Kan te weinig te eten te maken hebben met je groei

Eumm, ik had eens een vraagje. Er was een tijd dat ik amper tot niets at en tegenwoordig eet ik normaler, maar nog steeds te weinig. En nu vraag ik mij ofhet zou kunnen dat dit mijn groei bellemert. Want ik wil echt nog graag groeien. Ben nu 1.58 m en ben de kleinste van mijn groep vriendinnen.

Volgens mij wel ja, want als je niet genoeg voedingsstoffen en dergelijke binnenkrijgt groei je (bijna) niet

Jep klopt inderdaad. Ik heb anorexia gehad en ik heb ook een groeiachterstand doordat ik te weinig voedingsstoffen binnenkreeg. De groei is ook het eerste wat er stopt als je te weinig eet dus als je nog wil groeien moet je heel snel weer goed gaan eten, als is dat soms erg moeilijk.

Het is van belang dat je alles weer goed binnenkrijgt met name melk, kaas, goede vetten en vezels etc.

Hoe oud ben je nu als ik vragen mag?

ik eet heel veel en ook redelijk gezond en ben 1.53 :")

Ik ben nu 13 en ik eet wel wat normaler, maar tjah nog steeds niet genoeg.

Je bent nog niet heel oud, dus het kan nog goed komen !
En waarom eet je niet genoeg? Omdat je het niet wil door een eetstoornis?

Serieus? Zal echt wel meevallen, lijkt mij. Is toch sowieso al bepaald hoe groot je ouders zijn. Ik heb altijd genoeg gegeten, soms zelfs iets teveel :grinning_face_with_smiling_eyes: + gezond ook nog en ik ben nog steeds 1.57.

Inderdaad, het is net alsof ik bijvoorbeeld als ik een boterham meer eet als de dagen daarvoor dat ik meteen een kilo aankom ofzo. Ik weet dat dat wel niet klopt, maar zo’n gevoel heb ik dus.

Hmm oke. Dat klinkt niet zo goed nee :S
Wat je écht moet doen is hulp zoeken! Een eerste stap is het aan je ouders, desnoods aan vriendinnen vertellen als hen het nog niet weten. Ik wil je ook helpen met tips maar dat is beter als je dat wil dat ik dat dan niet via hier doe :wink:

Mijn ouders weten het wel, maaz tjah in hun buurt eet ik en daar zijn zij al blij mee, en van die tips, jah is goed en dank je allesinds :slightly_smiling_face:

Volgens mij niet, ik eet heel weinig en ben gewoon 1.78

Ik denk wel dat het ermee te maken kan hebben. Heb het bij mezelf ook een tijdje gedacht, maar het is ook wel erfelijk bepaald hoor!

DUH.

Sorry, maar ik kan niks anders zeggen. Je lichaam heeft bepaalde voedingstoffen, bouwstoffen en brandstoffen nodig. De ‘dagelijkse aanbevolen hoeveelheid’ is er niet voor niets. Die hoeveelheid is aanbevolen omdat je lichaam er het best op draait. Misschien is het in jouw omgeving niet zo, maar bij mij is het zo dat ALLE MOOIE MENSEN die ik ken super goed en gezond eten.
Groente, fruit, zuivel, water, vis, dagelijkse gezonde porties van alles. Dat heeft je lichaam nodig en je groeit daar van. Je krijgt een mooiere huid, mooier haar, langere benen, grotere borsten, gezonde blos, sterk lichaam, noem het maar op. Daarnaast voel je je ook nog eens beter in je vel, en dat zie je ook aan de buitenkant terug.

Hopelijk heb ik je er van kunnen overtuigen dat het echt SUPERBELANGRIJK is om goed (en dus ook genoeg) te eten!
Want het is echt echt echt echt echt echt écht heel belangrijk :wink:.

Als je naar een huisarts gaat kan zij/hij je vertellen waar het hoogstwaarschijnlijk door komt en je helpen met de juiste voeding.

Dat je door 1 boterham aankomt is natuurlijk grote onzin, maar dat weet je zelf ook. Wist je trouwens ook dat het normaal is dat je gewicht iedere dag met 1 tot 2 kilo schommelt? Omdat je eten niet direct verteerd en uitgepoept wordt draag je extra gewicht bij je. Hetzelfde met vocht. Meer dan 1x in de 3/4 dagen wegen is dus grote onzin want dan kun je nooit nauwkeurig meten. Als je dat doet zul je zien dat je dus helemaal niet aankomt als je normaal, gezond eet.
Je zult er alleen maar mooier van worden.

Denk het ook niet hoor… ik had een periode waarin ik heel weinig at. En in die periode kreeg ik mijn groeispurt, :’)