Jullie mening over euthanasie bij Alzheimer (dementie)

Hee,
Ik moet voor mijn tentamen Nederlands een tekst schrijven over euthanasie bij Alzheimer.
Mijn vraag aan jullie is: Zijn jullie voor of tegen euthanasie bij Alzheimer en waarom?

Alvast heel erg bedankt!
xxmarloes

Ik vind dit heel moeilijk.
Mijn oma heeft alzheimer en roept weleens dat ze dood wil…
Maar vaak weet ze een uur later al niet meer wat er in het uur daarvoor is gebeurd. Dus het kan maar zo zijn dat ze dat in een opwelling roept…
Maar mocht het echt merkbaar zijn dat ze heel ongelukkig is en ze echt dood wil, dan ben ik voor.

Moet kunnen vind ik.

Als ik naar mijn opa en oma kijk; voor.
Zo als zij nu leven hebben ze namelijk nooit gewild.
Maar het grote probleem zit hem in het feit dat mensen met Alzheimer in principe niet meer toerekeningsvatbaar zijn en daarom ook niet meer kunnen/mogen beslissen over euthanasie. Ze zijn immers niet meer in staat om een weloverwogen beslissing te maken. Dus ja, dat maakt euthanasie bij Alzheimer eigenlijk een beetje onmogelijk.

Voor, maar toch zeg ik tegen. Het zal een enorm gevecht worden tussen de waarschijnlijk toekomstige nabestaanden van wel/niet/wel/niet, wat de patiënt zeker niet ten goede zal komen. Ook is het lastig te bepalen wanneer iemand het écht niet meer ziet zitten, of ze het wel meent/niet meer weet wat ze zegt, of ze elke dag een tamelijk goed leven leidt en dat ook beseft, maar het er af en toe uit floept, je weet het niet. Er valt gewoon geen lijn te trekken, anders had ik er voor 100% mee ingestemd.

Ik vind dat het wel moet kunnen, als de persoon zelf dat graag zou willen. Natuurlijk moet dat dan wel aangegeven en ondertekend worden wanneer de persoon nog helemaal goed bij is zeg maar. Maar dan vind ik het zeker kunnen, een mens hoeft niet te lijden.

Vaak is het zo dat mensen die weten dat ze alzheimer hebben van te voren het een en ander opstellen over wanneer ze echt niet meer willen.
Helaas als het eenmaal zo ver is kan er niks meer mee gedaan worden.
Ik vind dus dat het echt wel moet kunnen maar dat er goed gekeken moet worden naar de situatie. Niet iedereen heeft een ‘slechte’ dementie sommige mensen zijn vrolijk en blij.
Maar je heb er ook tussen zitten die bijna alleen nog een omhulsel zijn en die niet meer kunnen praten of lopen dat vind ik geen leven. Vaak zie je ook veel verdriet erg diep in de mensen.

Bedankt voor jullie reacties!

Alle demente mensen worden een omhulsel, tenzij ze daarvoor nog overlijden.

Voor, absoluut. Ik heb dementie op mijn stage meegemaakt en ik zou later niet zo willen worden. Wel vind ik dat het alleen kan als iemand al een euthanasie verklaring heeft getekend terwijl er nog geen sprake was van dementie. Dus zelf van te voren aangeven tot welk punt ze willen gaan. Maar het punt met dementie is dat je zo enorm wisselt van gedachten, op het ene moment willen ze dood en 5 minuten later zeggen ze dat ze een onwijs mooi leven hebben.

Ik ben voor zodra duidelijk is dat de kwaliteit van leven dermate verminderd is. Wel vind ik dat er een verklaring getekend moet zijn voor het ziektebeeld ter sprake kan en de persoon nog wel toerekeningsvatbaar was.

Ik ben voor als diegene zelf dan ook ongelukkig is. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld dan zo in de war dat ze eigenlijk niks meer aan het leven hebben. Die zouden zelf vroeger zo’n leven ook nooit hebben gewild

Ik ben voor.

Ik werk zelf met dementerenden, en zie dus hoe alzheimer, en andere vormen van dementie je leven doet veranderen, en van je familie. Sommige liggen bij, alsof ze weer een baby zijn om zo te zeggen. Als ik zo bij lig, hoeft het voor mij ook niet en zou ook euthanasie willen.

Ik ben absoluut voor.
Wie in deze wereld, heeft iets er ook maar IETS aan een persoon die zichzelf verloren is, geen beslissingen meer kan maken, geen herinneringen meer heeft, zijn familie niet meer herkent, geen doel meer heeft en een kwaliteit van leven die tot onder nul gaat.
Het kost ontzettend veel geld(qua zorg die iemand nodig heeft) maar ik vind het bizar om de zorg voor iemand (of iemands waarde) in geld uit te drukken,
maar daarnaast kost het voor het gezin/familie heel veel tijd en verdriet.
Hoe zou jij het vinden als je binnenkomt bij je moeder en ze kijkt ze aan alsof je een overvaller bent?
Dat meot gewoon pijn doen.

Er is helemaal niets wat nog positief is bij alzheimer, voor wie dan ook. zowel patient als systeem leiden eronder. dus vandaar dat ik dat een goed plan vindt.
Niet omdat je iemand lastig vindt en dus die persoon maar dood moet, nee, maar als iemand geen doel meer heeft, geen herinneringen en geen herkenning meer, dan is het geen leven mee.
Dat vind ik dicht bij mishandeling.
Een dier verlos je ook uit zijn leiden. Daar houden mensen ook van, van hun dieren, maar ze willen het beste. waarom dan niet voor hun geliefden met alzheimer?

Wanneer mensen een verklaring ondertekend hebben toen zij nog wilsbekwaam waren, dat zij wanneer er spake zou zijn van alzheimer, euthanasie willen ben ik voor.
Maar wanneer de persoon alzheimer heeft en ook zo’n verklaring heeft getekend en op dat moment zegt dat hij of zij gelukkig is?? En absoluut geen euthanasie wilt? Dan vind ik het een moeilijke kwestie. Sowieso vind ik dat in een soortgelijke kwestie ook altijd de mening van familie ingeschakeld moet worden. Het is een beetje te makkelijk gezegd van; iedereenbmet alzheimer is sowieso ongelukkig dus maak er maar zo snel mogelijk een eind aan, dat is namelijk niet zo.

Ik heb hier een week over gediscussieerd tijdens management van zorg en ik kan je vertellen, aan het einde hadden we nog geen duidelijk standpunt. Het is een blijft een ethische kwestie die lastig te beantwoorden is, elke situatie is weer verschillend en vraagt dus ook om een andere benadering en een ander standpunt.