Kan geen keuze maken!

Ik zit dus met een probleem aangezien ik geen keuzes kan maken met mijn mbo opleiding voor na de zomervakantie. Ik switch de hele tijd en aangezien ik aankomende maandag door moet geven welke opleiding het wordt etc.
Ik maak het mezelf alleen maar steeds moeilijker maar ik heb geen zin als ik dan in het nieuwe jaar zit met een opleiding die ik helemaal niet leuk vindt.
Ik wou eerst namelijk voor Juridisch gaan, en toen toch voor Stewardess.
Toen kwamen er nog wat opleidingen bij die ik wel leuk zou vinden zoals, Marketing & Comunnicatie, Hotelschool Management, Beveiliging/Politieacademie. Ik zit nu dus eigenlijk met 5 opleidingen terwijl ik dus niet weet welke ik nu moet kiezen. Ik heb al voor en nadelen bij elke opleiding maar het helpt niet echt? Hoe kan ik hier tòch uitkomen? Of iets, iemand? Want ik wil de mbo-opleiding in Zwolle volgen op 't Deltion College.
Sorry voor dit lange verhaal maar ik wordt er echt gek van dat ik niet weet welke opleiding.

je moet een lijstje maken van waarom je daar heen wilt, maar schrijf ook nadelen op. zo heb je een goed overzicht en kan je zien wat je het liefst wilt.

heb je de keuze gids hoger onderwijs al doorgekeken?

Veel mensen zeggen dat je moet studeren wat je leuk vindt. Ik ga daar niet mee akkoord. Je studies zijn maar een kleine periode, dan komt het werk en daar zit je het langst aan vast.

Zoek dus een studie waar je de meeste manoeuvreerruimte hebt en waar je veel kans hebt een job te vinden die je graag doet.
Richtingen die overvol zitten en waar geen werk voor te vinden zijn geen aanrader, hoe interessant ze ook mogen zijn.

Kan je niet een dagje meelopen?

Juridische adviseurs zoeken ze overal en altijd, maar het lijkt me wel een saaie en droge job. Hotelschool management weet ik niet: misschien minder werk, maar wel heel variërend. Beveiliging/Politie-academie heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Maar ik denk altijd dat die fysische proeven die je moet doorstaan wel zwaar kunnen zijn.

stewardess zou ik echt niet doen, een vriendin van mijn ma was dat ook, en van haar en andere is alle allure en leukheid van het vak verdwenen door de komst van prijsvechters je leert niks meer van andere landen omdat je gelijk door vliegt, je moet tegenwoordig ook schoonmaken terwijl ze er vroeger mensen voor hadden. … maar je geeft al aan dat die op de achtergrond blijven…

je zou mss nog een gesprek met je deccaan kunnen aanvragen, toch eens met je ouders overleggen. Mss kan je dan je keuze is later inleveren, ookal is het uitstel, en dat kan tot afstel leiden.

En echt nadenken van wat je het leuks lijkt om als werd te doen, en als studie want ik ken mensen die met een hotelschoolopleiding in de gezondsheidszorg een manangement functie hebben gehad of een eigen B&B opzetten… dus ik denk dat je niet naar een van de twee uitsluitend moet kijken maar naar de combie.

En als volgende jaar er achter komtt dat het echt niet is wat je had verwacht dan kan je altijd nog switchen , geen man overboord.

Als je Juridisch gaat doen, denk ik dat je later wel veel concurrentie hebt. Want er zijn ook veel mensen die dat op hbo of universiteit doen, en als ze kunnen kiezen denk ik dat ze daar eerder voor kiezen. Bij hotelschool management of politie-academie heb je daar niet zoveel last van.
Maar als je Juridisch wel het leukst vind, dan moet je dat gewoon doen.

Pfff ik weet het ook niet, ik heb van alles en nog wat bekeken maar er is niets dat me echt trekt…

Dat kan ook zo zijn voordelen hebben :relieved:
Niet alleen de overvloed aan boyfriendmaterial maar ook de afwezigheid van nutteloze drama :stuck_out_tongue: