Kan je een eetstoornis hebben als je niet dun/extreem bent?

Hoi,

De titel van dit topic is vrij vreemd, maar in feite is het wel mijn vraag. Ik -oh hoe ga ik dit omschrijven- heb overgewicht gehad, en ben gaan afvallen. Dit is de tweede keer dat ik weer actief bezig ben met mijn gewicht/beweging etc. Ik ben 15 jaar oud. Maar nu het probleem, ik begin steeds raarder om te gaan met eten. Óf ik probeer supergezond te eten, als ontbijt een schaaltje kwark met een halve banaan. Ik ben dan heel gemotiveerd en kan mezelf waarderen zoals ik ben.
Óf ik heb een bloedhekel aan mezelf, vreet mezelf vol en heb daarna heel erge spijt. Ook heb ik het mentale probleem dat ik denk dat alles wat ik eet meteen in vet wordt omgezet.
Ik ben 168 cm en woog 68 kg, nu 62 kg.
Ik val niet bepaald af ofzo, maar ik heb gewoon moeite met eten…
pff moest het even kwijt, maar de titel is in feite de vraag.

Ik heb ook een eetstoornis, en ik ben niet extreem dun, nog niet eens gewoon dun.
Dus ja dat kan.

Als ik jou was zou ik hulp gaan zoeken!

Ik heb er een keer iets van gezegd tegen mijn moeder en zij vind dat ik me aanstel. Maar op de een of andere manier wil ik het niet kwijtraken, mijn eten is zowat het enige waar ik controle op heb.

-

Ja, dan kan je ook een eetstoornis hebben. Sterker nog, volgens mij heeft een groot deel van de mensen met een eetstoornis geen ondergewicht (dit heeft mijn psycholoog me eens verteld).

Het is nu zo dat je voor de diagnose anorexia zoveel procent ondergewicht moet hebben, maar voor boulimia, ESNAO en binge eating disorder geldt dit niet, volgens mij.

Persoonlijk blijf ik er bij dat sterke vermagering een symptoom of gevolg is van een eetstoornis en dat het uit die diagnose-criteria geschrapt moet worden, omdat veel mensen denken dat je graatmager moet zijn voor een eetstoornis, maar dit is dus niet zo. Daarnaast is het ook nog heel gevaarlijk omdat op deze manier een eetstoornis soms heel laat opgemerkt wordt en ik ken ook meisjes die zeggen: “ach, ik ben niet dun, dus ik heb geen probleem” of pas hulp zoeken als ze x kilo wegen.

En daarnaast is een eetstoornis natuurlijk ook vooral mentaal in de meeste gevallen.

Van wat ik lees zou ik echt hulp gaan zoeken, voordat het nog erger wordt!

Dubbel.

Tja, ik weet eigenlijk ook niet wat je eraan moet doen. Ik ben zelf ook best wel aangekomen en ik weeg nu ook ongeveer 62 kilo en ik ben even lang als dat jij bent. Maar ik heb heel vaak dat ik echt vreetbuien heb als ik me even niet geweldig voel. Het is de laatste tijd wel wat minder geworden, maar ik blijf onregelmatig eten.
Ik denk dat het het beste is om op zo’n moment wat anders te gaan doen maar wel gezond en goed te blijven eten.

Ja kan… Boulimia kan zelfs gepaard gaan met overgewicht.

Als ik jou was zou ik met de huisarts gaan praten.

Maar heb je overwicht gehad met als lengte 1,68 en gewicht 68? Of heb je nog meer gewogen? Want dan raad ik je aan je BMI gewicht eens uit te rekenen!!
Want als je een lengte hebt van 1,68 en gewicht van 68 heb je een normaal gewicht…
En dat geld voor iedereen, zodat je beeld van je lichaam toch wat realistischer wordt. Als je inderdaad moeite hebt met controle over eten etc. en dat niet lekker zit in je gedachten dan zou ik wel hulp zoeken voor je zelfvertrouwen. Ik ken zelfs iemand die een dieet heeft waar hij 5 boterhammen smorgens, smiddag en savonds moet eten en voor de rest niets. Dus zo zie je maar dat ieder lichaam anders is en iets anders nodig heeft! En dat het zeker niet allemaal omzet in vet.
Wel vervelend voor je dat je er mee zit! En je kunt niet altijd gezond eten en wat is gezond eten? Bedoel je mag heus wel een klein stukje chocolade in de middag of een koekje of stukje peperkoek als tussendoortje, maar niet natuurlijk 2 repen chocolade of een heel pak koekjes… En als je jezelf verbiedt om helemaal niets lekkers te eten dan kun je inderdaad zown vreetbuien hebben en achteraf veel spijt. Dus gun jezelf één koekje of een lekker tosti één in de week als lunch. Wat dat kan zeker!

Dat denk ik inderdaad ook.

OT: ik heb precies hetzelfde, aan de ene kant weet ik dat het geen ‘normaal’ gedrag is, maar ik blijf zeggen dat er toch niks aan de hand is en ik me niet moet aanstellen. geen idee wat je ermee moet, het is kut, i know. succes meis.

Wel herkenbaar. Ik moet gewoon érgens controle over hebben, dus dan maar over t eten. Woog eerst 62, nu 6 kilo minder. Soms val ik in een paar weken heel snel af, en dan heb ik weer een tijdje dat ik mezelf wel kan dwingen om normaal te eten omdat ik dan besef dat het niet gezond is, maar dat houd ik dan eventjes vol en na een paar weken eet ik weer bijna niet en val ik weer af; en dan ben ik weer blij dat ik ‘controle’ heb.
Sorry; weet dus ook niet wat je er mee moet… $ Denk dat het beste is hulp zoeken! Zo snel mogelijk, voordat het nog erger wordt! Succes meid.

Ja.

ik heb precies dit. ik wil altijd gewoon heel gezond en zo weinig mogelijk eten maar dan krijg ik na school trek en eet ik weer extra. Ik geef soms ook over, maar ik heb de gag-reflex niet helemaal dus 9 van de 10 keer lukt het niet. Ook weet ik niet meer wat gezond en ongezond is. Als we rijst met kip eten vind ik dat ongezond, terwijl mijn moeder het juist gezond vind! Het onderscheid van gezond en ongezond is dus een beetje weg bij mij.

Rijst en kip is het gezondste wat je 's avonds voor je bord geschoteld kunt krijgen meid!!!

het enige wat bij mij nog gezond is, is fruit, groenten, salade en af en toe brood. voorderest is alles voor mij vet.

Ja.

Ja dat kan zeker. Dat is ook al heel snel de fout die mensen maken, oh je bent niet dun dus het gaat gewoon goed met jou, je hebt geen eetstoornis.