffelen, straf haar ook niet… Gewoon negeren. Anders leert ze héél gauw dat zeuren = aandacht/eten. Zodra jij doorhebt dat je moeder je (uiteindelijk) toch wel extra zakgeld geeft als je maar lang genoeg zeurt, zeur je ook door toch? Zo werkt het voor je poes ook… Het is even doorbijten, maar naar verloop van tijd zal ze toch doorhebben dat zeuren niet zinvol is…

Gewoon je kat afleren dat ze op je kamer mag komen. Zeker het zeuren niet ‘belonen’ door haar aandacht te geven. En negatieve aandacht is ook aandacht, dus negeer haar en als ze in de buurt van je kamer komt gewoon afleren? Ik weet niet of je een boven en beneden verdieping hebt, maar anders kun je het haar gewoon verbieden om naar boven te gaan. Dus ja, net zoals hierboven is negeren het beste :]

idd.
Kinderen zijn net dieren en dieren zijn net kinderen :stuck_out_tongue:

Er zit toch wel degelijk een verschil tussen. Ik behandel mijn hond niet zoals ik een klein kind zou behandelen.

Ja natuurlijk, maar wat dit betreft kun je het beter negeren en niet toegeven.

Nee, maar bij kinderen geldt dat je consequent moet zijn en voor dieren geldt dat ook. Wil je niet dat ze in je kamer komt? Laat haar dan nóóit in je kamer. Wil je dat ze ophoudt met zeuren? Negeer haar dan tot ze ook daadwerkelijk opgehouden is met zeuren. Ookal staat ze al een half uur voor de deur te blèren. Als je niet consequent bent schiet het gewoon niet op. Dan snapt de kat er gewoon niks meer van.

Katten dingen afleren is volgensmij niet te doen. Als je kat normaal wel in je kamer mag komen of bij die deur in de buurt zou je er voor moeten zorgen dat ze nooit je kamer binnenkomt, ook niet uren na het een de deur krabben ofzo. Wat je (onaardig) wel kan doen is als je kat krabt de deur opendoen en een beetje water sproeien met een plantenspuit, dat vinden katten heel irritant, maar doet geen pijn of zo en kennelijk leer je katten zo dingen snel af. We hebben zelf ook katten die wel eens dingen doen die niet mogen en we doen dit zelf ook niet, maar tis op zich niet gemeen fzo.

Anders: kan je je kat niet gewoon nog een kamer verder zetten? Snap verder niet hoe jullie huis in elkaar zit, maar onze katten mogen gewoon überhaupt 's nachts niet naar boven, dus dan kunnen ze ook niet bij slaapkamerdeuren ; )

gwn negeren

Ik weet niet wat voor katten jullie hebben, maar bij ons helpt negeren echt niet hoor :stuck_out_tongue: Onze katten zoeken dan steeds weer een andere plek om op te duiken, als onze kat naar binnen wil gaat hij elk raam af en als ie dan nog geen aandacht krijgt begint ie weer opnieuw, ondertussen steeds harder mauwend :stuck_out_tongue: Negeren lijkt me dus vrij onmogelijk ; ) Maarja, mss is t bij andere katten wel effectief ; )

Maar je negeert ze dus, en je negeert ze, en je negeert ze… En ze gaan maar door en door en door… En dan ben je er zat van en laat je ze toch binnen/geef je ze toch eten/aandacht. Toch?

Daarmee bevestig je alleen maar mijn punt. Je moet negeren, negeren en BLIJVEN negeren, ALTIJD dat gedrag negeren, tot ze er mee op houden. Echt, ze zijn het vanzelf wél zat hoor, om te zeuren. Kwestie van de aanhouder wint, en ja, daar is een beetje uithoudingsvermogen voor nodig… Of nou ja, een beetje veel…

Ik woon in een klein appartement, dus gewoon op 1 verdieping met een woonkamertje, badkamer en slaapkamer. En eigenlijk is ze vanaf kitten af aan al in de slaapkamer geweest… dus ik weet niet of afleren nog kan!!

Nee dan had je haar niet meteen op je kamer moeten laten.

Alleen het gekke is dat ze het nooit gedaan heeft… het is echt iets van de laatste week…

Heb je niet bijv. een keuken die je af kan sluiten? Dat je daar gewoon water/brokjes/kattenbak neerzet 's nachts? Of is de keuken gewoon open (of heb je geen keuken)?

Jawel, maar die zit zeg maar in de woonkamer. Beetje lastig uit te leggen, die kan ik niet afsluiten. Wel de badkamer en de slaapkamer. Maar in de badkamer liggen allemaal dingen zoals zeep en deze dingen zijn ook gevaarlijk voor haar.

Ja nee, dat snap ik ; ) K zou als ik jou was eerst het negeren proberen, wel heel moeilijk, maar mss dat heb bij jou idd werkt. Verder kan je mss proberen om altijd op dezelfde tijd eten te geven, bv. om 9 uur of zo, hoewel dat als je met werk ofzo zit ook niet zo handig is… En als niks helpt weet de dierenarts mss wat, als je daar een keer komt kan je t meteen vragen?

gooi je kussen heel hard tegen de deur aan als ze dat aan het doen is :stuck_out_tongue:

Werkte bij mij goed hahaha Ik had ook zo’n kat xD

Bij kinderen heeft zoiets veel sneller effect dan bij dieren, daarin verschillen ze dus. Bij een kat/hond moet zo iets er gewoon inslijten…