Jullie mening over krimpen van de zorg?

Ik zat net toevallig naar het RTL Nieuws te kijken en hoorde schrikbarende opmerkingen. Een bepaalde spreker van CPB vermeldde dat hij vindt dat het basispakket moet krimpen en er aan bezuinigingen gedacht moet worden zoals verdwijnen van bepaalde bejaardentehuizen en het ‘minder luxe’ maken van ziekenhuis zodat er meer solidariteit is in de zorg. Naast de overduidelijke generalisatie over dat iedereen met een laag inkomen slecht eet, rookt en zuipt en dus veelvuldig gebruik maakt van zorg, was ik vooral boos over het sluiten van bejaardenhuizen en het feit dat hij zei dat er over nagedacht moet worden als iemand oud is en ernstig ziek wordt, of hulp nog wel rendabel is. Hieruit concludeer ik dat hij vindt dat zodra je oud en ziek bent, maar beter kunt overlijden omdat je anders te duur bent. bron

Het enige dat ik op dat moment kon zeggen waren verwensingen voor deze man. Ik werk zelf in een bejaardentehuis en deze oude mensen krijgen praktisch pas onderdak wanneer zij al bijna overleden zijn omdat er gewoon te weinig plek is. Zogenoemde bejaarden worden gezien als een last en moeten dus maar doodgaan omdat zij te duur zijn om te helpen?

Ik vroeg me af hoe jullie hierover denken. :slightly_smiling_face: (Sluiten van bejaardenhuizen, inkrimpen van het basispakket, het primitiever maken van ziekenhuizen en het weigeren van medische hulp aan ouderen).

Er bestaan neem ik aan al topics over zorg, maar ik vroeg me jullie mening af n.a.v. deze uitspraken

-

Ik vind het inkrimpen van de zorg een goede zaak, als ik er tijd voor heb zal ik dat beargumenteren. Eerst een film xD

Zou je je mening zonder generalisaties en scheldwoorden als “stakkers met uitkeringen” kunnen brengen? Dan ben ik benieuwd.

Het krimpen in de zorg is geen goede ontwikkeling, maar ik ben bang dat het niet anders kan.
Over die inkomsafhankelijke zorgpremie: daar ben ik het niet mee eens. Dan ga je mensen voor hetzelfde product andere bedragen laten betalen, omdat ze meer verdienen.
En het is helaas wel zo dat mensen die laagopgeleid zijn meer zorg nodig hebben, en dat dat vooral komt door hun levensstijl. Ze eten vaker ongezond, roken vaker en drinken meer alcohol.
Let op: ik zeg niet dat iedere laag opgeleide dat doet!
En natuurlijk hebben ze lichamelijk zwaarder werk etc. (over het algemeen) maar dat is niet de hoofdreden dat ze meer zorg gebruiken.
Wat ik wel goed zou vinden is een speciaal zorgpakket voor mensen met een laag inkomen. Maar dan niet van: geen tandartskosten want dat kan je toch niet betalen. Meer van: mogelijk maken om ongelukken in het buitenland niet te verzekeren (veel mensen hebben toch te weinig geld om naar het buitenland te gaan, kan je net zo goed zorgen dat dat niet in je aanvullende verzekering zit).

Ik zou zeggen: onze lieve Beatrix uit d’r gouden troon flikkeren. Zat geld voor alles en no problemsssssss

Er zijn 2 dingen waar je niet aan moet komen: zorg en onderwijs

Ik werk zelf in de zorg en je merkt echt dat de kwaliteit van de zorg enorm achteruit gaat door die bezuinigingen.

laat ze koningin maar minder verdienen.

Bullshit. Het hele koningshuiscircus brengt ook weer veel geld in het laadje als ze naar het buitenland gaan met al die Nederlandse bedrijven :wink:

Maar ik ben wel van mening dat ook hun jaarlijkse toelage wat naar beneden mag :wink:

Ik vind dat bejaardenzorg de laatste groep is waar je op mag bezuinigen en de geestelijke gezondheidszorg op 2.

Dat overgeneraliseren en laagopgeleiden vind ik nog niet zo erg omdat ik niet kan begrijpen dat mensen niet kritischer naar hun eigen gezondheid kijken. Je bent wat je eet, ik neem niet aan dat mensen als ze zijn overleden als chemisch prutje op de grond willen eindigen dat moet worden afgezet. :stuck_out_tongue:

Laten we iedereen boven de 65 standaard een spuitje geven. Scheelt veel geld. Ben je jonger dan 65 en maak je meer dan 3000 euro zorgkosten per jaar? Ook meteen een spuitje!

Ik vind dat er al verschrikkelijk is gesneden in de zorg de afgelopen jaren. Je moet al voor heel veel dingen betalen doordat er heel veel dingen uit het basispakket zijn verdwenen. Om nog meer te gaan krimpen in de zorg is dus echt waanzin in mijn ogen.
Verzorgingshuizen weghalen is ook een idioot idee. De wachtrijen zijn al zo lang en sommige ouderen komen misschien niet eens in zo’n huis terecht omdat ze simpelweg al zijn overleden voordat het hun beurt is om daar te wonen.
Dat van arme mensen is natuurlijk ook onzin. Ik ken zat gezinnen waarbij beide ouders een uitkering hebben (de mijne bijvoorbeeld) of waar ze het om een andere reden niet zo breed hebben. In de meeste gevallen zijn ze niet verslaafd aan iets en waar ze dan al verslaafd zijn waren ze dat al voor de armoe kwam.

