kans op het slagen van een relatie, welke leeftijd?

Ik vroeg mij af vanaf welke leeftijd jullie denken dat een relatie kan standhouden gemiddeld. Bijvoorbeeld: iedereen weet dat als een jongen en een meisje op 14-jarige leeftijd een relatie krijgen, dat die relatie 99.9 procent kans heeft om stuk te lopen (er zijn altijd uitzonderingen!) maar vanaf wanneer kan je dan eigenlijk wel realistisch beginnen dromen? Vanaf wanneer kan je dan wel zeggen “ik wil met je samenwonen” en dat dat realistisch is? Hoe schatten jullie de kansen in van bv 19-jarigen?

Er zijn geen standaard leeftijden. Ik ken een koppel dat al vanaf de middelbare schooltijd samen is en inmiddels tien jaar later samenwoont en gaat trouwen, en weer een ander die ondertussen al talloze relaties heeft gehad die zijn stukgelopen. Het ligt er gewoon aan hoe de relatie is tussen twee personen. Als de relatie goed is kan je na een poos beginnen over samenwonen. Een 19jarige die gaat samenwonen is ietwat ongewoon maar niet geheel bizar. Gewoon doen wat goed voelt en natuurlijk aanvoelt.

Ik niet dat je er direct een leeftijd aan kunt koppelen. Maar ik snap wel waar je een beetje op doelt. Ik denk zelf dat relaties tussen 20-30 jaar de meeste kans hebben. In die periode heb je al meerdere relaties gehad waardoor je weet wat je in een relatie wilt hebben, maar heb je nog niet veel ‘bagage’ en zit je niet vast aan je gewoontes want ik denk dat dat in relaties tegenwerkt. Bovendien denk ik dat veel mensen graag tussen 20-30 jaar willen trouwen.

Dat hangt van zoveel factoren af. Iemand van 20 die nog thuis woont maar wel een relatie heeft wil misschien eerst iets voor zichzelf, terwijl ik toen al 3 jaar op mezelf woonde en gewoon bij mijn vriend ben ingetrokken. Sommige meiden van 16 hebben al een best serieuze relatie voor die leeftijd en sommige meiden van 25 willen zich nog totaal niet binden. Ik denk dat vanaf 18, waarbij zelfstandigheid en je toekomst een steeds grotere rol gaat spelen, de kansen wel groter worden dat een relatie standhoudt.

Het is zoooo verschillend, maar als je gemiddeld kijkt denk ik rond 24? De meeste (getrouwde / lang samenwonende) stellen die ik ken hebben elkaar ontmoet in hun studententijd.

Maar goed, ik ken ook best wat stellen die al samen zijn sinds hun middelbare schooltijd of mensen die pas sinds hun 30e überhaupt serieuze relaties zijn aangegaan.

Ik was 16 toen ik een relatie kreeg met mijn vriend, hij was toen net 18. Nu zijn we inmiddels 5,5 jaar verder en volgend jaar gaan we trouwen.

Dus ja, er zijn wél stellen die heel vroeg bij elkaar komen en elkaar niet meer laten gaan, maar dat zijn er inderdaad niet veel.
Ik denk echter dat leeftijd niet zozeer te maken heeft met dit feit, maar gewoon wat partners van elkaar willen zien en wat je zelf voor betekenis aan je relatie geeft. Als je allebei evenveel blijft investeren, maakt het niet zo uit of je op je 16e of 26e een serieuze relatie krijgt.

Hm ja verschillend maar over het algemeen zou ik zeggen, 20+? Dan ben je ook al wat volwassener en volg je een studie of ben je aan het werk en zit je misschien op kamers of je bent in ieder geval al zelfstandig aan het worden.

oh ik was ook 16 toen k wat kreeg met mijn vriend! (nu al 4 jaar samen) dit geeft mij goede hoop :slightly_smiling_face:
voor de rest ben ik het ook helemaal met je eens.

Dit inderdaad. Ik zelf was ook 16 toen ik mijn eerste vriend leerde kennen en we zijn nu al 9 jaar bij elkaar, waarvan 2 jaar getrouwd. Zoiets blijft verschillend per persoon/relatie.

Mee eens, ook ik ben vanaf mijn 16e met mijn vriend, nu inmiddels 3,5 jaar samen en verwacht ook eigenlijk niet dat dat uitgaat, omdat onze relatie best wel heel stabiel is.
Ik denk inderdaad dat het meer te maken heeft met het innerlijk/gedrag van de personen die met elkaar een relatie aangaan, dan echt met leeftijd. Als je elkaar respecteert, een beetje op een lijn ligt en beide zich aan gemaakte afspraken houden, dan denk ik dat het echt niet uitmaakt of je 10 jaar ouder bent of niet. Moet 't natuurlijk wel van beide kanten komen.

Leeftijd telt, maar is niet bepalend. Het is belangrijker of de personen in de relatie bij elkaar passen en hoe het leven verder loopt, maar dat is voor een groot deel onvoorspelbaar.

20 +

Ik denk dat het niet zozeer aan leeftijd ligt, maar aan weten wat je wilt + iemand tegenkomen die goed bij je past. En ik denk niet dat je onder de 16 al een goed idee hebt wat je wilt, dus ik zou zeggen minimaal 16+ en eigenlijk zelfs 18+.