Kan dit iets worden?

Hallo dames,

Sinds een maandje ben ik een beetje bezig met een jongen. Ik heb al een paar keer met hem afgesproken en we spreken iedere dag op ping, de hele dag door. Hij is een super lieve jongen, en ik ben helemaal weg van hem. Hij rookt niet, drinkt niet, werkt met kleine kindjes echt super lief dus.

Er is alleen een ding, hij is Marokkaans en dus moslim, en ik niet. Kan dat dan iets serieus worden? Ik hoor overal dat Marokkaanse jongens uiteindelijk toch met Marokkaanse meisjes trouwen en Nederlandse meisjes eigenlijk alleen gebruiken voor seks, omdat hun familie het toch niet goed zou keuren.

Nu denk ik niet dat het hem om de seks gaat, want dat hebben we nog niet gehad. Maar wat als dit serieus tot iets leidt, kan het dan eigenlijk wel? Wat als zijn familie het niet accepteert?

Andere meiden die een relatie hebben met een moslim hier, en mij hun ervaringen kunnen vertellen? x

Ik zou dit eigenlijk aan hem vragen, ik weet alleen dat ik dat persoonlijk nooit zou kunnen

Je bent 17, de meeste meiden die op die leeftijd een vriendje hebben, trouwen er ook niet mee hoor. Of ze denken er toch nog niet aan op hun 17de. Ik zou gewoon kijken hoe het loopt. Als jullie eenmaal een relatie hebben kan je er na verloop van tijd achter vragen. Natuurlijk kan het werken. Net zoals elke relatie bestaat er ook een kans dat het niet werkt.

Ik zeg NO. maar ik ben niet zo van de buitenlandse jongens

Dat hangt er van af hoe religieus hij is ingesteld. Als hij actief moslim is dan vind ik het een NO, ik zou mezelf dat onnodige verdriet en zorgen besparen.

Ik heb een tijdje gedate met een joodse jongen. Toen ik hem vroeg hoe het nou zat met religie en niet religieuze meisjes was zijn antwoord dat hij nooit met een niet joods meisje zou trouwen. Vrienden van hem vertelden me dat hun ouders hun vertellen dat ze met niet joodse meisjes lekker mogen experimenteren als ze maar uiteindelijk met een joods meisje trouwen. Je kunt er voor gaan(want iedereen is anders) maar hou er wel rekening mee…

Ik zou aan hem vragen hoe hij er tegenover staat.

Verder klinkt hij als een lieve jongen dus zou ik het zeker proberen. De kans dat je niet met hem trouwt is groot, maar dat is altijd zo, zoals Brod al zei. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als je merkt dat hij altijd als jullie samen zijn seks wil en verder geen aandacht aan je besteedt zouden er belletjes moeten gaan rinkelen.
Als hij je niet wil spreken of sms’en als je geen seks wil, dan weet je ook dat het niet helemaal goed zit.

Ik denk ook dat het ligt aan hoe hij is opgevoed je hebt ook moslimse die het niks uitmaakt toch ? Tenminste hier in de straat wel.
Zou het gewoon eens met hem erover hebben.

Ik heb zelf een Marokkaanse vriend en veel Marokkaanse vriendinnen dus ik weet grotendeels hoe hun cultuur in elkaar zit. Op het gebied van trouwen is het is erg verschillend. Bij de Marokkaanse gemeenschap zijn de ouders erg belangerijk. Met het trouwen moeten dan ook de ouders daarmee in toestemmen en aan die toestemming wordt veel waarde gehecht. Sommige marokkanen mogen niet eens met elkaar trouwen omdat ze niet van de zelfde stam zijn terwijl andere marokkanen zonder problemen met een Nederlandse bekeerling mogen trouwen. Het kan zijn dat die jongen uiteindelijk heel graag met jou wilt trouwen en echt verliefd is, maar dat zijn ouders er niet mee instemmen. Dan zal hij waarschijnlijk toch niet met jou trouwen en dat zal hem dan ook heel erg pijn doen. Ik weet niet uit wat voor familie deze jongen komt en hoe hun hier tegenover staan, je zou aan hem kunnen vragen hoe hij zelf tegenover gemengde huwelijken staat, en hoe zijn familie hier tegen over staat. Mischien zijn er in zijn familie al gemengde huwelijken.

Uiteindelijk hoevaak je er ook over zal praten met hem, je zou het nooit zeker weten totdat je daadwerkelijk met hem verloofd en getrouwd bent. Wel kan je merken of hij serieus met je is. Mijn vriend en ik zijn ongeveer nu een jaar samen. Hij heeft me naar verschillende getrouwde neven meegenomen om te gaan bezoeken waarvan één ook met een Nederlandse is getrouwd. Dat was erg gezellig en een erg grote stap voor een Marokkaan. Dat doen ze niet zomaar. Ik heb zijn ouders nog niet ontmoet maar dat heeft te maken met de cultuur. Een Marokkaanse meisje zouden ze ook niet meenemen totdat ze zijn verloofd/getrouwd dus dit respecteer ik dan ook. Ik hoop natuurlijk wel uiteindelijk dat ik ze zal ontmoeten.
Mijn vriend is wel serieus in onze relatie en dat kan ik ook merken aan verschillende dingen. Hij wilt bijvoorbeeld niet meer dat zijn vrienden erbij zijn als ik met hem samen ben, dat is puur uit respect. Ook wilt hij niet met mij uitgaan o.i.d en dat is ook puur uit respect. Ik vind het een beetje moeilijk om uit te leggen maar dat heeft te maken met als we met elkaar zouden gaan trouwen. Daarnaast wilt hij mij ook Marokkaans leren omdat dit natuurlijk heel handig is voor later. En natuurlijk gewoon door de liefde en relatie zelf. Hij geeft me veel aandacht en staat altijd voor me klaar. Toen het een tijd heel slecht met mijn gezondheid ging en mijn toekomst onzeker was, ging hij vaak met me mee naar het ziekenhuis en naar controles. Hij liep niet weg van me maar steunde me juist en zat er ook erg mee.

