Jullie mening over deze situatie met vriendin?

Hee,

Omdat ik sinds ene tijdje een Master doe ver weg van waar ik altijd woonde en studeerde heb ik amper vrienden daar. Sinds ongeveer 2,5 maand klikt het echter wel met een super aardig meisje van mijn universiteit. Ik ga vaak met haar winkelen, thee drinken, sporten, appen veel en we spreken eigenlijk heel veel af. Ik heb het idee dat de vriendschap idioot snel gegaan is (meestal duurt het wel wat langer voordat je elkaar beter leert kennen en vaak dingen gaat doen).

Een paar dagen terug had die vriendin op Facebook ineens een foto gezet van een dode kitten met allemaal verwondingen etc (schokkend). Ze zei later dat ze die had zien liggen toen ze een dag ging wandelen en dat ze het had gefotografeerd omdat ze het wel interessant vond… Ik schrok best wel van die foto en ik begrijp ook niet waarom je zoiets zou fotograferen en het dan op social media gaat delen?? Ik hou zelf heel erg van dieren, zij zei eerder dat ze er ook zo van hield, maar die foto vind ik wel een beetje raar.

Sindsdien denk ik met minder ‘plezier’ aan haar zegmaar, ze heeft een beetje een bijsmaak gekregen. Ik weet niet waarom maar als we iets gaan doen dan vind ik het ook minder leuk, omdat het voelt alsof ik ineens iets over haar weet wat heel negatief is, terwijl ik haar wel graag mag.

Ben ik te overgevoelig? Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het best wel jammer dat het plaatsen van die foto de vriendschap een beetje vergald heeft voro mij. Maar ik krijg dat nare gevoel niet weg.

Ik vind het persoonlijk behoorlijk ziek als je zoiets interessant zou vinden. Foto maken om het dan aan de politie of dergelijke te laten zien oké maar het interessant vinden vind ik wel heel erg raar en walgelijk.

Dankje voor je reactie, gelukkig ben ik niet de enige die dat vindt

Ik snap wel dat ze er niet mee naar de politie is gegaan, want ze zei dat het waarschijlijk een dier was die de kitten heeft gedood en geen mens, maar ja, zij was er niet bij toen het gebeurde dus dat weet je niet zeker…

Wat is je oordeel? Je hebt uitgesproken naar haar dat je het niet een fijn gezicht vond en dan? Wat wil je er dan nog mee? Zij vond het nodig om het te delen, vervelend, maar toch niet meteen een rede om haar anders te zien dan anders?

Ik had de foto in eerste instantie gewoon genegeerd (ik dacht: ik heb er een negatieve mening over dus dan kan ik maar beter niks zeggen, het is haar Facebook niet de mijne). Maar ze begon er een dag later zelf over en toen heb ik tegen haar gezegd dat ik het zielig vind voor die kitten en dat ik die foto best wel schokkend vond aangezien ik een dierenvriend ben en zelf ook katten heb (niet op een boze manier hoor). Ze reageerde toen totaal niet boos ofzo maar ze legde uit dat ze het interessant vond en alles, alleen had ik niet echt het idee dat zij die foto ook schokkend vond.

En ik zou dat idd ook niet meteen als een rede zien om haar anders te zien, maar toch blijf ik dat nare idee houden!

Aan de ene kant vind ik het inderdaad ook raar, vooral dat ze de foto op social media plaats, maar ik zou me (als dit het enige is, mocht ze opeens dode dieren aan de muur gaan hangen dan zou ik er snel vandoor gaan) er overheen proberen te zetten.
Interesse hebben in een dood dier betekent niet perse dat ze er van geniet dieren dood te maken, ik hou bijvoorbeeld ongelofelijk veel van dieren, maar vind het tegelijkertijd ook erg interessant om een dier (dat al dood is, niet dat hiervoor speciaal is doodgemaakt) te ontleden, puur uit interesse en bewondering voor de anatomie en fysiologie van het dier.

Ik vind dat je je een beetje aanstelt. Het was maar een foto van een dode kat en ik denk dat je vriendin daar gewoon heel nuchter tegenover staat. Het was op z’n hoogst ondoordacht om die foto op fb te plaatsen.

Edit: Ik vind een foto of het zien van een dood, verwond dier ook niet schokkend terwijl ik erg veel van dieren houd. Het niet-schokkend vinden zegt meer over nuchterheid dan over dierenliefde en die interesse kan puur interesse zijn in de anatomie/biologie van een kat.