Kan ik met deze last leven? (misbruik van vriend)

Lieve meiden,

Een aantal van jullie zal mij en mijn verhaal misschien kennen, voor wie dit niet zo is, vertel ik het even kort.
Ik ben 16 jaar en al 15 maanden samen met mijn vriend. Hij is zes jaar ouder.
Onze relatie is voor mij heel bijzonder en betekend ontzettend veel voor me.
Onze sterke band komt mede voort uit onze levenservaringen. We zijn allebei misbruikt.

Hoewel we er allebei niet veel over praten, komt het af en toe ter sprake. We weten het van elkaar, maar daarmee zijn we ook de enigen.
Het zusje van mijn vriend is ook misbruikt, zij weet dit zelf niet meer omdat ze te jong was. Toen dit met zijn zusje gebeurde was mijn vriend 10. Hij heeft de man die dit destijds gedaan heeft toen neergestoken.
Alsof dit nog niet genoeg last op hem heeft gelegd is hij 2 jaar later zelf misbruikt. Hij zat toen in de eerste en zijn lerares Nederlands heeft hem toen gedwongen een aantal keer seks met haar te hebben bij hem thuis.
Hij studeert nu, maar ik zit op dezelfde school als waar hij heeft gezeten. Toen mijn vriend me vertelde dat hij misbruikt is, helemaal aan het begin van onze relatie, verzekerde hij mij ervan dat zijn docente na dat jaar is weg gegaan. Haar naam wilde hij nooit noemen.
Een paar dagen nadat hij me zijn verhaal had verteld heb ik hem gevraagd of het een huidige lerares was van mijn school. Aan de hand van zijn verhaal en dingen die hij over zijn middelbare schooltijd heeft verteld noemde ik een naam, hij ontkende echter in alle toonaarden dat zij het was. Ik heb hierna nooit meer naar de vrouw gevraagd.

Afgelopen week zijn we samen op vakantie geweest. Tijdens een avond met veel drank hadden we een heel openhartig gesprek over wat ons is aangedaan.
Uit het niets zei hij: Kun je een geheim bewaren? Waarna hij de naam van de docente noemde waarvan ik in het begin overtuigd was dat zij het was en dat aan hem gevraagd had.

Mijn vriend heeft me uiteraard gevraagd dit voor me te houden. Alleen vreet het me op. Zij doceert nog steeds Nederlands op mijn school aan dezelfde leeftijdscategorie en heeft een functie waarin ze kinderen met problemen helpt.
Mijn vriend vindt haar geen slechte vrouw, noemt haar zelfs aardig, maar met een rare kronkel in haar hoofd. Het heeft uiteraard wel 10 jaar geduurd voor het leed verzacht is en hij er zo naar kan kijken.

Mijn misbruik is pas 4 jaar geleden. Ik was op kamp in groep 8 en ben misbruikt door een gids die ons een dag begeleide. Ik was ziek en lag alleen op een kamer terwijl iedereen weg was. Ik heb het aan mijn lerares verteld die zij dat ik koorts had gehad en dat de gids alleen het gebouw had bekeken. Ze gooide het op ijlen.
Ik weet dat ik niet geijld heb, zoiets verzint een kind van 11 niet en toch moffelde zij het weg. Ik heb later aan mijn moeder verteld dat de man op mijn kamer was geweest, alleen durfde ik niet meer te zeggen wat er echt gebeurd was. Mijn moeder is toen naar het schoolbestuur gegaan, woedend dat ik in een gevaarlijke situatie gebracht was, niet wetend wat er gebeurd was.
Zij zeiden echter dat er niets aan de hand was, de man was al jaren gids en er waren nooit problemen geweest.
De gedachte dat ik niets heb kunnen doen vind ik vreselijk. Ik kan er nu niets meer aan doen, aangezien ik verhuist ben en de naam van de desbetreffende gids niet eens weet.

En nu dus mijn uiteindelijke probleem: Moet ik de docente ergens melden? Ik kan haar echt niet meer onder ogen komen op school. Het idee dat ze nog meer slachtoffers kan maken, als ze dat niet al gedaan heeft, maakt me gek.
Aan de andere kant wil ik het verzoek van mijn vriend respecteren, al heb ik het er echt heel moeilijk mee.
Over een paar weken begint de school weer, wat vinden jullie dat ik het beste kan doen?

Als iemand een samenvatting wil, zal ik die maken.

Ik vind van wel ja. Niet zozeer voor je vriend maar inderdaad voor eventuele andere slachtoffers.

Je zit in en lastige situatie ik zou eens ergens bij een vertrouwenspersoon of iets dergelijks gaan informeren of je hier iets mee kunt doen.

Je vriend heeft je gevraagd een geheim te bewaren.
Als ik jou verhaal zo lees heeft hij het na tien jaar een soort van geaccepteerd, of nou ja misschien ook weggestopt.
Als jullie aangifte doen tegen zijn wil kan dit herinneringen bij hem oproepen.

Ik zou er proberen over te praten met hem.
Maar tegen zijn wil in of stiekem aangifte doen? nee.

het hoeft niet direct aangifte te zijn he ^ al is het alleen maar dat zij de functie van ‘vertrouwenspersoon’ niet meer mag hebben, en school op de hoogte is zodat ze het misschien in de gaten kunnen houden.

