Kan ik de vriendschap tussen mijn vriend en zijn ex vertrouwen?

Lieve mensen,

Graag schakel ik nog een keertje jullie hulp in! Ik heb sinds een paar maanden nu een vriend en het gaat heel erg goed tussen ons, dus dit is niet een break-up or make-up verhaal. Alleen merk ik dat ik nog steeds moeite heb met de vriendschap tussen mijn vriend en zijn ex. Ik zal mijn vriend voor het gemak even K noemen en zijn ex T.

Ik ken K al twee jaar, aangezien we dezelfde vriendengroep hebben en ik eerst de vriendin was van één van zijn vrienden. In de jaren dat ik een relatie met zijn vriend had, had hij iets met T. T is een heel lief meisje, maar de relatie tussen die twee was altijd raar. Ze hebben nooit officieel een relatie gehad, maar K is 4 jaar smoorverliefd op haar geweest. T hield hem heel erg aan het lijntje en deed alleen iets met hem als ze zin had, verder hield ze geen rekening met zijn gevoelens. K heeft een aantal andere relaties gehad in die periode van 4 jaar, omdat T in die tijd niet naar hem omkeek en hij dan dacht over haar heen te zijn. Als T doorhad dat ze zijn aandacht verloor omdat hij een relatie had, begon ze meteen weer te flirten, waardoor alle relaties uit zijn gegaan. K kreeg dan namelijk weer gevoelens en besloot weer voor T te gaan, die dan toch geen interesse meer had. Dit speelde 4 jaar lang, tot T zo’n jaar geleden opeens een vriend kreeg. Dit bracht wat rust in de tent, want K kon zo eindelijk over haar heenkomen.

Helaas laat T hem nog steeds niet echt met rust. Ik weet van K dat ze vreemd is gegaan, toen ze ongeveer drie maanden een vriend had, met K. Ook merk ik vaak dat ze over hem heen hangt en aandacht opeist, ook als ik erbij ben. Ik ben totaal geen jaloers persoon, zo zit ik niet in elkaar en ik gun K al zijn vrijheid. Ik merk alleen dat ik het wel even slikken vind als ik die twee samen zie. Ik weet van K dat hij van me houdt en me nooit pijn zou doen, bijvoorbeeld door vreemd te gaan met T, maar ik vertrouw haar gewoon niet. K zegt dat het echt een vriendschap is, waarbij ze soms (1x per maand) even afspreken om bij te kletsen, maar dat hij geen gevoelens meer voor haar heeft. Ik weet wel dat ze een speciaal plekje in zijn hart heeft, maar dat heb ik ook nog met mijn ex. Ik vind het alleen zo vervelend hoe zij zich gedraagt tegenover hem.

Eigenlijk is mijn vraag aan jullie; hoe moet ik deze vriendschap tussen K en T accepteren, als ik het gevoel heb dat T meer wilt? Ik ga hem niet verbieden met haar om te gaan en ik heb hem al verteld dat ik het soms lastig vind. Hij zei toen dat ik me écht geen zorgen moest maken, omdat hij niks meer voor haar voelt.

Ik hoop dat jullie tips hebben :slightly_smiling_face:
xxx

Je noemt haar een lief meisje, maar ze klinkt echt als een bitch. Ik zou dit echt niet oké vinden als mijn vriend met iemand afspreekt die blijft flirten. Normen en waarden enzo…
Tuurlijk moet je je partner kunnen vertrouwen in de omgang met het andere geslacht, maar ik zou hier ook de kriebels van krijgen. Ik zou erover praten met hem.

Je hebt een heel goed punt, ik weet alleen niet zo goed meer wat ik tegen hem zou kunnen zeggen. Ik wil namelijk niet overkomen als die jaloerse vriendin die dingen gaat verbieden.

Misschien met haar erover praten? Aangezien jullie in dezelfde vriendengroep zitten.

Ben ik de enige die het raar vind dat hij vrienden wil zijn met iemand die hem vier jaar lang aan het lijntje heeft gehouden?

Je kan hem een vriendschap niet verbieden. Dus ik denk dat je weinig kan doen, behalve hem vertrouwen.

Daar ben ik het heel erg mee eens, maar ik weet gewoon niet goed hoe ik dit gevoel opzij moet zetten. Ik loop nu meestal maar weg en probeer me er zo min mogelijk van aan te trekken.