Kapitalisme vs. Communisme

Voor Engels hebben we dinsdag een debat. Het gaat over Kapitalisme en Communisme. Niet zo zeer over de geschiedenis en over de landen die daarbij horen, maar meer over de basisprincipes van Kapitalisme en Communisme. Dit heb ik al staan: (Ik doe het eerst in het Nederlands, want dat vind ik makkelijker)

Kapitalisme
Voordelen:

• Hard werken wordt beloond
  • Je wordt gestimuleerd om hard te werken
  • Persoonlijke bezittingen mogen; je hoeft niets te delen
  • Individu staat centraal en heeft vrijheid

Nadelen:

• Het is ieder voor zich
  • Er is een groot verschil tussen rijk en arm
    -

Communisme
Voordelen

• Groepsgevoel overheerst
  • Iedereen wordt gelijk behandeld
  • Er bestaat geen verschil tussen rijk en arm

Nadelen

• Communisme is geen democratie (geen vrijheid in algemene zin)
  • Er zijn geen persoonlijke bezittingen: alles moet je delen
    -

Mijn vraag is nu: Weten jullie nog nadelen of voordelen die ik kan toevoegen aan dit lijstje?

Nadeel communisme: Omdat je alles moet delen heb je er minder aan als je heel hard hebt gewerkt voor iets?

Sorry als ik onzin zeg maar ik heb hier absoluut geen verstand van :’)

Communisme werkt niet omdat je een hele samenleving moet hebben die echt voor het idee strijdt, maar heel veel mensen willen dit helemaal niet, mensen voelen zich opgesloten en willen zich onderscheiden van anderen, bijvoorbeeld door bezittingen.
plus communisme werkt ook niet omdat men uitgaat van het idee dat iedereen gelijkwaardig is, maar je hebt toch enkele mensen nodig in een leidende positie, dus iedereen is toch niet gelijk aan elkaar.

Nadeel communisme

• Eigen initiatief wordt niet gestimuleerd; mensen worden lui
  • Er is geen keuzevrijheid; iedereen draagt dezelfde kleding, rijdt in dezelfde auto, enz. omdat alleen de staat bepaalt wat geproduceerd wordt

Voordeel kapitalisme:

• Veel keuzevrijheid
  • Recht van de sterkste; waar de meeste vraag naar is, wordt het meest verkocht. Er wordt dus altijd gekeken naar de vraag van de consument (consument heeft de macht)

Bedankt voor je reactie! Ik ben het helemaal met je eens, ik kwam er alleen zelf niet op! Dus bedankt voor je hulp :slightly_smiling_face:!

Bedankt!