Misschien kan je een serieuze anonieme brief sturen naar het schoolbestuur, mits je vriend het er mee eens is.

Heb je zelf les van haar?

Wat LaManzana zegt.

Ik word gewoon boos als ik dit lees ze maakt misbruik van haar situatie bah !!

Ik zou sowieso geen aangifte doen tegen haar, zij heeft mij niets aangedaan en mijn vriend zou geen getuigenis willen afleggen.

Ik heb al besloten een gesprek met mijn mentor van vorig jaar te hebben, ik vertrouw hem. Uiteraard ga ik er dan wel zo omheen praten dat hij niet weet dat het bij ons op school is. Misschien kan hij me wat tips geven.

Ik heb inderdaad al nagedacht over een anonieme brief, het probleem is alleen dat ik zeker weet dat mijn vriend niet wil dat ik dat doe. Hij wil het achter zich laten en wil niet dat iemand (incl zijn ouders) het weet. Ik moet dus een anonieme brief met een vaag verhaal gaan sturen zodat ze niet kunnen achterhalen dat ik het ben of dat het over mijn vriend gaat. Ik ben bang dat ze dat niet serieus nemen.

Ik ben zo bang dat ze nog meer jongens dit immense leed aan doet. Ik heb zelf geen les van haar, maar ze is bv. wel afdelingsleider van de derde, waar mijn broertje nu heen gaat.

Dit is echt een onmogelijke situatie, ik wil helpen, maar tevens mijn vriends verzoek en vertrouwen respecteren.

Hebben jullie een vertrouwenspersoon? ^

Doe het meid, echt waar.
Je vriend’s reactie is ontzettend begrijpelijk, maar god weet hoeveel anderen slachtoffer zijn.
Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met mijn dansdocent, uiteindelijk het gemeld (achteraf bleek dat er nog 7 meisjes uit mijn groep met hetzelfde zaten maar er niets mee durfden te doen) en inmiddels geef ik er zelf les en kom ik nóg meisjes tegen waarbij hij 4 jaar geleden vreselijke dingen heeft gedaan.
Tegenover je vriend voelt het misschien niet goed, maar van de andere kant… Zou je het geheim kunnen houden, als je een brief stuurt?

Ik heb ook zoiets meegemaakt en het schijnt dat hij het ook bij iemand anders zoiets heeft geflikt , meestal maken ze meer slachtoffers.

Aan de ene kant zou ik meteen naar het bestuur stappen en dit aangeven, maar aan de andere kant…Je beschaamt dan wel echt het vertrouwen van jouw vriendje. Een anonieme brief is ook geen mogelijkheid, want hij weet meteen dat het van jou komt. Ik heb werkelijk geen idee wat je moet doen :’)

Zijzelf is dus onder andere vertrouwenspersoon. Verder hebben we mentoren en afdelingsleiders, volgens mij niet echt een vertrouwenspersoon. Ik vertrouw mijn mentor van vorig jaar echt heel goed, dus ik spreek hem de eerste schooldag meteen aan voor een gesprek.

Ik weet dat het het beste is als ik er iets aan doe, ik ben alleen bang dat men er achter komt dat ik het ben als ik het anoniem doe of dat ze het niet serieus nemen of dat mijn vriend erachter komt. Ik zou dus ook echt niet weten wat ik in die brief moet zetten.

Ik ben bang dat die trut meteen in de verdediging schiet.

Maar jouw vriend is al ouder, hebben jongens in de leerjaren onder hem ook zoiets soortgelijks meegemaakt?

WACHT

Dit vraagt mss ballen, maar als je nou met haar praat? Zeg dat je het weet en dat je het aan het schoolbestuur vertelt als je erachter komt dat het nog eens gebeurt. Dit is misschien heel gedurfd, maar zo verminder je de kans dat ze meer slachtoffers maakt èn je verraadt je vriend niet. Je moet trouwens zijn naam niet vernoemen.

@Okergeel, dat weet ik dus niet, aangezien hij het nooit aan iemand heeft verteld.

@BettiePage, daar heb ik ook al over nagedacht, alleen ben ik bang dat ze erachter komt dat hij mijn vriend is. Dat weet ze waarschijnlijk ook al, we hebben haar een paar maanden geleden samen in een restaurant gezien.
Ik weet ook niet wat ik dan tegen haar zou moeten zeggen. Ik weet wat je met kleine jongens doet, waag het niet dat nog eens te doen? Straks krijg ik daar waar problemen mee op school…

Hmm ik bedoel ook meer of dat hij weleens iets gemerkt heeft. Maar misschien heeft je mentor een oplossing. Ik hoop dat je kan slapen omdat het nu laat is en een heftig verhaal. :sob::muscle:

Maar dan nog…Ze weet heus wel wie ze misbruikt heeft. Zou ze het echt durven om jouw vriend erop aan te spreken of jou problemen te bezorgen? Dan mag ze haar job gedag zeggen, denk ik dan.

Ik ben het wel eens met BettiePage! Ze kán theoretisch gezien niets doen bij jou of je vriend want dan zou je haar wel aan kunnen geven en probeer dan nog maar eens daar les te blijven geven…
Heb je contact met oude klasgenoten van je vriend?