Aan de ene kant is het jammer, aan de andere kant wordt de zorg wel wat misbruikt. Het is echt niet in elk bejaardentehuis zo dat enkel de extreme gevallen een plekje krijgen, hoor…Ik heb er ook in gewerkt en er waren tientallen bejaarden die daar waren “omdat de kinderen geen zin hebben om ervoor te zorgen”.

Bepaalde vormen van zorg zou ik ook niet willen doen bij m’n ouders hoor. Helpen met koken, het huishouden en ervoor zorgen dat ze fatsoenlijke kleren dragen zou ik wel willen doen, maar no way dat ik dingen ga doen als helpen met douchen en aankleden. Ik zou dan iets van thuiszorg regelen hoor, verzorgingshuis doe ik ze pas in als ik merk dat ze teveel zorg nodig hebben om, al dan niet met begeleiding, zelfstandig thuis te wonen.
Als ik aan de andere kant van het land woon kan ik natuurlijk niet helpen met alles, maar als ik in de buurt blijf wonen (max. 25 km afstand denk ik) zal ik wel helpen waar ik wil helpen.

Ja, tuurlijk, zou ik sowieso ook doen. Ik heb met die ouderen gepraat en het bleek dat die kinderen binnen een straal van 10 km woonden, dat ze helemaal niet weg wilden van huis èn dat ze genoeg geld en ruimte hadden om hun ouders in huis te nemen. Vaak waren ze ook nog vrij mobiel en hadden ze gewoon aanpassingen in hun woning nodig, zoals een douche om te zitten, een lift voor de trap,…Op dat vlak maken mensen echt misbruik van bejaardentehuizen en zouden we mensen moeten stimuleren om eerst thuiszorg in te schakelen en dan eventueel voor een home te kiezen. Tegenwoordig denken ze allemaal “dat het misschien maar tijd wordt voor een home.”

Ik zou toch liever een paar aanpassingen in het huis van m’n ouders doen (ze bij me in huis nemen is voor mij te primitief en zou alleen maar op m’n zenuwen werken) en thuiszorg regelen dan dat ik ze laat verstoffen in een of ander bejaardenhuis zonder dat dat werkelijk nodig is.
Maarja, zo ben ik dan weer opgevoed. Mijn oma die heeft nog een hele tijd bij een tante van me gewoond. Ze ging pas naar een bejaardentehuis toen ze een paar keer was gevallen en gewoon niet meer kon opstaan of op het knopje drukken van de “ketting” om haar hals (ze had een soort zendertje die dan een alarm ergens heen stuurde als ze op dat knopje drukte).

Ik sta helemaal achter het primitiever maken van ziekenhuizen.

Voor de rest vind ik dat ze van de zorg af moeten blijven.

Ik ben het er alleen mee eens als ze dan ook de euthanasie toestaan. Waarom? Jaarlijks geven minstens 600 mensen aan klaar te zijn met hun leven. Maar nee, zij moeten wel blijven leven. Op zo’n moment word ik echt misselijk als ik opmerkingen lees als ‘je kan beter overlijden omdat je te duur bent’. Straks gaan deze mensen zich nog verantwoordelijk voelen ook.

Human logic.

Ik begrijp dat het moet, omdat de groei van mensen die zorg nodig hebben harder gaat, maar waarom ondernemen ze dan in hemelsnaam geen actie bij de bronnen? Maar dat doen ze natuurlijk niet, want al dat fastfood en roken levert geld op. Jammer genoeg gaat dat niet terug naar de zorg.

En ik las even de comments, en daar zaten ook erg goede punten in.

“Natuurlijk hebben lageropgeleide meer gezondheidszorg nodig, zij zijn degene die alle lichamelijke arbeid doen in onze maatschappij. Versleten rug? Versleten knieen? Zie ik een hogeropgeleide niet zo snel krijgen…”

Goed punt, en groot gelijk. Zij doen vaak werk wat de hogeropgeleiden niet willen doen. Ik ook niet, dat geef ik toe. Al werk ik wel met mijn handen, maar niet aan de straat.

De zorg mag bezuinigd worden, maar wel een een hele andere manier dan dat ze nu willen. Het mag niet ten koste gaan van de mensen, maar er zijn genoeg middelen om mee te beginnen met bezuinigen.

Ze kunnen beter de wet aanpassen en de regelgeving waardoor het mogelijk word om medicijnen die niet worden gebruikt gewoon in de voorraad komen ipv van worden weggegooid. (vb: iemand heeft zo nodig morfine, elke week komt er nieuwe voorraad, oude voorraad gaat terug naar apotheek, maar word zodra de verpakking is aangebroken weggegooid, puur omdat het moet)
Zo kan er ook veel zuiniger worden omgegaan met eten in een verzorgingstehuis, want wat daarvan de kliko in verdwijnt, en dan om nog maar niet te beginnen over het verbandmateriaal, incontinentiemateriaal en alles wat bij de zorg komt kijken.

Mensen die zorg nodig hebben verdienen zorg. Maar door rare regelgevingen word de zorg gewoon te duur, en daar moeten ze op bezuinigen, niet op de mensen die het nodig hebben.