Kan ik nog over gaan?

Kan je nog overgaan als je 8 onvoldoendes staat. Veel leraren zeggen tegen mij van niet en geven me dan Havo advies (ik zit op VWO). Ik hoop namelijk dat ik nog over kan gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Denk het niet. Of je moet nu het roer omgooien en nu enorm goed gaan leren en alleen maar 8en of hoger gaan halen. Ligt natuurlijk ook aan hoe diep de onvoldoendes zijn.

Nee dat kan niet.

Welk jaar zit je ?

^ Bij ons ook. Een 5 moest je dan compenseren met een 7, een 4 met een 8. Met acht onvoldoendes kan dat dus niet nee… Vaak staat ook op de website van je school de regeling hiervoor, maar denk sowieso niet dat je gaat redden. Zelfs als het allemaal 5’en zijn, mag je er maar 3 hebben.
Misschien hard maar dat ga je echt niet halen. Zeker tegen het einde van het jaar word het moeilijk om met enkele goede punten een slecht gemiddelde omhoog te halen.

Je kan overgaan als je je tekorten nu gaat wegwerken, maar zo kan dat niet nee.

ik zit in de 3e

In de tweede klas had ik rond deze tijd van het jaar 9(?) tekorten. Ik heb toen heel hard gewerkt en ben toen uiteindelijk overgegaan met 1 tekort. Moest toen wel havo gaan doen, maar dat terzijde.

Dus, als je nu meteen de knop omzet en echt heel erg hard je best gaat doen, kan het je nog lukken.

Het hangt er ook vanaf waarom je zo’n lage punten hebt. Als jij je niet echt hebt ingezet en daarom onvoldoendes haalt, en je je nu wel gaat inzetten, dan kan het wel. Maar als je zo’n onvoldoendes haalt ondanks dat je goed leert dan waarschijnlijk niet.

^

Dit, maar ik wil je er ook op wijzen dat het in de bovenbouw echt moeilijk zal worden als je in de derde al zoveel onvoldoendes haalt. Mocht het aan je motivatie liggen en doe je nu gewoon niet zoveel, dan kan het je misschiel wel lukken, maar als je nu al heel hard je best moet doen voor deze cijfers, dan zou ik je vwo toch echt afraden.
Is het niet mogelijk om het jaar gewoon over te doen, op vwo-niveau?

@Saskia Ja opzich kan het wel en als het echt niet lukt ga ik dat ook wel doen, maar ik wil zo graag in mijn klas blijven

Je kan niet overgaan als je acht onvoldoendes staat. Je zou wel kunnen proberen om nu heel hard te gaan werken en de onvoldoendes op te halen, dan maak je nog een kans. Weet ook niet hoe zwaar die onvoldoendes zijn en hoe hard je het afgelopen half jaar je best heb gedaan? Want dat bepaald ook hoe groot de kans is dat je het nog op tijd op gaat halen.

Dat ligt er heel erg aan hoe zwaar de onvoldoendes zijn en hoe erg je je best nu doet voor school. Als je onvoldoendes echt alleen maar drieën en vieren zijn, en je verder 0 compensatiepunten hebt wordt het wel heel lastig, en ook als je nu al heel hard je best doet. Als het allemaal vijfjes zijn, je ook vakken hebt waar je een zeven voor staat en je slechte cijfers haalt omdat je niet zo goed je best doet, kan je het nog wel ophalen door heel goed je best te gaan doen.

Inderdaad wat hierboven gezegd is. Als je nu al heel hard werkt ervoor en alsnog slechte cijfers haalt waarschijnlijk niet. Als je niks doet dan zou het wel kunnen. En het hangt er natuurlijk vanaf hoe laag die onvoldoendes zijn. Met 5,4en kan dit veel makkelijker dan met 4,5en. Let er wel op dat de bovenbouw een stuk moeilijker is dan de onderbouw (mijn ervaring).

thanks voor alle reacties. Ik denk dat het bij mij ook ligt aan motivatie tekort. Heeft iemand daar nog tips voor?

Jouw onvoldoendes zouden al een motivatie moeten zijn :wink:

Je hebt een motivatie tekort.
Bedenk even wat jij belangrijk vindt en denk daar dan nog eens heel goed over na.
Je wil bij je vriendinnen in de klas blijven zitten toch?
Nou dat kan door 2 dingen.

1. Al je vriendinnen manipuleren en hen ook laten doubleren.
  2. Zelf heel hard gaan werken (ook op school aangeven dat je er op dit moment met de pet naar gooit) en laten zien dat je het echt wel kan.

(TIP.!!. Optie 2 is het goede antwoord)

het kan, maar dat wordt hard werken. Een vriend van mij stond rond deze tijd van het jaar 10 tekort en is uiteindelijk ook gewoon over gegaan, maar hij heeft er heel erg hard voor moeten werken.

Ik denk dat je op dit moment nog wel over kan gaan aangezien je in de 3de zit. Ik zit nu in de 4e en had vorig jaar (Ik zit ook op VWO) ook veel onvoldoendes maar ben uiteindelijk overgegaan zonder onvoldoendes :slightly_smiling_face:. Ik denk als je vraag aan je docenten hoeveel cijfers je dit jaar nog krijgt en dat kijkt wat voor cijfers je al gehaald hebt dat je kan kijken wat je vanaf nu ongeveer moet halen. En dan ook echt heel erg je best doen. Ik denk dat je het dan nog wel kan halen. Succes alvast!

Als je niks gaat doen aan je punten, dan ga je sowieso niet over met 8 onvoldoendes. Sowieso is 4 VWO heel anders en zwaarder dan 3 VWO.