Jouw vegetarische recepten

[b]Plaats hier jouw vegetarische recepten. Voor het ontbijt, lunch, avondeten, tussendoortje, snacks… het maakt niet uit!

Dus plaats hier de lekkerste zelf verzonnen recepten of uit een kookboek… het mag allemaal.

AUB wel met een goede beschrijving!
[/b]
xx.

:relieved:

[fgcolor=#2FD911]Risotto Verde[/fgcolor]

http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000545000/000/000545028_001_FRAL09050672_300.jpg

Ingrediënten

2 groentebouillontabletten
1 citroen, schoongeboend
4 eetlepels olijfolie
2 sjalotten, gesnipperd
350 g risottorijst
450 g tuinerwten (diepvries)
1 bakje verse dille (15 g), fijngehakt
100 g geraspte parmezaanse kaas
150 g verse spinazie

Bereiden

Breng 1 liter water met de bouillontabletten aan de kook en houd de bouillon tegen de kook aan. Rasp de gele schil dun van de citroen en pers de vrucht uit. Verhit 2 eetlepels olie in een ruime hapjespan en fruit hierin de sjalot 3 minuten zachtjes. Voeg de rijst en de helft van de geraspte citroenschil toe en bak de korrels al roerend 1 minuut met de sjalotten mee. Schenk een soepopscheplepel bouillon in de pan en laat de rijst zachtjes koken tot het vocht is opgenomen. Roer af en toe. Herhaal dit tot alle bouillon gebruikt is. Voeg met de laatste bouillon de tuinerwten toe en laat ze in ca. 5 minuten gaar worden. Neem de pan van het vuur en roer de dille, de helft van de kaas en naar smaak zout en peper door de rijst. Leg een deksel op de pan en laat de risotto nog 3 minuten staan. Klop intussen in een ruime kom de resterende 2 eetlepels olie met citroensap, zout en peper naar smaak door elkaar. Schep deel van de spinazie door de dressing.
Dit is heeerlijk :guitar:

broodje gezond vega:

stokbrood
salsasaus
rucola-sla
stukje komkommer
quorn-stukjes
beetje fritessaus

snij het stokbrood door midden en besmeer het onderste stuk met wat salsasaus.
leg er dan rucolasla, komkommerschijfjes, rucolasla en komkommerschijfjes op (twee lagen dus).
Gooi er dan nog wat quornstukjes op. Besmeer het bovenste stuk stokbrood met wat fritessaus en leg dat stuk op de quornstukjes. Yummy in my tummy :drooling_face:

Vega fajitas:

blikje kidneybonen
1 ui
twee paprika’s
blikje mais
zakje fajita-mix van casa fiesta
tortilla’s
geraspte kaas

snipper de ui en snij de paprika’s in blokjes. Bak de ui even en gooi dan de paprikablokjes erbij. Bak tot de paprikablokjes wat zacht zijn en doe dan de mais en kidneybonen erbij. Even een tijdje roerend bakken. Doe dan de fajitamix met water erbij en laat even sudderen. Daarna dit in tortilla’s rollen, op een ovenbestendig bord leggen en geraspte kaas erover heen strooien. Even in de oven zetten, tot de kaas gesmolten is. Kaasgedeelte kan ook overgeslagen worden. Serveer het liefst met tortilla-chips met salsasaus en komkommerschijfjes in azijn/watermengsel.

Wat ook lekker is, is chicken tonight, maar dan met tofu ipv kip.

Zal maandag nog ff paar recepten hier op zetten. Ben aan het experimenteren geweest en de lekkere recepten heb ik in een notitieboekje geschreven, maar die heb ik maandag pas weer.

Dit topic hou ik in de gaten echt handig!
Helaas heb ik geen gerechten die ik nu zo even weet als ik er weet post ik ze zekerweten.

Niet echt een recept, maar groenteballetjes zijn echt súper lekker <333

heeft iemand een lekker recept om zelf vegaburgers te maken? laatst stond er een vet lekker recept in de Metro maar die heeft mn moeder bij het oud papier gegooid…

ha, thanks. hij lijkt veel op dat recept uit de krant :stuck_out_tongue:

Deze doe ik ff uit mn hoofd, dus kan wat missen:

Vegetarische shoarma:

sojabrokken (natuurwinkel)
sojasaus
shoarma-kruiden (zwarte peper, cayennepeper, kaneel, koriander, paprikapoeder en kerrie in gelijke delen (als je iets niet hebt is t niet noodzakelijk))
rode paprika in stukjes
pita-broodjes
je standaard shoarmasaus en sla

sojabrokken 15 minuten koken in water met een beetje sojasaus.
Dan uit laten lekken en bakken met de stukjes paprika, kruiden en wat olie/boter.
In de pita-broodjes gooien en opeten :wink:.

