Kamer > hoe met geld te regelen?

Haay meiden.

Ik wil op kamers gaan, maar ik heb het probleem dat ik mijn ouders niet achter mij heb staan dankzei problemen thuis etc.
Maar nu wil ik wel graag op mezelf gaan wonen, maar ik weet
niet zo goed wat ik nu moet doen om dat allemaal te regelen met geld enzo.

Hebben jullie ook in zo’n situatie gezeten, en hoe hebben jullie dat gedaan?
xx

upp ?

Willen ze ook geen aanvullende beurs van je stufi geven?

ik had aan mn stuffie genoeg

Heel veel mensen moeten zelf hun kamer betalen hoor. Misschien is dit drastisch, maar je kunt overwegen in België te studeren. Daar heb je goedkope studentenhuizen en je studie zelf is sowieso heel goedkoop. Je kunt ook nu heel veel werken zodat je voor volgend jaar een buffertje hebt. En je krijgt uitwonende stufi als je op kamers bent, dat is ook vrij veel.

Neem een baantje… en spreek erover met een deskundige. Aangezien je straks uitwonend bent, kun je een tegemoetkoming aanvragen.

Hoe oud ben eigenlijk?

Ik volg een bbl opleiding. en met dat inkomen kan ik op mezelf wonen. verdien 600 en kan er net van rondkomen.

volgens mij wilt ze ook weten wat je allemaal moet regelen met de gemeente en dat soort dingen.

Ik doe een duale opleiding, dus ik krijg gewoon een salaris en ik ga dus 1 dag in de week naar school en krijg stufi en ook nog zorgtoeslag en huurtoeslag. Daarmee red ik het makkelijk.

Mijn ouders betalen ook niks aan mijn opleiding/op kamers gaan.

1. meer werken. Logisch.
  2. zo snel mogelijk inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen en je beurs veranderen zodat je een uitwonende beurs krijgt
  3. kijken of je in aanmerking komt voor huursubsidie
  4. kijk of je een kamer kan vinden waar je vaste lasten (electriciteit, water, gas) bij de kamerhuur inbegrepen zitten
  5. ritsel zoveel mogelijk spullen voor je kamer zelf bij andere mensen

Ik weet niet waar je studeert, maar je kan altijd een kamer buiten de stad zoeken die goedkoper is en met je OV op en neer reizen.

Verder kan je bij de IB-groep altijd een lening tegen lage rente afsluiten. Of anders meer gaan werken idd.

En wat iedereen zegt. Er zijn genoeg mensen waarbij de ouders niets meebetalen aan de opleiding/kamer (zoals ook bij mij) en die rooien het ook, dus jou lukt het ook wel :wink:

je kan bij de IB-groep ook je stufi uitrekenen, kijk hoeveel dat is en hoeveel je eventueel nog bij zou moeten werken om rond te komen.

Wij hebben nu samen 4 weken vakantie samen gehad, waarin we de laatste 2 weken ¤140,- hebben besteed. In die 2 weken hebben we ook best ‘luxe’ geleefd zeg maar, dus op zich zou je het alleen met een ¤200,- kunnen redden, denk ik =D Als je het bedrag dan in een potje contant in huis hebt elke maand, zie je ook direct hoeveel je over hebt/ uitgeeft. Als je overhoudt
kan je het bedrag misschien met dat overgehouden geld verlagen en meer sparen. Als je dan ook een deel van je beurs spaart op een spaarrekening, heb je altijd iets achter de hand voor als er onverwachts iets kapot gaat e.d. =) Als je niet uitkomt met alleen je beurs & baantje, kan je altijd nog een beetje bijlenen, dit hoeft niet veel te zijn waarschijnlijk en als je iets
meer leent dan nodig en dat ook spaart, kun je later weer minder gaan lenen. Ook is de rente daarbij een stuk lager dan de rente van de spaarrekening, dus in feite maak je winst. Je hebt t/m 18 jaar recht op huursubsidie als je woning niet duurder is dan, ik dacht ¤357,37. Daarboven krijg je dat dus niet.
Als je 23 jaar of ouder bent mag je woning niet duurder zijn dan ¤647,53.

Dan zijn er nog bijvoorbeeld de volgende kosten die erbij komen :

• ongeveer een ¤80-¤100,- aan gas/water/licht
  • zorgverzekering
  • overlijdensrisico verzekering (is wel erg handig, ook al wil je daar nog niet aan denken, gok ik)
  • inboedelverzekering ( als je slim bent met glas verzekering en brandverzekering erin ( interpolis, via rabobank is daar goed voor))

Oh ja, wat nog meer handig is om aan te schaffen of wat je nodig hebt:

• printer voor schoolwerk, hoef je dat niet op school te doen
  • stofzuiger + andere schoonmaakmiddelen
  • oven en/of magnetron
  • een slaapbank (bespaart veel ruimte)
  • klaptafeltje van ikea, spaart veel ruimte uit http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20104718

daarbij moet je bij gemeente inschrijven en of gaan werken…
uitwonend+ aanvullende beurs aanvragen :slightly_smiling_face:

Van die dingen die je opnoemt is het meeste al in het huis aanwezig en printen zou ik gewoon op school doen.

Ik vind dit nou niet echt kostenbesparend :’)

bovendien kun je printen ook in een copy-shop doen, kost vaak ook niet veel. en het gaat supersnel als je bijvoorbeeld een essay moet schrijven!

De rente voor lenen is nu 2,39%, dus zoveel winst maak je niet (behalve als je het vastzet, maar dat is ook niet handig).
Voor je 18e heb je helemaal geen recht op huurtoeslag en bij kamers vaak sowieso niet. GWL zit vaak ook al in de huur van de kamer.

@frosted nou 2.4 procent is nog altijd minder dan de bank heeft… is toch vaak 1.6% hoger!

@cinnamoCream printen op school is duurder en duurt langer :wink: en zoveel daarvan zit echt niet standaard erin als je alles voor jezelf hebt :wink:

Waar krijg jij een rente van 4% op een normale spaarrekening?