Kat in laten slapen

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen woensdag erg slecht nieuws gehad. Mijn kat die nu ongeveer 15 jaar is, heeft een hartafwijking. Zijn hartje is te groot en pompt niet meer goed, waardoor hij het erg benauwd heeft. De arts gaf hem niet zo lang meer. Ook kreeg hij allemaal medicijnen mee. Hij heeft wel steeds kleine beetjes gegeten en gedronken, maar gewoon veel te weinig, waardoor hij al wat is afgevallen. Ook verstopt hij zich steeds in hoekjes en zondert hij zich af, terwijl hij altijd bij mij kwam liggen als ik tv keek. Hij voelt zich echt niet lekker en daarom eet hij te weinig. Ik wil hem dus vandaag laten inslapen, maar ik vind het zo’n moeilijke beslissing. Ik weet dat hij niet meer beter wordt en nu lijdt hij, maar ik denk steeds aan dat er misschien wel een wonder gebeurt. Ik wil hem ook niet kwijt :frowning_face:

Wat naar :frowning_face: niet alleen omdat je je katje waarschijnlijk gaat kwijtraken, maar ook omdat hij zich nu zo naar voelt. Dat moet vreselijk zijn om te zien.
Ik zou het eerst goed met de dierenarts overleggen wat je doet, maar als ik dit zo hoor vrees ik dat inslapen inderdaad voor je katje de beste beslissing is :frowning_face:
Heel veel sterkte ermee!

Ik heb dit zelf ook meegemaakt een aantal jaar geleden. Mijn kat was toen 16 en we merkten gewoon aan alles dat ze enorm achteruitging en dat ze pijn had. We zijn toen naar de dierenarts geweest en die gaf haar niet lang meer. Er waren nog wel dingen die we konden proberen qua medicijnen en een operatie, maar wij dachten dat het beter voor haar zou zijn om haar in te laten slapen aangezien ze veel pijn leed en ze zich ook steeds minder ging gedragen als zichzelf. Het is hoe dan ook geen makkelijke beslissing. Sterkte in ieder geval en mocht je daar behoefte aan hebben, twijfel niet om me te noten.

Ik denk dat inslapen het beste is. Afscheid nemen is altijd moeilijk en je blijft het uitstellen. Ik heb m’n kat heel onverwachts in moeten laten slapen nadat deze was aangereden. Een wonder gaat niet gebeuren, ik dacht ook dat het wel beter werd, maar je kijkt enkel met je liefde naar zo’n beestje en niet met de realiteit.
Het is hoe dan ook moeilijk, bespreek het met de dierenarts en bereid je er iig op voor.

Dank jullie wel allemaal voor jullie lieve reacties. De arts gaf ook aan dat hij zich niet lekker voelt, omdat hij het benauwd heeft en daarom kan hij niet goed eten. Wel hebben we medicijnen zoals plastabletten, zodat er geen vocht ophoopt in zijn longen. Tevens heeft hij bloedverdunners. Maar nog steeds zie je dat zijn lichaampje op is. Hij is echt snel buiten adem. Dus ik denk ook inderdaad dat het het beste is voor hem. Ik ga hem vreselijk missen

Mijn hond heeft een vergroot hart, krijgt antibiotica en plasmedicijnen om vocht af te drijven en is ook snel buiten adem. Ze moet af en toe ook hevig hoesten en kan niet lang meer wandelen. Wij hebben ook continu het probleem: Wanneer is het voorbij?
Het is echter met mijn hond zo dat ze zich wel ‘goed’ voelt naar mijn idee; ze wil graag eten, kwispelt en probeert te spelen/wandelen en lijkt nog vrolijk. We hebben daarom ook besloten de stappen pas te nemen als ze minder gaat eten, want dat is een teken dat het lichaam het echt begint op te geven.

Ik ben geen dierenarts en ik heb dit nooit eerder meegemaakt, maar dat is voor ons de maatstaf. De dierenarts die wij hebben heeft het ook nog niet opgegeven met haar en geeft aan dat het nog goed gaat (niet voor het geld, ze is oprecht daarover).

Heel veel sterkte met je katje!

Ik denk inderdaad dat dit de beste optie is. Katten laten ook niet zo snel merken dat er iets mis is, dus als er zoveel dingen tegelijk mis zijn en het niet beter wordt, is dit inderdaad het beste voor je kat. Natuurlijk wil je graag dat het weer beter gaat, maar door zijn leeftijd en omdat het met de medicijnen niet beter wordt, is dit gewoon niet realistisch.
Sterkte!

Is inderdaad een hele lastig keuze, maar weet dat katten zich meestal verstoppen als ze zelf door hebben dat het niet goed met hen gaat.

Als ik dit zo lees, is het de beste keuze die je voor hem kan maken… Wel ongelooflijk moeilijk. Heel veel sterkte. :sob::muscle:

Dit! Een dier wat minder gaat eten is een dier wat laat merken dat het niet goed met hem gaat, en dieren proberen dat juist ten alle tijden te vermijden. Ze kunnen ontzettend goed de schijn ophouden, dus als ze weinig eten dan is het echt serieus niet goed met ze.

Ik had een konijn die ineens stopte met eten, bleek dat ze een GIGANTISCHE tumor in haar nieren had, heeft ze gewoon een hele tijd mee rond gelopen en hoogstwaarschijnlijk niet zonder ongemak, maar ze heeft al die tijd normaal gedaan, tot de koek echt op was dus. En een konijn met een gebroken poot, ik dacht die heeft hem alleen verstuikt of zo want de scheurde gewoon nog rond als een malle en er was niks aan te zien behalve het manken, maar nope die poot was hartstikke kapot.

Ik zit hier nu echt te huilen als een baby omdat ik weet (hopelijk in de verre verre verre toekomst) dat ik dit misschien ook moet doen bij mijn kat. Heel sterkte meisje! <3