Ik heb niet echt speciaal vegetarische gerechten.
Ik vervang gewoon het vlees in een gerecht door een vleesvervanger. :slightly_smiling_face:

Ik maak wel eens een ratatouille.

200g champignons
1 courgette
1 aubergine
1 rode paprika
1 dl tomatenpuree

Snij de champignons in partjes en de courgette, aubergine en paprika in blokjes. Dan verhit je een pan met olijfolie en stoof je eerst de champignons aan. Zorg wel dat de pan groot genoeg is anders worden de champignons plat. Daarna doe je de paprika erbij en de courgette en aubergine. Uiteindelijk doe je de tomatenpuree er nog bij en laat je even sudderen.

Meestal eet ik hier rijst bij

Oud topic ik weet het, maar ik ga dus vanavond vegetarisch koken voor mijn ouders. Een driegangen menu om precies te zijn. Maar er zijn zó veel recepten op het internet… Wat is nou echt een aanrader? Dessert is geen probleem maar voor en hoofd gerecht is zo moeilijk!
En het is dus mijn bedoeling om mijn ouders te laten zien dat je ook lekker kan eten en er toch geen vlees bij zit. Want mijn ouders zijn echte vleeseters haha.
Iemand?

up

ik zou voor een vegetarische risotto gaan,
als je ouders teminste van risotto houden…

dat is zoooo lekker!

Ik ga een keer wat maken, want het lijkt me we lekker en ik ben vega.

Ik vind wel echt dat er een nadeel aan het vega zijn zit, meestal zijn die burgers gewoon niet te eten met bijvoorbeeld aardappels en groente. Dat is echt zo droog bleh. Maargoed, dat is ontopic.

ik heb voor kerst de vega bijbel gekregen 500 vegetarische recepten is echt heel handig ik zou zeggen koop je er eentje !! en anders plaats ik binnekort wel wat recepten

Ik heb vandaag paddenstoelen lasagna gemaakt,
het recept is van deze link: http://www.okokorecepten…gne/lasagne-paddenstoelen
Super goed gelukt en zeker het proberen waard!

Ik maak bestaande gerechten met een vleesvervanger en dan ook vaak net wat anders.

Bijvoorbeeld nasi goreng (2 personen)
2 tenen knoflook fijn gehakt
1 ui
Nasi/bami groenten (800 gr.)
Toverrijst extra (Hoeveel jij wilt. Half pak ong.)
Tofu (200 gr.)
2 tl kerriekruiden
1 tl gemberpoeder
2 tl korianderkruiden
1 tl paprikapoeder
2 el ketjap manis
1 mespuntje sambal

Rijst opzetten.
Ui en knoflook fruiten, tofu en kruiden erbij doen, goed aanbakken.
Dan groenten erbij en goed omscheppen. (proef zelf of je vind of er genoeg kruiden bij zitten, je kan zelf naar smaak extra toevoegen)
Sambal en ketjap toevoegen en vuur laag zetten.

Als rijst klaar is, rijst afgieten en er doorheen scheppen. Nog eventjes op hoog vuur bakken (goreng)

Serveren met satésaus, kroepoek (niet die met garnalen natuurlijk, haha)

EET SMAKELIJK :'3

Groente lijkt trouwens heel veel, maar dat slinkt altijd enorm.

Mijn macaroni (2 a 3 personen)

ui
zak italiaanse groenten (a 750 gr.)
pot sugosaus
1 schaal vega gehakt
basilicum vers
2 tl italiaanse kruiden
peper en zout naar smaak
macaroni (kan ook met spaghetti oid)
geraspte kaas
zoetzuur en/of salade

macaroni opzetten en naar smaak zout erbij doen (ik doe dat nooit, maar het kan)
ui fruiten, gehakt erbij. 2 minuten bakken en dan groenten erbij.
Als groente gaar is, saus erbij met de italiaanse kruiden.
Naar smaak peper erbij doen.
Goed roeren.
Macaroni afgieten en er doorheen scheppen (hoeveelheid zelf bepalen)
Op het laatst de basilicum erbij doen.

Serveren met de geraspte kaas.
Lekker met salade en/of zoetzuur

BON APPÉTIT! :heart: