Kabinet valt over Uruzgan-besluit!

[i]DEN HAAG - Premier Balkenende gaat het ontslag van zijn vierde kabinet indienen bij koningin Beatrix. Na een keiharde confrontatie in de ministerraad over de militaire missie in Uruzgan bleek rond vier uur ‘s nachts nog maar één conclusie mogelijk: aftreden.

Balkenende zal later zaterdag het ontslag van de bewindslieden van de PvdA aanbieden bij de koningin, die op dit moment nog in Lech is. De portefeuilles en het ambt van de bewindslieden van CDA- en van ChristenUnie-huize zal hij ter beschikking stellen. Dat zei Balkenende in een eerste verklaring na de val van zijn kabinet.

De ministers van de drie partijen hebben vanaf vrijdagochtend half twaalf tot diep in de nacht overlegd. In een ultieme poging vroeg premier Balkenende vrijdagnacht rond 3.00 uur aan de PvdA om daarmee in te stemmen en samen de eenheid van het kabinetsbeleid te bewaren. Vervolgens zou geprobeerd worden om voor 1 maart tot een besluit te komen.

Voor de PvdA was dat voorstel echter onbespreekbaar. De PvdA-ministers boden daarop hun ontslag aan.
Om 05.00 uur zaterdagochtend gaf de PvdA een persconferentie. Wouter Bos zei dat de PvdA heeft gevochten maar dat de partij is er niet in geslaagd om ‘een geloofwaardig besluit’ te nemen over de rol van Nederland in de Afghaanse provincie Uruzgan. Om die reden kon de PvdA ‘niet langer op een geloofwaardige manier deel uitmaken’ van het kabinet, aldus Bos.

Uitgesloten
Nu het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie demissionair is, is de verlenging van de missie in de Afghaanse provincie automatisch uitgesloten. Een afgetreden kabinet kan over zo’n groot onderwerp geen besluit meer nemen. Alle Nederlandse militairen zullen dus in december van dit jaar Uruzgan hebben verlaten, zoals in 2007 werd afgesproken tussen de Tweede Kamer en het kabinet.

De breuk werd ingeleid met een verzoek van de NAVO. Die verzocht Nederland vorige week of de troepen toch tot augustus 2011 actief konden blijven in Uruzgan. Tot woede van het CDA zei vicepremier en PvdA-leider Bos woensdag dat daar onder geen enkele voorwaarde sprake van kon zijn.

Drie jaar
Het kabinet Balkenende IV trad aan op 22 februari 2007, aanstaande maandag precies drie jaar geleden. Balkenende is premier sinds juli 2002.
De vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer worden mogelijk in juni gehouden. Over anderhalve week, op woensdag 3 maart, zijn eerst de verkiezingen voor de gemeenteraad. [/i]

bron: http://www.volkskrant.nl/…valt_over_Uruzgan-besluit
ik heb stukken weggelaten aangezien het artikel anders erg lang was. als je klikt op de link, kun je het hele artikel lezen.

Ik las net in de krant dat het kabinet (eindelijk xd) is gevallen. Zelf vind ik het redelijk interessant om te volgen en ik vroeg me af wat jullie van deze hele situatie vinden. Dus:

Wat vinden jullie van de val van het kabinet en wat denken jullie dat gevolgen hiervan zijn? Denk je dat meer mensen rechts zullen gaan stemmen, omdat mensen het vertrouwen in links zijn verloren?

Ik denk dat ze deze kwestie best hadden kunnen oplossen :expressionless:

Ik denk dat ik dit nog lang ga horen bij Maatschappijleer.

Was eigenlijk wel te verwachten. Ik hoorde dat ze 2 chinezen naar binnen hadden zien lopen, ze hadden maar even chinees besteld. Haha

Dit is nogal uit de hand gelopen=P Ze hadden het idd best kunnen oplossen

ik hoop dat balkenende weg word gestemd :fu:

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja, inderdaad. In dit geval vond ik wel dat de PvdA gelijk had. De PvdA had het wel anders kunnen oplossen i.p.v. door op te stappen (en zo het kabinet te laten vallen). Maar goed op deze manier hebben ze wel hun gelijk gehaald :’). Soms denk ik zelfs dat het meer gaat om hun gelijk te halen dan om het fatsoenlijk behandelen van dit soort zaken.

Meer stemmen zullen ze er in ieder geval niet mee halen, lijkt me.

Ik hoop dat balkenende eindelijk inziet dat hij er gewoon mee moet stoppen. voorgoed.

al dat gezeik de afgelopen maanden, en hij had ook aardig geblunderd geloof ik.

dat betekent dus misschien nieuwe verkiezingen?

jep in juni waarschijnlijk :stuck_out_tongue:

Ja, dat hij loog en de Tweede Kamer over bepaalde dingen niet had ingelicht. Toch lijkt hij dit te kunnen doen zonder al te veel gezeik, tot nu dan.

Daarbij denk ik niet dat veel mensen zullen gaan stemmen op CDA door dit soort blunders. Daarbij is dit het zoveelste kabinet dat valt met Balkenende en ik zeg niet dat dit steeds geheel zijn schuld is. Toch zal dit er wel wat mee te maken hebben.

ivm met de gemeenteraadsverkiezingen in maart zal dat indeed in juni zijn.

Ik vind dat alle millitairen gewoon Afghanistan moeten verlaten.

Juni pas ??

Was eigenlijk al wel te verwachten - al vind ik het van de PvdA wel kinderachtig.
Ben bang dat Wilders voortaan het hoogste woord gaat voeren, waar ik absoluut geen behoefte aan heb…

Ja ik ook :expressionless:

Maar wat had de PvdA moeten doen dan, een beslissing moeten steunen die tegen hun partijprincipes ingaat?

Anyway, thank fucking God, hopelijk betekent dit geen Balkenende meer. Enige jammere is dat het een tijd is van crisis dus geschiedenis toont aan dat waarschijnlijk meer mensen rechts gaan stemmen…

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Als Wilders genoeg zetels heeft om een coalitiepartij te worden, zal dit niet werken. Dan zou het kabinet uit linkse en rechtse partijen bestaan en dit werkt sowieso niet. Na een half jaartje Wilders zou dit kabinet dan ook wel vallen, lijkt me.

Als ze daarmee hadden kunnen voorkomen dat het kabinet valt, vind ik van wel ja. Zeker nu Wilders ineens zo populair is, ik vrees echt voor een Afghaanse vriendin van me…