kaakoperatie

Ik ben een paar dagen geleden naar de orthodont geweest.
Toen kwam ik te horen dat ik een onderkaakoperatie moest laten doen . Eest moet ik nog 4 tanden laten trekken . Maar voor die kaakoperatie heb ik nog ongeveer een jaar tijd om te beslissen of ik het ga laten doen .
Kan iemand zeggen die het al laten doen heeft of het pijnlijk is ? Heeft er iemand spijt gehad na de operatie ?

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar aangezien ik mijn gebit heel belangrijk vind zal ik het zeker doen als het mij gevraagd wordt. Maar het gaat er bij jou natuurlijk om of je het waard vindt :slightly_smiling_face:

Ik moest ook een keer naar de kaakchirurg en daarvoor iets van 3 tanden moeten laten trekken, maar uiteindelijk was het het wel helemaal waard! Het doet wel eventjes pijn, maar uiteindelijk voel je dat de dag erna denk ik niet meer… Dat was bij mij in ieder geval het geval!
Als ik jou was zou ik het wel doen, maar je moet het het wel gewoon waard vinden haha.

Wat houdt de operatie dan precies in?
Ik heb een jaar geleden ook een operatie aan mijn kaak gehad (onderkaak naar voren laten zetten, etc) en ik heb een nacht op intensive care gelegen en dan nog een nacht op de gewone afdeling… Ik heb wel serieus afgezien!
Op dat moment zelf had ik echt veel spijt en wou ik de tijd terugdraaien doordat ik erg veel pijn had, mr achteraf gezien ben ik wel bij had ik het heb gedaan hoor :wink:
Je overleeft het wel :slightly_smiling_face:

Mijn moeder heeft ook haar onderkaak naar voren laten zetten een jaar of 10 geleden. De operatie zelf was meegevallen en ze is heel blij met het resultaat!

Ze gaan bij mij mijn onderkaak naar voren laten zetten…

Ik heb mijn onderkaak naar voren laten zetten, ik vond het zwaar en moeilijk om aan te wennen. Na een hakf jaar moesten de schroeven er ook weer operatief uit gehaald worden omdat ik er last van had. Al met al het eerste jaar spijt van gehad maar nu zrker wel blij met het resultaat.

Hoe oud waren jullie toen (als ik dat mag weten )?

Hadden jullie pijn aan jullie kaak of meer last van hoofdpijn enzo … en sommigen zeggen ook dat ze pas weer na een jaar gevoel krijgen in hun kaak… :frowning_face:

Het is best pijnlijk en het duurt wel even voordat het gevoel terug komt. Bij mij voelt het nog steeds een beetje anders, maar ik ben er al aan gewent. (Ik was toen 16)

Je herstel gaat wel veel sneller als je positief blijft in de periode, mediteren helpt ook om het te versnellen.

Ik was 15 !
Ik had vooral pijn aan mijn kaak, ik kon zelfs niet drinken in het begin waardoor we een verpleegster thuis moesten laten komen elke dag om mijn medicijnen toch binnen te krijgen via een spuit… Maar volgens mij had ik gwn een beetje pech!

Ik heb dit jaar mijn onderkaak naar voren laten zetten.

Ik zal het niet verbloemen, de eerste paar weken zijn zwaar. Lichamelijk, maar ook geestelijk. Met mijn pech begonnen de plaatjes te ontsteken en moesten ze er alsnog uit. Na de operatie heb ik 2 weken plat gelegen en door de ontsteking heb ik nog lang lopen sukkelen. Ik had toen ook een beugel. Toen deze eruit ging, was de ontsteking binnen paar dagen weg. We praten over mei tot september (plaatjes eruit) en november ging mijn beugel pas eruit. Lange tijd met veel pijn en niet goed kunnen eten door de pijn.
Ok ik ben eerlijk: als ik het weer zou moeten doen, nee, helemaal met alle complicaties die ik heb gehad. Maar ik heb ook geen spijt. Zeker niet, de uitkomst is fantastisch! En het was het waard. Maar het is idd even afzien. Je moet je doel in ogen houden en proberen met een open mind erin te gaan. Iedereen kan zijn ervaringen wel delen, maar iedereen heeft iets anders.
Zo heb ik dat mijn zenuwen over mijn verstandskiezen liepen. Rechts is deze beschadigd (zo kwamen ze erachter), dus ik heb daar minimaal gevoel in en links is met de operatie eruit gehaald. Ze hebben hem netjes opzij gelegd, maar de zenuw heeft een klap gehad en links zit dus iets meer gevoel dan rechts, maar het niet charmant.
Wat wil jij? Wil je van je overbijt af? Doen, je krijgt er geen spijt van! Wil je ervanaf, maar zonder pijn? Dan moet je het niet doen. :slightly_smiling_face: Maar dan blijf je ermee lopen.

Het is zwaar, maar het is te doen. De eerste week/2 weken zijn het zwaarst, dan kan je je stieken nog niet af en leef je echt op pap enzo (tip: brinta wake up banaan smaak). Maar het gaat echt heel snel beter daarna, echt waar. Het is het waard, maar het is wel even vervelend. Maar achteraf is het het echt waard.

Op youtube is een meisje die een kaakoperatie heeft gedaan, en een videodagboek heeft bijgehouden van hoe alles ging, en de pijn enzo. Ze is wel Iers, dus ze praat Engels en ook nog met een dik accent haha.

http://www.youtube.com/user/leannewoodfull/videos

Allemaal heel erg bedankt om jullie ervaringen met mij te delen . Ik moet er nog serieus over nadenken of ik het ga laten doen …

Ik moet ook een operatie om mn onderkaak naar voren te zetten, en twee kiezen die scheef groeien om dat er geen ruimte is te laten trekken, daarna moet ik nog eens een beugel. Ik ben nu veertien, maar de ortho zei dat het pas werd geopereerd als mn kaak volledig is uitgegroeid, dat duurde nog minstens anderhalf jaar, dus dat is mooi kut. Oke aan deze informatie heb je niks. Sorry. :cold_sweat:

Maar als je de operatie hebt gehad ben ik benieuwd naar de pijn zeg maar, en het resultaat :slightly_smiling_face:

Als ik beslis om de operatie te laten doen en als ik hem dan heb gehad wil ik heel uitgebereid schrijven hoe het verliep :wink:

thankyouuuuuuuuuuuu