Ik zat net toevallig naar het RTL Nieuws te kijken en hoorde schrikbarende opmerkingen. Een bepaalde spreker van CPB vermeldde dat hij vindt dat het basispakket moet krimpen en er aan bezuinigingen gedacht moet worden zoals verdwijnen van bepaalde bejaardentehuizen en het ‘minder luxe’ maken van ziekenhuis zodat er meer solidariteit is in de zorg. Naast de overduidelijke generalisatie over dat iedereen met een laag inkomen slecht eet, rookt en zuipt en dus veelvuldig gebruik maakt van zorg, was ik vooral boos over het sluiten van bejaardenhuizen en het feit dat hij zei dat er over nagedacht moet worden als iemand oud is en ernstig ziek wordt, of hulp nog wel rendabel is. Hieruit concludeer ik dat hij vindt dat zodra je oud en ziek bent, maar beter kunt overlijden omdat je anders te duur bent. bron
Het enige dat ik op dat moment kon zeggen waren verwensingen voor deze man. Ik werk zelf in een bejaardentehuis en deze oude mensen krijgen praktisch pas onderdak wanneer zij al bijna overleden zijn omdat er gewoon te weinig plek is. Zogenoemde bejaarden worden gezien als een last en moeten dus maar doodgaan omdat zij te duur zijn om te helpen?
Ik vroeg me af hoe jullie hierover denken. (Sluiten van bejaardenhuizen, inkrimpen van het basispakket, het primitiever maken van ziekenhuizen en het weigeren van medische hulp aan ouderen).
Er bestaan neem ik aan al topics over zorg, maar ik vroeg me jullie mening af n.a.v. deze uitspraken