Jouw mening over crowdfunding

Het fenomeen “crowdfunding” is je vast niet ontgaan; mensen die anderen (vaak door middel van social media) oproepen om geld te doneren om een project o.i.d te verwerkelijken. Je hoort het ook steeds vaker op het nieuws.

Ikzelf vind het bijna hetzelfde als schooien. Want als je met een bekertje schuddend in een winkelstraat gaat staan krijg je ook geld van vreemden. De reden waarom ik dit topic start is dat ik pasgeleden tattoo stories aan het kijken was en er een meisje via crowdfunding genoeg geld had binnengehaald om een Edward Scissorhands tattoo te laten zetten. Als het nou gebeurt dmv een sponsorloop dan is het wat anders want daarmee doe je ook echt wat voor het geld. Maar door simpel een oproepje op facebook te plaatsen en te delen omdat je zo graag een tattoo wil is voor mij hetzelfde als schooien.

Wat is jullie mening hierover?

Bij mij hetzelfde hoor, maar ik ben benieuwd naar de meningen van GSers :slightly_smiling_face:

Wat moet je er nou van vinden dan? Ik denk dat het niet per se een gevoel van ‘handje ophouden’ hoeft te zijn. Misschien voor iets als een tattoo, maar ik zie crowdfunding wel als een van de oplossingen voor startende bedrijven in de de ‘crisis’.

Bovendien hoef je niet per se ge’fund’ worden in geld, maar kan de crowd ook op andere manieren bijdragen aan jouw doel. Soms gaat het gepaard met crowdsourcing en free labor.

Dat van zo’n zwerver is ook een soort crowdfunding natuurlijk maar dat vind ik wel weer iets anders dan mensen die een oproep op facebook plaatsen met daarin; “mij dochter van 18 studeert rechten maar wil ook een rijbewijs, dus hopen wij dat mensen bij willen dragen aan het ophalen van genoeg geld om een rijbewijs te halen”. Bij wijze van spreken dan he, dan kom je op mij over alsof je geen zin of geduld hebt om zelf het geld te sparen. Ik hen ook geen spaargeld voor een rijbewijs maar dat is gewoon mijn eigen domme schuld omdat ik toen ik begon met werken andere dingen belangrijker vond dan sparen, anders had ik hem nu allang gehad. Nu moet ik dus op de blaren zitten en alsnog geld bij elkaar gaan krijgen, maar dat doe ik niet door “m’n hand op te houden”. Want het is ook een wijze les waar ik van leer.

Ik weet niet of jullie bekend zijn met Cinecrowd? Dat is een platform waar vaak voor korte films aandacht en geld wordt gevraagd om deze te kunnen verwezenlijken.

Zelf doe ik een opleiding tot filmproducent en leer dus over hoe het in Nederland geregeld is met de financiering van films. Het Filmfonds is geen vetpot en het is ontzettend lastig financiering te krijgen voor een filmproject, hoe goed je ook bent. Nederland loopt wat dat betreft ontzettend achter in vergelijking met anderen landen wat betreft financiering van film. Op mijn school worden we allemaal ontzettend creatief omdat we dus ook echt geen cent van school krijgen en de gemiddelde film van 20 minuten die wij maken al snel 1000 euro kost. Hier zitten dan ook drie maanden voorbereiding in waarbij we elke dag tot een uur of 7 op school zitten om alles waar te maken.

Voor een gemiddelde afstudeerfilm wordt ongeveer 5000-10000 euro gerekend als je alles bij elkaar optelt. Welke student krijgt dit in zijn eentje bij elkaar? Iedereen legt natuurlijk wel veel geld in, maar soms kom je wat tekort. Daarom maken sommige afstudeerders gebruik van Cinecrowd. Wij vragen mensen die het ons gunnen en die ook graag willen dat de kunst en Nederlandse filmsector weer op gang komt om een kleine bijdrage. Al die kleine bijdrages bij elkaar, vaak gegeven door vrienden, familie en vrienden van vrienden, maken je zielsgelukkig omdat je dan het project kunt maken waarmee je je kunt profileren naar de buitenwereld en zo aan werk kunt komen. Misschien is het dan meer een investering!