Kan iemand een deelvraag verzinnen voor nederlands?

Hoi,
Voor nederlands moet ik een onderzoeksverslagje maken over iets wat te maken heeft met de nederlandse taal.
Mijn hoofdvraag is : Wat is de invloed van het computertijdperk op de Nederlandse taal?
Ik heb hier al twee deelvragen bij:

• Hoe ontstaan neologismen/ nieuwe woorden
  • Waar wordt onze taal door beïnvloed
    (straattaal, msntaal, internet, engels etc.)

Maar ik kan er geen meer verzinnen eigenlijk.
Kan iemand er een bedenken?

edit: ik moet in totaal 3 deelvragen hebben dus nog 1 erbij

ik heb geen idee wat een deelvraag is maar misschien: (hoe) word er het sociale leven van de mens mee beinvloed?

Ik zou de deelvragen wel anders formuleren. Het gaat er volgens mij niet om waardoor onze taal beïnvloed wordt, maar hoe internet & msn de nederlandse taal beïnvloeden.

Je zou idd misschien bij een derde deelvraag kunnen kijken naar het sociale verschil tussen chatten en praten? Je kan bijvoorbeeld geen gezichtsuitdrukkingen zien op msn en hoe beïnvloedt dat het gesprek? Welke misverstanden kunnen er dan optreden?
Of iets in die richting…

Eh, je kan misschien onderzoeken hoe vaak de neologismen ook daadwerkelijk in het woordenboek of in het alledaagse sociale leven gebruikt worden? :slightly_smiling_face:

welke ontwikkelingen hebben plaatgevonden?
of het bij alle lagen van de bevolking het geval is dat het computertijdperk invloed heeft op het taalgebruik?
op watvoor manier het computertijdperk de nederlandse taal beinvloedt?

ik vind je deelvragen niet echt bij je hoofdvraag passen. Vooral de 2e is dubbel op de een of andere manier. Je wilt onderzoeken wat voor invloed het computertijdperk heeft, dan hoef je toch niet alle dingen die invloed hebben op de taal te behandelen?

mmm ja eigenlijk heb je wel gelijk :s
het stomme is alleen dat ik hem al helemaal uitgewerkt heb :s

Beïnvloedt dit de kennis die de gemiddelde Nederlander heeft op spellingsgebied?

Is de woordenschat van jongeren versleten (door de jaren heen)?

Iets over de grammatica.

Wat is de verwachte toekomst van de Nederlandse taal?
Waar komen de nieuwe woorden vandaan?
Bij die tweede vraag kun je natuurlijk denken aan het woord twitteren dat is opgenomen in het woordenboek,
maar natuurlijk ook andere worden die zonder internet niet zouden bestaan.

Wat zijn de gevolgen van de beïnvloeding?

Oh das een goede!
Die ga ik gebruiken :’)
Dan heb ik meteen een extra bron want de leraar heeft daar weleens over verteld dus dat vind ik dan wel een bron. Want we moeten persé óók een bron die niet van internet is ;p