Kan ik met deze last leven? (misbruik van vriend)

@Okergeel, wat lief! Bedankt voor je steun en het meedenken, dat vind ik echt fijn!

@BettiePage, je hebt natuurlijk gelijk. Ik ben alleen bang dat hij er dan toch achter komt. Dan heb ik zijn vertrouwen zo erg beschaamd… Ik ga eerst maar het gesprek met mijn mentor aan, zijn mening pijlen. Heel erg bedankt voor je reacties in ieder geval! Ik laat sowieso weten hoe het gesprek met mijn mentor was en wat ik ga doen.

Veel succes en sterkte, want het is zeker niet makkelijk om zoiets te weten…

Hmm probeer eerst heel voorzichtig met je vriend te praten, anders komt hij er misschien toch achter en dat zou rotter zijn.

@fenicottero, Dat is inderdaad zo. Aangezien mijn vriend zes jaar ouder is, in de vierde van het middelbaar is blijven zitten(en dus niet meer bij klasgenoten van de 1e zat) en inmiddels al 4 jaar studeert, heb noch ik noch hij veel contact met klasgenoten uit die tijd. Misschien 1 of 2 en een paar meisjes, de rest zijn allemaal vrienden van hockey of van het jaar dat hij bleef zitten. Veel zijn natuurlijk ook verhuist ivm studeren.
Zelfs al zou ik die wel kennen, wat zou ik daarmee opschieten? Ik kan moeilijk een mail rondsturen met de vraag of ze wel eens misbruikt zijn door die docente

Ik zou toch een anonieme brief proberen. Aangezien die brief anoniem is, horen jij en je vriend er nooit meer wat van maar heb je toch de school ingelicht.

En anders hééél erg hopen dat je nooit les van haar zult krijgen

Je vriend heeft het geaccepteerd maar toch, ze kan nog het zelfde doen als wat er bij je vriend is gebeurt!

Ik zou toch actie gaan ondernemen als ik jou was.

Morgen heb ik een gesprek met mijn mentor van vorig jaar. Ik ben benieuwd hoe dat gaat, aangezien ik meestal heel erg emotioneel word als ik over misbruik praat, al gaat dit natuurlijk niet over mij.
Ik hoop dat het me helpt, ik heb haar nog niet op school gezien, maar ik ben echt continu nerveus dat dat gebeurt. Ik weet niet hoe ik dan ga reageren, er zo geconfronteerd mee worden.

Pff, ik hoop echt zo dat ik tot een oplossing kom morgen.

Ik vind dat je het moet doen. Je zou het jezelf nooit vergeven als ze meer slachtoffers maakt toch? Je hoeft je vriend niet te vertellen dat je het gemeld hebt bij een vertrouwenspersoon. Als het uitkomt en ze wordt ontslagen hoeft dat niet perse door jou te komen, er kan ook iemand anders gebiecht hebben. Niemand zal weten dat jij het was.

Ik vind dat je er toch bij iemand mee terecht moet! Het is natuurlijk logsich dat je het vertrouwen van je vriend niet wilt schaden, maar vergeet niet dat dit al eens is gebeurd, en er misschien nog meerdere slachtoffers zullen vallen doordat jij of je vriend niks hebben gezegd!

Misschien kan je open kaart spelen met je vriend en hem vertellen over hoe je je voelt over de hele situatie! Het is vrij duidelijk dat hierover praten voor jullie beiden moeilijk is, dus misschien moet je maar wachten tot hij er zelf weer over begint en hem dan vragen als het nooit bij hem opgekomen is om iemand te waarschuwen om zo zeker te zijn dat ze het niet opnieuw probeert, desnoods anoniem…?

Ik vind dat je misbruik of geweld moet melden, zo kunnen andere slachtoffers voorkomen worden.

Hoe ging je gesprek?

je kunt ook een gesprek met de vertrouwenspersoon, die leraar dus, aanvragen en het dan in het ‘‘algemeen’’ vertellen.
Dus zoiets als; een vriend van mij is misbruikt door een leraar, en dan zo je verhaal. Dus niet zeggen dat zij het was. Dat gesprek opnemen en misschien op het laatst zeggen als ze je advies heeft gegeven, en die leraar was u.
Zo heb je in ieder geval bewijs als ze boos wordt o.i.d. en ze verspreekt zich perongelijk, dan hoeft je vriend er niet aan mee te werken en kun je haar toch aangeven.

Maar dan zijn er altijd nog andere mensen die hetzelfde probleem met die docente kunnen krijgen. Ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat ze dan maar moet hopen dat zij geen les van die docente krijgt… Wat nou als iemand anders het slachtoffer wordt?
Zie dit niet aanvallend hoor :’) Maar inderdaad, ik zou het zeker aangeven!

Dat zou ik ook doen…

stuur een anonieme brief naar het schoolbestuur?

Eigenlijk wel ja. Vooral omdat ze nog meer slachtoffers kan maken. of heeft gemaakt… maar wel in overleg met je vriend. Als hij dit echt niet wil, zal ik het niet doen. Maar anders zou ik het melden bij het schoolbestuur, zodat zij van school word getrapt want het is niet normaal…

Ja dit! En dat je vriend laten doen, want ze heeft het bij hem gedaan.

Eventjes offtopic, toenik de titel zag dacht ik aan iets heel anders

Ik vind het lastig, aan de ene kant zou ik het vertrouwen van mijn vriend niet willen beschamen. Ik zou echt eerst goed met hem overleggen voordat je een stap wil ondernemen en naar je vriend luisteren.

Aan de andere kant is het natuurlijk verschrikkelijk om te weten dat die vrouw nog steeds rondloopt en dit misschien al met meerdere jongens heeft gedaan.

Lastig lastig.