Jouw liefdesadvies!

Hee meiden! Het leek me interessant om een topic aan te maken met advies voor andere meiden, dingen die jij te weten bent gekomen over liefde, daten, relaties, seks etc.

Algemeen
-Communicatie, eerlijkheid en openheid is zó belangrijk. Je moet niks opkroppen, als iets je niet bevalt of niet goed voelt moet je dat gewoon meteen zeggen (dit is iets waar ik zelf soms nog moeite mee kan hebben :cold_sweat:). Dat kan zo veel drama schelen.

• Zorg dat je iemand hebt die niet alleen je vriend/vriendin is, maar ook je beste vriend(in). Uiteindelijk ga je toch een relatie aan met het idee om de rest van je leven samen te zijn. (Al geldt dit niet voor iedereen!) Dus je moet ook buiten het seksuele aspect om het goed samen kunnen vinden. Samen kunnen lachen is net zo belangrijk.
    -Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is dat je elkaar binnen de relatie ook de ruimte moet geven. Claim elkaar niet, verstik elkaar niet, luister naar elkaar. Als je partner aangeeft tijd en ruimte voor zichzelf nodig te hebben om na te denken/te relaxen/iets te doen, geef die dan ook. Zeker na een ruzie. Soms moet je gewoon even alles op een rijtje zetten en dat lukt niet als je met iemand samen bent die je constant verstikkende berichtjes stuurt en dergelijke. Communicatie is belangrijk, dat klopt, maar even rust is ook belangrijk. Ook andersom: vergeet niet om tijd voor jezelf te maken, voor jouw vrienden en/of familie en geniet ook van het op jezelf zijn. Niets mis met een avondje lekker in je eentje bankhangen.
    -Het is niet raar als je op welke leeftijd dan ook nog niet gezoend/gesekst/een relatie gehad hebt. Er komt vanzelf wel iemand voorbij waar het goed bij voelt, dus ga niet zitten wachten en geniet van het leven!
    -Ga niet op zoek naar liefde! Maak een feestje van je leven, doe leuke dingen, word gelukkig. Liefde komt dan vanzelf.
    -Schrik niet als niet al jullie interesses/hobby’s/denkwijzen overeenkomen. Je kunt er juist wat van leren! Het is niet erg als jullie op sommige punten niet hetzelfde denken of doen, als je maar openstaat voor hoe de ander dingen doet en het respecteert.
  • Als je het gevoel hebt dat een jongen bijna geen aandacht aan je schenkt, probeer er met hem over te praten. Doet hij ook hierin ongeïnteresseerd, dump hem. Dat heb ik wel geleerd van mijn ex. Maanden gezeten van, stel ik me aan? Vindt hij me wel leuk? Intussen zag ik hem echt nooit en liet hij bijna niks van zich horen. Heb je niks aan. Doe dit alsjeblieft als je je er ongelukkig door voelt. Voor je het weet doet hij het voor je en dan zit je ECHT met de gebakken ongelukkige-maandenlange-huilbuien-peren.

Wel doen

• blijf daten, ook al heb je al een relatie
  • ga eens in de zoveel weken iets leuks doen! (hoeft niet veel geld te kosten, wandelen in het bos… taart maken… noem maar op!)
  • vergeet niet te zeggen dat je van diegene houdt.
    -Als je fout zit in een ruzie, geef het dan ook toe en laat het niet uit de hand lopen omdat je te koppig bent.
    -Wees samen maar ook individueel! En blijf dan ook je eigen leven behouden.
    -Leef aub ook je eigen leven en laat die van jou niet compleet om die van de ander draaien. Geef de ander de ruimte om leuke dingen te ondernemen met vrienden en de tijd om hobby’s te hebben.
    -laat elkaar ook me-time hebben. (Beetje zelfde als hierboven)
    -verras elkaar af en toe. Zoals een x iets lekkers meenemen of iemand spontaan mee iets te drinken nemen. is helemaal niet duur maar wel erg leuk.
    -Motiveer elkaar en daag elkaar uit om te groeien. Of dit nu is op het gebied van een (vervolg)studie, een promotie op werk of op het gebied van privé doelen. Ook al ben je het er misschien niet helemaal niet mee eens, wanneer je partner echt iets wil steun hem of haar daarin.

