Just what happens to this world..

Ik weet niet in welke rubriek ik dit moet plaatsen, maar ik moet dit echt even delen.

Ik zag net deze video op YouTube en ik moet bekennen dat de tranen nog steeds over mijn wangen rollen.
Deze video mag dan zijn opgenomen in de VS, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of het anders zou zijn gelopen als het in Nederland was opgenomen…

In de video staat een jongentje op straat, te bedelen. De hele dag wordt de jongen gefilmd om te kijken hoe mensen zullen reageren. Zullen ze hem helpen? Geld of eten geven, of lopen ze door en doen ze alsof ze niks gezien hebben?

Just watch en laat weten wat jullie ervan vinden.
The homeless kid experiment.

Misschien even erbij zetten waar de video over gaat. Ik klik zelf nooit zomaar iets aan om trauma’s te voorkomen

Strak plan, zal ik even doen :wink:

Ik weet nu nog steeds niet waar de video over gaat, en omdat er vaak van die smerige zeehond dood knuppel filmpjes overal staan weet ik niet of ik dit wil kijken

Ik was nog aan het typen, het is nu veranderd…

Ah, het staat er nu. Mooi filmpje

Weet je wat het probleem is met deze dingen?
Ik heb laatst een artikel gelezen over een man die onderzoek deed naar mensen die bedelen, en dan vooral de mensen die altijd een slapende baby vasthouden. Het bleek dus dat die mensen lid zijn van een ‘‘onderwereld’’ organisatie, en dat het geld dan gebruikt wordt voor andere doeleinden. Meestal wordt zo’n baby dan met alcohol of andere verdovende middelen rustig gehouden.
Diegene die het artikel schreef gaf het advies om vooral geen geld te geven, want dat zou die duistere organisatie draaiende houden.

Nu is deze situatie wel ietjes anders, maar ik kan me voorstellen dat mensen die langslopen niets durven te geven, niet weten wat ze moeten doen of geen geld geven op advies van wat ik hierboven heb geschreven.
Ik vind ook dat ze misschien hadden kunnen vragen hoe het met het kind ging, maar ik denk dat heel veel mensen in dit soort situaties niet zo goed weten hoe ze moeten handelen.

Dit. Ik heb voor 6 maanden in Barcelona gewoond, natuurlijk is het daar wel iets anders want in elke metro station zitten er wel een paar, maar op het begin wist ik gewoon niet of ik naar ze moest kijken of niet, hoe te reageren etc. Na een tijdje heb ik me er ook gewoon voor afgesloten en liep ik er langs zonder naar te kijken, net zoals alle inwoners van Barcelona dus ook doen.

Mooi filmpje.

Ik geef nooit geld vanwege een documentaire die ik ooit gezien heb over mensen die bedelen. Dat ging over bedelende dakloze gehandicapten(daklozen die misbruikt en verminkt zijn) die zelfstandig niet in staat waren voor zichzelf te zorgen, en die zomaar door oplichters op straat worden gezet met een bordje erbij vragend om geld te. Het geld dat ze uiteindelijk verdienen gaat niet naar de daklozen maar naar de oplichters die de dakloze gewoon op straat laten liggen. Die oplichters zitten vaak verder in het criminele circuit.
Natuurlijk is het hartstikke zielig, maar je bent beter af zulke mensen gewoon géén geld te geven… ja misschien wat eten dat ze meteen kunnen consumeren… als ze daar zelf toe in staat zijn. Ik loop daarom zulke mensen ook straal voorbij. Niet omdat ik geen hart heb maar juist omdat ik niet wil dat mijn geld voor criminele doeleinden wordt gebruikt.

Dat is ook zo, ik heb het op vakantie ook vaak genoeg gezien. Maar ik zou wel, en al helemaal bij kinderen, even stoppen om te vragen of alles oke is en ze wat eten geven.

Ik zou idd geen geld geven maar eten.
In Londen zag ik een paar daklozen met hun hond en dat brak echt mn hart. Vooral om die hond.
Ik had één man nog £5 willen geven maar op het moment dat ik het contant had kon ik hem niet meer vinden…
Misschien maar beter ook, had dan beter eten en hondenvoer kunnen geven

^ ik had in London koekjes gekocht speciaal voor de zwervers :'D
Omdat ik geen geld wilde geven, maar toch iets wilde doen

In Rome werd ons ook duidelijk verteld dat wij geen geld moesten geven, want vaak zijn het mensen die wel gewoon werken en een luxe huis hebben etc.
En op vrije dagen gaan ze bedelen naast de kerk, want gelovigen moeten naasten helpen, waardoor ze dus heel makkelijk superveel geld binnen halen.
Aan het eind van de dag gaan ze dus gewoon gewoon naar hun luxe huis met al het extra, makkelijk verdiende geld.

Dit is ook echt goed gewoon. Deze mensen zou je echt een prijs willen geven!

Ja zoiets doe ik ook vaak (nou ja vaak, soms). Zo is er een zwerver op Schiphol, en als ik op Schiphol ben en hem zie, geef ik hem een hotdog (geen idee hoe dat is begonnen maar nu is het een beetje traditie…). En voor de man bij de Albert Heijn koop ik altijd Red Bull of een Mars ofzo :’). En ik deel vaak sigaretjes haha, dan sta ik te roken en dan komt er een dakloze vragen of ik er ook eentje voor hem heb. Niet zo verantwoord natuurlijk, maar ach, die mensen ook weer blij…

En ontopic, ik vind het echt heel erg, maar tegelijkertijd loop ik ook makkelijk voorbij iemand die bedelt. Toen ik Barcelona was kwam je echt om in de zwervers, en je weet nooit precies of je er goed aan doet om geld te geven. Blijft dus lastig…

Die is mooi!

In Parijs gebruiken ze ook honden voor dit soort dingen. :’) echt triest

Ja in Parijs zag ik heel veel mensen op de grond met puppy’s bij zich :frowning_face: zo zielig

Jaa, of die van de bullying experiment.
Allemaal van dezelfde youtuber

Alles wat ik wilde zeggen is hierboven al gezegd. Er zijn mensen die kinderen en zelfs baby’s ‘huren’ om zo medeleven te creëeren en dus meer geld te vangen. Er zijn zo ontzettend veel mensen die dit faken.
Het is wel een lastige zaak, want als zo’n kind echt homeless is, dan zou ik met liefde elke dag eten geven.