Daarnaast is het erg belangerijk als je met hem wilt trouwen, dat je je bekeerd tot de Islam. Dit zou je natuurlijk nooit voor hem moeten doen maar omdat je oprecht uit jezelf erin gelooft. Want dit geloof wordt uiteindelijk ook heel erg belangerijk in jullie relatie. Want hij wilt zijn kinderen later ook islamitisch opvoeden. Ook is de marokkaanse cultuur heel erg belangerijk om over na te denken. Als je namelijk met hem zou gaan trouwen zou dit heel erg met de Nederlandse cultuur kunnen botsen en daar kunnen jullie beide niks aan doen want jullie zijn dan totaal anders opgevoed. Wel kun je hier heel open over zijn en veel met elkaar over praten. Het gaat wel goed als je elkaars achtergrond respecteerd en aanpast aan elkaar, maar je zou je het meest aan de Marokkaanse gewoontes moeten aanpassen omdat Marokkanen die echt heel moeilijk kunnen loslaten en ook erg belangerijk vinden. Uiteindelijk kan dat dus gaan botsen vooral als er kinderen in het spel komen of je dingen niet gaat begrijpen in je relatie. Mijn vriend beseft dit heel goed en legt mij dit ook uit met voorbeelden enzo en het is dus handig om open daarover te zijn met elkaar. Ik hoop dat ik je op deze manier een klein beetje erover heb kunnen informeren.
Als je verder nog vragen hebt kan je ze altijd vragen!

Hartstikke bedankt voor de reacties.
Het hangt er dus een beetje vanaf hoe streng hij opgevoed is?

Ik bedoelde hiermee ook niet meteen trouwen, maar gewoon een serieuze relatie. Of dat wel mogelijk is. Bijna al m’n vriendinnen zijn Islamitisch dus ik snap hun geloof ook, en ik heb er ook respect voor.

Aan hem vragen zou ik misschien doen als het echt officieel is haha, als ik dat nu doe lijk ik ook zo wanhopig.

@brookatenzijde thanks voor je lange reactie, je vriend lijkt me echt lief haha

Mijn moeder was getrouwd met een Marokkaanse man (mijn vader) en ze heeft me vaak genoeg verteld dat ze door de meeste leden van haar schoonfamilie toch werd buitengesloten en als minder werd gezien. Het ligt er denk ik het meeste aan hoe traditioneel zijn ouders zijn, maar sterkte er mee meis! :slightly_smiling_face:

Je gaat een beetje uit van het negatieve.
Dat het om de seks gaat of niet en of het uberhaupt zal werken?
Weet je dat wel als het een blanke Hollandse jongen was geweest? Of had je die twijfel dan niet gehad? Want dan houd je jezelf voor de gek.
Vraag hem hoe hij het ziet en hak dan de knoop door of jullie een relatie starten of niet.

Haha ik heb hem even helemaal veranderd en duidelijker gemaakt, want net typde ik heel erg snel, je kunt het wel opnieuw lezen want staan ook wat nieuwe dingen in!

Nou het ligt er vooral aan wat zijn familie ervan vind en hoe streng zijn familie is want hij kan wel graag met jou willen gaan trouwen maar dat het uiteindelijk gewoon niet mag… Je trouwt namelijk niet alleen met hem maar met de hele familie zeg maar… Dus een serieus relatie is wel mogelijk hoor alleen het kan rot aflopen… Maarja dat kan het bij elke relatie.

http://www.maghreb.nl/marokko/forum/viewtopic.php?id=791

Hier staan een aantal verhalen van andere Nederlandse vrouwen en hun marokkaanse schoonfamilie of Marokkaanse vriend.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van andere!

Mjah het is ook niet zo dat je direct met hem zou moeten trouwen. Maar ik neem aan dat als je op een serieuze relatie uit bent je dit wel ver in je achterhoofd hebt liggen. Als je wss toch niet met hem gaat trouwen moet het nl niet echt boeien hoe streng gelovig hij is.

Ik denk trouwens ook dat het heel anders is om een relatie te hebben met een islamitische jongen dan vrienden te zijn met islamitische meisjes. Je hebt toch wel een andere relatie, ook met hun familie. Graag of niet, maar ouders denken bij een nieuwe vriendinnetje vaak ook als eerste aan “Wat nou als jij met haar trouwt”.

Ja maar ik denk dat ze bedoeld dat ze wel een beetje de achtergrond van zijn geloof weet omdat ze islamitische vriendinnen heeft. Natuurlijk is dat een heel andere relatie dan met een islamitische jongen die je leuk vindt, maar van mijn marokkaanse vriendinnen heb ik veel meegekregen waardoor ik bijvoorbeeld het gedrag en de ‘ettiquette’ van de marokkaanse gemeenschap ken en dat vind ik zelf wel handig bij mijn relatie. Ik denk dat als je nooit in contact bent gekomen met een islamitisch iemand en je leert een islamitische jongen kennen waar je een relatie meekrijgt, je tegen heel veel dingen aanloopt die je niet snapt. Terwijl als je regelmatig met islamitische vriendinnen praat over bepaalde dingen je wel een beetje op de hoogte van de meeste dingen bent…