Niet doen

• Overhaast niks. De kans dat vervolgstappen in een relatie (zoals samenwonen, kinderen, trouwen etc) niet altijd rozengeur en maneschijn, is best aanwezig. Je moet toch aan elkaar wennen. Ik heb het zo vaak fout horen gaan, dat is gewoon zonde.
  • Verwaarloos je vrienden niet. Een vriend hebben is leuk, maar je vrienden blijven ook belangrijk, het is ook goed om een eigen leven te houden en niet alleen aan je vriend te hangen. Waarschijnlijk wil soms ook gewoon lekker met zijn vrienden chillen, en daar is niks mis mee.
    -Ga nooit over je eigen grenzen;)
    -Alsjeblieft geen dingen gaan verbieden voor elkaar wat onnodig is.
    -Wat ik geleerd heb is om niks aan te nemen/veronderstellingen te hebben of voor hem te denken (al heb ik daar nog steeds moeite mee). Dus bijvoorbeeld ‘Ik dacht dat hij dit of dat voor mij zou doen, maar dat doet hij niet.’ of ‘Ik had verwacht dat…’ Al valt dit ook een beetje onder goed communiceren en voorafgaand vragen aan elkaar te stellen; door goed met elkaar te praten krijg je ook geen verkeerde verwachtingen van de ander en dus ook geen teleurstellingen. Een jongen kan niet in je hoofd kijken.

Zoenen/seks
-Je eerste zoen, ook eerste zoen met elk nieuw persoon, gaat bijna nooit heel goed. Iedereen zoent anders, daar moet je gewoon aan wennen. Júist als je elkaar leuk vindt, dan ben je allebei ook best nerveus en dan gaat het vaak mis. Maar dan moet je gewoon veel oefenen :wink:
-Seks is vies. Het ruikt vies, klinkt vies, voelt vies. Maar dat is juist leuk en fijn en lekker en daardoor niet vies.

Communicatie inderdaad voornamelijk! Ik zie zo vaak hier dingen voorbij komen dat ik denk; zeg het je vriend(in), in plaats van zelf ongelukkig te zijn om iets wat gewoon veranderd kan worden.

• Overhaast niks. De kans dat vervolgstappen in een relatie (zoals samenwonen, kinderen, trouwen etc) niet altijd rozengeur en maneschijn, is best aanwezig. Je moet toch aan elkaar wennen. Ik heb het zo vaak fout horen gaan, dat is gewoon zonde.

• Verwaarloos je vrienden niet. Een vriend hebben is leuk, maar je vrienden blijven ook belangrijk, het is ook goed om een eigen leven te houden en niet alleen aan je vriend te hangen. Waarschijnlijk wil soms ook gewoon lekker met zijn vrienden chillen, en daar is niks mis mee.

Al het bovenstaande inderdaad

• Zorg dat je iemand hebt die niet alleen je vriend/vriendin is, maar ook je beste vriend(in). Uiteindelijk ga je toch een relatie aan met het idee om de rest van je leven samen te zijn. Dus je moet ook buiten het seksuele aspect om het goed samen kunnen vinden. Samen kunnen lachen is net zo belangrijk.

Eens met het bovenstaande.

Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is dat je elkaar binnen de relatie ook de ruimte moet geven. Claim elkaar niet, verstik elkaar niet, luister naar elkaar. Als je partner aangeeft tijd en ruimte voor zichzelf nodig te hebben om na te denken/te relaxen/iets te doen, geef die dan ook. Zeker na een ruzie. Soms moet je gewoon even alles op een rijtje zetten en dat lukt niet als je met iemand samen bent die je constant verstikkende berichtjes stuurt en dergelijke. Communicatie is belangrijk, dat klopt, maar even rust is ook belangrijk. Ook andersom: vergeet niet om tijd voor jezelf te maken, voor jouw vrienden en/of familie en geniet ook van het op jezelf zijn. Niets mis met een avondje lekker in je eentje bankhangen.

• blijf daten, ook al heb je al een relatie
  • ga eens in de zoveel weken iets leuks doen! (hoeft niet veel geld te kosten, wandelen in het bos… taart maken… noem maar op!)
  • vergeet niet te zeggen dat je van diegene houdt.

Als je fout zit in een ruzie, geef het dan ook toe en laat het niet uit de hand lopen omdat je te koppig bent.

Als je ruzie hebt, ga dan nooit slapen maar los het eerst op. De volgende ochtend is het anders echt niet voorbij.

