Kan ik ooit bij justitie werken?

Ik wil later (dat duurt nog wel wat jaartjes hoor) rechter worden. Ja ik weet dat toekomstplannen enzo veranderen en de wetten ook, maar ik vraag het me toch af. Ik lees overal dat als je dat wilt worden, je familie ook mee kan spelen. En mijn broer is crimineel. Tegen de tijd dat ik ga studeren zit hij misschien nog in de TBS kliniek of er net uit, maar ik vraag me af of dat kan meespelen. De rest van mijn familie is geen crimineel en de enige die dat wel is, is voor mijn geboorte overleden. Maar kan mijn broers gedrag ervoor zorgen dat ik later geen rechter kan worden, wil ik dat dan nog worden?

Dit vraag ik me ook af, eigenlijk.

Kan, maar ik ga mooi de banden met mijn broer niet verbreken. Daar heb ik contact mee en dat hou ik ook. Misschien weegt het wel mee dat ik mijn broer nooit verlinkt heb en dat ik hem gedekt heb soms. Maar als ik aan die studie wil beginnen ben ik 19. Nu 14. Verjaart dat niet?

Wil je werken voor justitie moet er een antecedentenonderzoek worden gedaan, wat ik heb gelezen daarover is
In hoeverre misdragingen van familieleden van invloed zijn op jou als sollicitant, is lastig te zeggen. Bij ongeregeldheden binnen je familie wordt bijvoorbeeld gekeken naar het soort delict, de relatie tussen jou en het familielid en wat jullie woonplaatsen zijn. Het zal duidelijk zijn dat echt criminele familieleden het beeld van jou niet positief beïnvloeden. Per persoon wordt bekeken hoe de situatie is.
Dus het lijkt me dat het mogelijk invloed zal hebben maar niet dat je direct word afgewezen alleen om een delict van je broer. Ik denk dat ook leeftijd sterk van invloed is en de mate van contact tussen jullie. Als hij nu in een TBS kliniek zit en mogelijk nog zit als je gaat studeren en jullie hebben weinig contact lijkt het me weinig invloed hebben.

Ik zou eens een brief schrijven naar een opleiding wat hun visie hierop is.

Hij kan dan wel vrij zijn hoor, geen idee. TBS heeft een open einde. Nu zit hij nog in de gevangenis maar misschien word hij in januari al overgeplaatst. Het is in totaal veroordeeld voor 5 diefstallen, oplichting en vernieling (geen bushokje, iets erger dan dat). Ik wil studeren in Amsterdam, mijn broer weet ik dan niet, zou hij nog in TBS zitten dan in Eindhoven, anders waarschijnlijk Gelderland. Ik zie hem 1x per week, maar de band is goed. En we schelen 3 jaar. Ik vind het een beetje 50/50, we schelen niet veel jaren, hij heeft een groot strafblad, maar we wonen dan ver van mekaar en ik spreek hem weinig.

Dankje voor de tip, ga ik doen!

ik volg een opleiding voor de politie. Ik mocht geen familieleden of vrienden hebben in het criminele circuit. Behalve als er slecht contact etc was.
Dus daar kun je wel problemen mee krijgen. Bij de politie al, dus als rechter durf ik dat wel met zekerheid te zeggen.

Ik hoorde laatst wel het verhaal van een vrouw die rechter was, en op gegeven moment de keuze kreeg om of het contact met haar dochter te verbreken (die in de gevangenis zat) of ontslag te nemen.
Dus ik denk dat het zeker wel invloed kan hebben. Maar een brief naar de opleiding lijkt me een heel goed idee ja!

Ik denk dat het ook wel uitmaakt of hij tbs met dwangverpleging heeft of tbs onder voorwaarden.
En jij bent 14, hij is 17, dus minderjarig. Ik denk dat het anders was geweest als hij 25 (en dus volwassen) was geweest.

Twijfelgeval, maar als dit echt je droom is zou ik er voor gaan. Hou er dus wel rekening mee dat het mis kan lopen óf dat ze eisen dat jij de band met je broer verbreekt.