Kan je van een alfa naar een béta veranderen?

Hoi, ik heb even een vraagje.
Ik ben nooit echt goed geweest in de béta-vakken. In de eerste klas waren biologie en wiskunde al een drama, en natuurkunde in de tweede was nog veel erger. Ik zit nu in de derde en aan het begin van het jaar vond ik scheikunde ook verschrikkelijk. Maar echt ineens snapte ik bio en scheikunde. Van een 4 gemiddeld voor biologie vorig jaar en aan het begin van dit jaar sta ik nu een 7.5. Ik merk gewoon dat ik echt zin heb in het uurtje biologie dat ik per week heb. Ook scheikunde gaat ineens vet goed, zo goed dat ik nu een 8.7 sta. Ik was hier eigenlijk een beetje van in de war.
Maar nu komt het probleem, natuurkunde bleef ik nog altijd vet saai vinden. Ik deed er niet veel voor en stond een 6.7 en dat vond ik prima. Maar vooral het laatste hoofdstuk lees ik de tekst en denk ik echt van: ‘‘huh? Vond ik dit nou zo ingewikkeld?’’ en ik merk dat ik er ook wel plezier in krijg. Ook kregen we een les over natuurkunde in de bovenbouw met vragen die we konden verwachten dan en die vragen snapte ik ook allemaal. Wiskunde gaat nog steeds niet goed. of ja, het gaat wel goed, ik sta een 7.1 en dat is natuurlijk prima, maar ik heb nog nooit een wiskunde B-opgave gemaakt die ik snapte.

Alleen ik heb een profiel gekozen zonder natuurkunde en wiskunde B, omdat ik dat op dat moment erg stom vond en gewoon niet kon. Alleen nu ik echt merk dat ik de exacte vakken steeds leuker vind en de maatschappelijke vakken steeds minder leuk ben ik bang dat mijn keuze verkeerd uit gaat pakken. Maar aan de andere kant weet ik dat ik op dit moment gewoon geen natuurkunde en wiskunde B aan zou kunnen, stel dat deze verbetering in exacte vakken zich niet voortzet. Ik ben dus heel erg bang dat ik zo in de vierde zit en heel erg spijt krijg van mijn profielkeuze, wat ik ook kies. Ik weet ff niet wat ik nu moet doen

:slightly_smiling_face:

Dat kan inderdaad best, dat er ineens een kwartje valt en je de vakken wel snapt. Ik heb hetzelfde gehad met scheikunde.

Als ik jou was zou ik eens bij je decaan langsgaan, ik denk dat die jou hiermee het beste kan helpen hij/zij weet ook wat de opties op school zijn.

Ja, dat ga ik wel doen. Maar ik weet gewoon dat zij ook niet weet of het bij mij gaat doorzetten zegmaar haha

Dat klopt, maar ze weet natuurlijk wel bij eerdere gevallen hoe dat verlopen is. Vraag het anders ook eens aan je docenten van die vakken, misschien dat die je ook kunnen helpen. Zeker weten zal je het natuurlijk nooit doen van te voren, maar ze kunnen je vast helpen met het maken van je beslissing en het inschatten of het doorzet of niet.

Ikzelf ben nu bezig met een overschakeling van profiel en hoe vervelend ik het vind dit te zeggen : het is echt niet gemakkelijk en je moet er hard voor werken…

Zo moest ik naast mijn normale vakken scheikunde van havo 4 inhalen in havo 5. Dat was dus twee keer zo veel werk. Wellicht is jou achterstand minder erg? Wel heb jij het over 2 vakken ipv 1.
Je kunt er ook voor kiezen deze twee vakken op het vavo in te halen na je normale havo/vwo. Dan heb je een soort tussenjaar. Dat zou denk ik verstandiger zijn omdat het inhalen echt heeel erg zwaar is en ik het je echt af raad.

Ik zit pas in de derde klas, ik zou dus niks hoeven in te halen haha, dus dat is niet echt het probleem. Het enige probleem zou zijn dat ze het voor mij roostertechnisch niet meer mogelijk zouden kunnen maken waardoor ik dus dubbel-uren kan krijgen, wat me niet echt handig lijkt bij een vak waar ik al moeite mee heb. Ze zijn al bezig met de roosters en de lesuren volgens mij

Haha dit heb ik zelf eigenlijk gehad maar dan andersom. Ik dacht dat ik scheikunde enzo super leuk en interessant leuk vond maar nu heb ik enorm veel spijt van mijn bèta-profiel :’)

Ik zou overleggen met school, misschien is er toch een best simpele oplossing voor en anders moet je overwegen of je het de extra moeite/gedoe waard vindt.

Als je in de derde klas zit kan je sowieso nog wisselen dus snel bij je decaan langsgaan om het er over te hebben. Als het tegenvalt kan je alfa vakken mijn inziens gemakkelijker inhalen dan andersom. (Dus ik bedoel dat je bij twijfel naar mijn idee beter N kunt kiezen)

Ik geloof niet echt in alfa’s en beta’s.
Alfa is alleen veel stampen en dat kan iedereen, je moet er alleen van houden en Beta is veel opgaven maken, waarbij je het eerst niet snapt tot er een kwartje valt.
Het gaat er denk meer om wat je leuk vindt, maar ik denk dat iedereen beiden kan.
Ik haalde altijd onvoldoende’s voor de beta vakken, maar nu doe ik wel een beta opleiding en die gaat gewoon goed.

Nou ja ik denk dat sommige mensen beter kunnen onthouden dan abstracte dingen snappen en vice versa. Maar ik ben die hard alfa en rond ook gewoon een beta opleiding af, goed zijn in één van de twee betekent niet meteen dat je de ander maar uit moet sluiten vind ik, helemaal omdat er in de beta wereld weinig alfa’s zijn en dan kom je erachter dat je dan ineens vaardigheden hebt die vrij uniek zijn in die wereld. Ik vind juist dat ik meer “alfa/beta” allround ben geworden dan dat als ik alleen maar iets wat ik al goed kon (alfa) verder had ontwikkeld.