kansberekening

ik heb woensdag examen wiskunde A, maar nu snap ik niet wanneer je combinaties of permutaties gebruikt. want ze zeggen dat je combinaties (NCR) gebruikt als de volgorde niet uitmaakt, dus als je bijv. 3 dezelfde tijdschriften verloot. maar nu stond er een vraag in het boek. over pizza’s (vraag 50 van getal en ruimte. hfst 1) dat iemand een pizza wil met een topping bestaande uit 2 vleessoorten (je kan kiezen uit ham, salami, spek en gehakt) en 3 groentesoorten (hier kan je kiezen uit champignons, artisjokken,uien,kappertjes,pepers,knoflook en paprika)

het antwoorden boekje geet dat je NCR, dus combinaties gebruikt. maar hier maakt de vologorde toch wel uit want je kan kiezen uit VERSCHILLENDE groenten soorten??

achja ik snap heel dat kansrekenen eigenlijk niet wanneer gebruik je nou breuken, wanneer NCR, wanneer machten en wanneer doe je gewoon iets x iets

sorry voor t lange verhaal maar ik snap der echt geen hol van

Ja je kan kiezen uit verschillende vlees en groentesoorten, maar het maakt niet uit in welke volgorde het gebeurd. Het maakt niet uit welke soort je eerst kiest ofzo. Dus daarom gebruik je NCR

ooooo dankjewel!

mijn wiskundeleraar zei dat je eigenlijk altijd ncr moet gebruiken en bijna nooit npr

nPr? waar is dat voor? Ik heb morgen ook wiskunde A examen maar ik ben echt niet goed in kansberekening :frowning_face:

http://www.collegenet.nl/…hp?t=51898&PHPSESSID=05e3
ooh heb al iets gevonden
nPr is dus hetzelfde als faculteit gebruiken

en weten jullie misschien wanneer je dan breuken gebruikt? is dat om aan te geven dat t in meerdere volgordes kan?

maakt het uit of je eerst champignons en daarna paprika op je pizza doet of eerst paprika en daarna champignons??
nee (: het maakt niets uit
met bioscoopstoelen enzo maakt het wel uit…
dat kregen wij de heletijd… -.-

met bioscoopstoelen maakt t toch ook niet uit? want t maakt toch niet uit of jij nou helemaal links op een stoel zit of helemaal rechts?

weet iemand misschien wanneer je dan breuken gebruikt?x

iemand?

breuken? dat heb ik niet gehad in kansberekening haha

breuken–> aantal gunstige mogelijkheden/aantal gunstige uitkomsten.
de productregel of zo iets heet het geloof ik :slightly_smiling_face:

breuken zijn altijd kleiner dan 1, net als kansen.
als de kans 1/4 is is dat hetzelfde als kans 25% of 0,25
succes met je examen

maar wanneer gebruik je die dan?:slightly_smiling_face:

Oh dat! Je hebt n, p, k toch? N = aantal totaal P= kans en K= aantal keer succes o.i.d.
Stel 75% van de fietsers (3/4) fietst door rood en je wilt de kans berekenen hoeveel fietsers niet door rood fietsen is die kans dus 0.25 dus 1/4

Met zoiets gebruik je toch binompfd/cdf?

*oke hier nog eentje die geen bal snapt van kansen*

je gebruikt breuken als de volgorde vast staat

Ja dat is inderdaad zo:P

Ja en binomPdf gebruik je als je bijvoorbeeld de precieze kans wilt weten dus bijvoorbeeld precies drie. Dit kan je onthouden door de P
BinomCdf gebruik je bij meer, minder dan