Kan iemand mij dit raadsel uitleggen?

You saw a shirt for $97. You didn’t have the cash, so you borrowed $50 from your mum and $50 from your dad = $100. You bought the shirt, and had $3 change. You gave your dad $1 and your mum $1 and kept the other $1 for yourself. Now you owe your mum $49 and your dad $49. 49+49 = 98 + your $1 = 99. Where is the missing $1?

Ik snap het echt niet. ik heb het opgezocht op google, maar werd er niet veel wijzer van. snapt iemand dit??

Hier heb je niet veel aan, maar geen idee haha.

het frustreert me enorm…

Je hebt 3euro over en 3:2 = 1,5 dus die 2halve samen zijn ook 1euro.

Ligt eraan hoe je hem leest. Als je het zo bekijkt: je had 100 dollar. 97 dollar voor het shirt, 1 dollar voor je vader, 1 dollar voor je moeder en je hebt zelf nog 1 dollar over. Dan klopt ie wel.

Oh, uit een ander topic:

Het shirt kost ¤97 dus van beide ouders moet je ¤48,50 lenen om het shirt te kunnen betalen. Je leent echter ¤50 van iedere ouder. Je krijgt ¤3 wisselgeld en betaalt iedere ouder alvast ¤1 terug. Nu heb je nog maar ¤49 schuld bij iedere ouder. Die laatste euro kun je ook verdelen, wat de schuld per ouder op ¤48,50 brengt. Dat is precies het geld wat je uitgegeven had aan het shirt.

Je kunt het op vele andere manieren uitleggen. In dit soort raadsels wordt de informatie op zo’ n manier gegeven dat het lijkt of het niet meer klopt.

Hier legt iemand het uit maar ik snap het nog steeds niet :stuck_out_tongue:
http://answers.yahoo.com/…qid=20111003131412AAHsH8n

of dit: http://uk.answers.yahoo.c…qid=20110804184835AA8XetY

regenboogaapjes zijn cool

@ohparty

zo klinkt het al logischer

Ik heb hem, ga het proberen uit te leggen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Die 98 op het laatst is je schuld, daar word 1 euro van de niet schuld bij gedaan, daarom word het 99,
Maar die 1 euro is natuurlijk geen schuld, die moet juist van de schuld af dus dan word het 97 (98-1) en dat klopt het wel,
Want 97 + 3 (wisselgeld) + 100 :slightly_smiling_face:

WTF

BBQ

Ik voel me zo dom, hoe het ookcword uitgelegd, nooit snap ik het :stuck_out_tongue:

haha, zo zat ik eerst ook, maar toen zat ik dat iemand zo heette ;p

Volgens mij is het zo:
97: 2 = 48,5 euro die je aan elk van je ouders moet. Maar zij geven jou 50, dus moet je elk van je ouders 1,5 euro van de 3 die je terugkrijgt en je geeft ze allebei al 1 euro. De 1 euro die overblijft moet je dus in twee delen en aan elk van je ouders geven :wink:

Je geeft je vader en moeder allebei 1 euro terug van het geleende geld terug. De rest heb je nog niet terug gegeven. Alleen de 1 euro!
Dat betekent dat je je ouders allebei nog 49 euro moet geven. Omdat 50-1= 49
En je houdt zelf die andere 1 euro.

You made my day

Hij is enorm vaag en ik kan hem niet uitleggen, maar toch:

Je hoeft de 2 pond die je later teruggeeft aan je pa en ma nu even niet mee te rekenen, deze is niet belangrijk.

In totaal heb je dus 98 pond geleend en nog niet terugbetaald. Het shirt was echter maar 97, dus 1 pond minder dan je in je portemonnee hebt. Deze pond ‘blijft over’ en kun je gebruiken om je schuld mee af te lossen.

In het raadsel zelf wordt deze pond echter opgeteld aan de geleende 98. Hiermee willen ze het totale bedrag in omloop berekenen. 98 + 1 = 99.

Dit klopt niet! Deze pond (+1) zit namelijk al in het bedrag van 98 verwerkt! Je had 98 ponden, weet je nog? Geen 99. Die ene pond heb je zelf teruggekregen van de winkel.

De enige zinnige berekening is dus om de pond van 98 af te trekken. 98-1=97. ‘Aantal ponden dat je voor de aankoop had’ min ‘aantal ponden die je nu nog hebt’. Hiermee bereken je echter slechts de prijs van het shirt (die je toch al wist) en niet het bedrag wat in totaal in omloop is.

Ik heb de twee reeds terugbetaalde ponden nu NIET meegerekend, wil je alsnog aan het bedrag van 100 komen? Dan moet je deze weer even optellen bij de geleende 98 pond.