Hee mensen,
Een dag of drie geleden was er bij het RTL nieuws een item over zogenaamde kaaskiezen. Dat zijn kiezen met slecht aangelegd glazuur door een nog onbekende reden (ziekte of antibiotica tijdens zwangerschap of eerste levensjaren bijvoorbeeld). Het schijnt bij ongeveer één op de negen mensen voor te komen, maar ik had er nog nooit van gehoord en ken ook niemand die het heeft (voor zover ik weet). Vond het op zich wel een interessant stukje. Vooral het feit dat het zo vaak voorkomt en veel mensen er nog nooit van gehoord hebben. Toevallig moet ik voor biologie binnenkort een presentatie houden over een vrij onbekende ziekte/afwijking/syndroom, dus toen ik dit zag, heb ik besloten het hierover te houden. Hebben jullie hier ooit van gehoord of zelf/iemand uit je omgeving ervaring hiermee? Ze zeiden dat er niets aan te doen is, maar als je dat hebt moet dat wel behandeld worden neem ik aan. Weet iemand daar iets over. Op internet lees je allerlei verschillende verhalen.
Alvast bedankt!
Het is dus gewoon dat je vaak gaatjes hebt? Ja, ik heb al 6 vullingen met 22 jaar, maar dat komt door vele medicatie toen ik klein was.
niet per se. kaaskiezen zijn kiezen met een afwijking aan het glazuur. ergens tijdens de vorming van de kiezen is er iets niet helemaal goed gegaan, waardoor die deels of helemaal donkergeel zijn. het glazuur is daar heel broos of zelfs afwezig. de kans op gaatjes is groter, maar het hoeft dus niet. dat is wat ik er tot nu toe zo ongeveer van weet. ik hoor graag ervaringen van mensen die dit hebben of mensen kennen die dit hebben.
Mijn moeder is preventie-assistente dus die weet er wel veel van. Wat ik zo weet van haar is dat glazuur iets is wat niet meer terug kan komen. Veel mensen die bijvoorbeeld vaak cola oid drinken en daar langer dan een half uur per glas over doen, krijgen op den duur last van heel gevoelige tanden, waarbij het vooral pijn doet met heel warm en heel koud eten/drinken. Dit komt omdat het glazuur is aangetast, en dit zal dus nooit meer beter worden omdat het glazuur niet ‘terug groeit’. Daarom kan er aan een aandoening als kaaskiezen niets gedaan worden, omdat daarbij ook het glazuur aangetast is! Hoe de behandeling enzo gaat, weet ik niet. Succes met je presentatie, hopelijk heb je er iets aan!
Yup, precies. Ik heb mijn glazuur helaas nogal verpest met teveel cola, dus ik heb helaas al vrij veel vullingen… Nu ik bijna geen frisdrank meer drink, heb ik veel minder gaatjes. Ik heb wel altijd vrij zwakke tanden gehad, al verzorg ik ze wel erg goed en is van ziekte bij mij in mijn eerste jaren geen sprake geweest en mn moeder was ook kerngezond tijdens de zwangerschap…
Ik drink nooit frisdrank en heb echt supervaak gaatjes in mn kiezen…
Heb er veel antibiotica gehad toen ik net geboren was. Heb alleen de tandarts nog nooit het woord kaas kies horen zeggen
Oh dat is ook wel erg vervelend dan. Ik vraag me bij mezelf echt af of het niet minder was geweest als ik niet zoveel frisdrank had gedronken. Antibiotica is inderdaad helaas een zeer bekende boosdoener… Maar dat heb ik maar 3 keer in mijn leven een kuurtje hoeven doen dus dat kan het bij mij niet zijn.
Ik kende de term kaaskiezen ook niet, haha!
Ik kende de aandoening nog niet! Weer iets geleerd.
Ik heb in mijn leven (23 jaar) nog nooit een gaatje gehad. Ik ben dan ook een echte theeleut, en drink zelden frisdrank. Ook nooit echt een snoeper geweest.
ik ben 16 en heb al 8 vullingen volgens mij, ik heb wel hele slechte tanden, heb ze in een moielijke tijd ook niet goed verzorgt, nu wel, maar heb idd ook nooit van kaaskiezen gehoord haha
Weer iets nieuws geleerd!
-
Heb wel eens van tandwolf gehoord, is dat hetzelfde?
Mijn neefje heeft kaaskiezen gehad, hij heeft die kiezen laten trekken. (Melkgebit, dus hij kreeg er gewoon andere kiezen voor terug). Hij ging op dat moment beginnen met beugelen en heeft toen die kiezen laten trekken, dus ik weet niet of dat noodzakelijk was voor die beugel.
Bedankt voor alle reacties! Toch opvallend dat veel mensen er nog nooit van gehoord heeft, terwijl 10% van de bevolking het schijnt te hebben.
Volgens mij is tandwolf niet hetzelfde galaxism, dat is toch rot van binnenuit of heb ik dat mis?
Had je neefje veel last van zijn kaaskiezen fortune?
^ Hij had er volgensmij niet echt heel veel last van, maar het is gewoon vervelend want het kan wel voor veel ongemak zorgen want je kiezen brokkelen makkelijker af, en het kan ook pijn gaan doen.
Dankjulliewel voor de reacties. Heb net mijn presentatie gehad en ik heb een 8. Bleek dat een meisje uit mijn klas dit ook heeft. Wist ik helemaal niet (rest van de klas trouwens ook niet), denk dat veel mensen wel iemand (of meerdere mensen) kent die dit hebben, maar het gewoon niet weten, omdat die persoon het er nooit over heeft.
Netjes hoor, je cijfer!