Maar het allerbelangrijkste is inderdaad communicatie. Praat met elkaar en luister naar elkaar. Krop niks op.

Een klein ideetje trouwens: misschien handig al het advies bij elkaar te gooien in de beginpost? een beetje groeperen op categorie (vb. ruzies/meest belangrijk: communicatie/seks/etc.) Het zal wel veel werk zijn, maar maakt het wel overzichtelijk, ook voor de mensen die snel advies zoeken?

Het is niet raar als je op welke leeftijd dan ook nog niet gezoend/gesekst/een relatie gehad hebt. Er komt vanzelf wel iemand voorbij waar het goed bij voelt, dus ga niet zitten wachten en geniet van het leven!

Slim! Ga ik meteen doen. :slightly_smiling_face:
EDIT: Weet niet of de categorieën zo de beste keus zijn, maar 't is nog best lastig! Ook kunnen sommige dingen bij wel én niet doen, maarja. Is wel overzichtelijk zo lijkt me!

Ga nooit over je eigen grenzen;) Wees samen maar ook individueel! En blijf dan ook je eigen leven behouden.

Wat een leuk topic! Ik moet nu naar college maar ga vanavond even nadenken over aanvullingen :slightly_smiling_face:

Leef aub ook je eigen leven en laat die van jou niet compleet om die van de ander draaien. Geef de ander de ruimte om leuke dingen te ondernemen met vrienden en de tijd om hobby’s te hebben.

Alsjeblieft geen dingen gaan verbieden voor elkaar wat onnodig is.

Ik ben het niet helemaal eens met puntje twee. Ik ben niet een relatie aangegaan met het idee dat ik mijn hele leven bij hem blijf.

Mijn advies:
Ga niet op zoek naar liefde! Maak een feestje van je leven, doe leuke dingen, word gelukkig. Liefde komt dan vanzelf.

Leuk topic!

Leuk al die reacties! :grinning:

Schrik niet als niet al jullie interesses/hobby’s/denkwijzen overeenkomen. Je kunt er juist wat van leren! Het is niet erg als jullie op sommige punten niet hetzelfde denken of doen, als je maar openstaat voor hoe de ander dingen doet en het respecteert.

(ik had dit best wel met mijn ex in het begin, dat hij sommige dingen heel anders aanpakte dan hij. Maar daar leerde ik juist ook van.)

Dat is een goede! Te veel op elkaar lijken is ook niet goed.

laat elkaar ook me-time hebben.
Ik vind dit erg belangrijk in een relatie.
Bijv. Je kan een jongen die 30 uur per week gamed niet opeens laten stoppen met gamen als je een relatie krijg

verras elkaar af en toe. Zoals een x iets lekkers meenemen of iemand spontaan mee iets te drinken nemen. is helemaal niet duur maar wel erg leuk.

Motiveer elkaar en daag elkaar uit om te groeien. Of dit nu is op het gebied van een (vervolg)studie, een promotie op werk of op het gebied van privé doelen. Ook al ben je het er misschien niet helemaal niet mee eens, wanneer je partner echt iets wil steun hem of haar daarin.

Aaaah dit topic is fijn. Had ik vooral 8 jaar geleden wat aan gehad haha xD Niet dat ik nu zo’n ervaringsdeskundige ben in relaties… :stuck_out_tongue:

Wat ik geleerd heb is om niks aan te nemen/veronderstellingen te hebben of voor hem te denken (al heb ik daar nog steeds moeite mee). Dus bijvoorbeeld ‘Ik dacht dat hij dit of dat voor mij zou doen, maar dat doet hij niet.’ of ‘Ik had verwacht dat…’ Al valt dit ook een beetje onder goed communiceren en voorafgaand vragen aan elkaar te stellen; door goed met elkaar te praten krijg je ook geen verkeerde verwachtingen van de ander en dus ook geen teleurstellingen. Een jongen kan niet in je hoofd kijken.

“Assumption is the mother of all fuck-ups.”
― Under Siege 2

precies dit. Ik heb er ook nog moeite mee. Dan hint ik duizend keer naar hem dat ik een boeket heel mooi vind van een bepaalde bloemenwinkel, en dan krijg ik 1 roos bij een andere winkel. nog steeds lief, maar ik verwachtte dat hij het door had.

Hinten werkt bij veel jongens niet. Altijd gewoon duidelijk zijn en er niet om heen draaien.