Kaakoperatie 2012

Goedenavond mede forumgebruikers,

Ik zit al een tijdje te twijfelen over een kaakoperatie die ik kan laten doen om mijn onderkaak iets meer naar voren te laten zetten.
Ik heb sinds februari een beugel, en in het programma zou ik ongeveer binnen nu en een paar maanden die operatie moeten ondergaan.
Nu heb ik wel een paar oude topics (2009, 2010) gevonden over dezelfde operatie, maar ik zou graag willen weten:

• Wegen de voordelen op tegen de nadelen?
  • Hoelang hadden jullie last na deze of een soortgelijke operatie?

Ik vraag om ervaringen, en niet om medisch advies in de trant van ‘vraag het aan je chirurg’.

Bij voorbaat dank !

Daarmee heb ik geen ervaring, dus kan ik je niet helpen.
Wel kan ik je vertellen dat ik mijn ervaring met de kaakchirurg veeeeeel fijner (echt heel veel fijner) vond dan ik ooit een bezoek aan de tandarts heb gevonden.
Ik had mijn eigen muziek mee en in de 20 minuten dat ik op de stoel lag hebben ze me echt heel fijn op de hoogte gehouden met wat ze gingen doen. Ik voelde niets en het leken maar 5 minuten.

Maar ik had iets anders dan jij hebt…

Mijn beste vriendin heeft een aantal jaren geleden ook de operatie laten doen. Nu ik kan haar niet zeggen wat ze precies voelde, enkel wat ze tegen mij heeft gezegd.
We zijn haar een paar dagen na de operatie gaan bezoeken en ze zag nog steeds enorm af van de pijn. Ze zegt nu vaak dat als ze wist wat voor pijn het zou zijn, ze nog wel wat serieuzer zou nadenken. Bij haar zag je ook niet heel erg veel verschil in haar gezicht. Ik ken ook nog een ander meisje die het heeft laten uitvoeren en haar gezicht veranderde helemaal, in de positieve zin. Mijn vriendin is daarna een maand ofzo niet naar school geweest. Vooral omdat ze pijn had maar ook omdat ze gewoon bijna niks kon eten en het enige wat ze kon doen was slapen en liggen. Ze heeft er dus wel van afgezien maar ik wil je niet afschrikken. Het is natuurlijk de moeite als je kaak goed staat enzo, maar uhm ja ik zou zeggen: wie mooi wilt zijn moet pijn lijden.

De pijn maakt me nog niet zo heel veel uit, maar ik vind het niet zo cool dat er kans is dat je maanden lang je kaken enkele cm van elkaar kan bewegen i.v.m. school en werk en andere dingen die ook gewoon doorgaan.
Alvast heel erg bedankt !

Hey meid,

Ik heb 27 april de operatie gehad. Ook mijn onderkaak is naar voren gezet.
het is helemaal goed gegaan,was wel spannend! Maar je krijgt wel dikke wangen.
Ik mocht 6 weken niet kauwen. Heb toen veel eten doorgeslikt en niet aan de vloeibare voeding gezeten,maar dat moet je zelf beslissen.
De zwelling en het niet goed kunnen eten werden op gegeven moment irri. Maar het vliegt.ook voorbij.
Zorg voor coldpacks of dat je ze krijgt in t ziekenhuis,dat helpt enorm tegen de zwelling.
Ook heb ik tot nu toe geen gevoel aan de linkerkant van mn onderlip en kin.

Maar je hebt geen last van pijn,alleen ongemak, dus dat is wel fijn.
Ook heb ik er geen een moment spijt van gehad! Het resultaat is zo mooi,dat ik t zo weer zou doen.
Dus ik zou zeggen: Ga ervoor!!

Oja,de zwelling was bij mij na 2 weken weg.

Ik ben ook bij de kaakchirurg geweest niet voor een kaakoperatie maar wat anders en ja ik voelde me ook erg op mijn gemak. Zoals je zegt ze houden je op de hoogte met wat ze gaan doen zoals: "Ja nu ga ik je een prik geven dit kan eventjes pijn doen’’ ‘‘We zijn bijna klaar, nog eventjes volhouden’’ Vond ik idd ook erg fijn.
Sorry het is niet echt een antwoord op je vraag

ik heb 2 kiezen die niet door zijn gekomen, 1 zit nog in mijn kaak en ligt helemaal scheef. ik moet ook een operatie ondergaan om die tand er uit te halen en om 2 implantaten te zetten. nou heb ik er zelf niet zoveel haast mee want ik vind het eng en niemand ziet dat ik daar niks heb zitten. maar ooit moet ik er aan geloven…

Bij een kaakoperatie ga je niet even 5 min in een stoel zitten met muziek op zoals hierboven beschreven. Gewoon gehele narcose.

Ik heb 2 kaakoperaties gehad. De eerste vorig jaar (bovenkaakverbreding) en de andere nu bijna 2 maanden geleden. (bovenkaak naar voren)

ik heb even niet zo veel tijd om ervaringen of voor/nadelen op te schrijven, maar anders mag je me wel noten voor vragen :wink:
Iig: ik heb beide keren eigenlijk geen pijn geh ad. Wel ongemak, slap enz enz. Het is niet bepaald leuk de eerste weken. Waarschijnlijng.k zitten je tanden de eerste week/weken op elkaar, maar dit is best te overleven. Met de blender kan jebest creatief zijn ;p koop arnika, dat is een homeophatisch middel dat echt heel veel verschil heeft gemaakt voor mij tussen de eerste en lli operatie qua zwehlling enzo. Ook bij mijn nicht. (zij had ook een kaakoperatie)
sorry voor detypfouten mn mobiel werkt niet mee. More me maar vragen of tips ofzo :wink:

Heey,

Ik heb 6 augustus ook een kaakoperatie ondergaan voor de onderkaak naar voren te zeggen. Ik zou de kaakoperatie wel doen. De eerste dagen waren misschien wel heel erg zwaar. Ik heb er maar een weekje echt last van gehad. Gewoon eventjes op de tanden bijten :wink: Het is zeker de moeite waard! De zwelling bij mij is al bijna weg. Ik heb ook wel 9 beurten naar de kinesist geweest voor tegen de zwelling (Lymfedrainage ofzoiets). & tenslotte vind ik de operatie een van de beste dieet manieren.

Veel succes!

Ik moet normaal gezien ook een kaakoperatie laten doen maar ik heb wel schrik dat het pijnlijk gaat zijn :frowning_face: maar ik heb nog een jaar tijd om na te denken …