Jouw afval verhaal!

Before en after foto’s zijn motiverend, maar afval-verhalen vind ik minstens net zo motiverend. Ook helpt dit je van de fouten van anderen te leren en ook van de goede dingen die zij doen, ik zal beginnen met m’n eigen!

Begin 2012 was ik het zat, ik had het al 1000x geprobeerd en het wou maar niet lukken. In overleg met mijn huisarts besloot ik naar een dietiste te gaan. Ik woog 82 kilo met een lengte van 160. De dietist zette me op een dieet van 1200/1300 calorieen per dag met strenge richtlijnen om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk voeidngsstoffen binnen zou krijgen. Ontbijt en lunch waren beide 2 boterhammen met gezond beleg, avondeten rijst/aardappelen + kip/kalkoen/tartaar/vis + groente en tussendoor dingen als fruit, eierkoeken, ontbijtkoek, cracker met jam etc. Ik sportte 1/2 keer per week, niet heel intensief.
In het begin was het moeilijk maar ik raakte er snel aan gewend en binnen een half jaar woog ik 62 kilo.
Mijn grootste fout was dat ik dit als echt een dieet zag, ik besefte niet dat ik mijn levensstijl moest veranderen wou ik een gezond gewicht behouden, daarom dat er nu alweer 10 kilo bij zitten. Vandaag heb ik besloten de knop weer helemaal om te zitten, ik wil rond de 1300/1400 calorieen per dag eten, ontbijten met havermout, lunchen met kwark en muesli, wat ik de laatste tijd al vaker doe en wat me ook erg bevalt. Het avondeten en de tussendoortjes hou ongeveer gelijk aan eerst maar wel ga ik hierin meer proberen te varieren. Ook wil ik beter gaan sporten en me meer gaan richten op krachttraining zodat ik mooiere vormen in mijn lichaam krijg. Ik hoop dat het mij gaat lukken en dat wij elkaar met onze verhalen kunnen helpen!

Mijn verhaal:

In groep 6 woog ik 48 en was ik 1.47m. Dus was ik te dik. De jeugd zorg wou me op een dieet zetten maar m’n ouders vonden da niet nodig. Ik ging omdat ik wou gaan sporten en ook wou afvallen op wedstrijd zwemmen. Ik trainde in het begin 1x per week en daarna 2x. Toen trainde ik 2x per week 1 uur. Ik viel al iets af. Maar daarna ging zwemmen steeds beter, ik kwam in een hogere groep waar ik 3x per week trainde. Dinsdag: 1 1/2 uur. Vrijdag: 1 uur. Zaterdag: 1 1/2 uur. Ik viel af, en viel af, en viel af. Ik kwam niks meer aan en viel alleen maar af. Na deze zomer kwam ik nog een groep hoger. Ik moest 3x per week trainen alleen nu: maandag: 1 uur en 3 kwartier. Donderdag en vrijdag zelfde. en officieel ook nog op woensdag landtraining doen. Aangezien ik door m’n gewicht van vroeger erg onzeker was/ben paste ik mijn eetgewoontes ook aan. Dus kwam ik echt amper aan. Nu ben ik 1.65 en weeg ik 47 kilo. Ik probeer gewoon te blijven eten, maar door m’n onzekerheid is da moeilijk. Ik eet gewoon nogsteeds goed. Alleen moet ik oppassen aangezien ik ook intensief sport. M’n figuur is wel erg verbeterd :slightly_smiling_face:

leuk topic! ik zal t mijne vertellen.

jaren lang vond ik dat ik wel wat kilo’s kwijt kon, maar als ik er een paar kwijt was zater die er ook zo weer aan plus nog wat extra. op een gegeven moment vond ik het eigenlijk niet meer zo belangrijk. ik at vreselijk ongezond en sporten had ik een hekel aan.
tot dat ik eind 2012 mijn vakantie foto’s terug keek. toen vond ik dat ik toch echt wel te dik was geworden en ging er een knop om. ik ging wat sporten (oefeningen thuis… gewoon van youtube) ging minder snoepen. en probeerde wat gezonder te eten. soms ging het goed, soms wat minder. vaak at ik te weinig en soms dan weer veel te veel.
totdat ik vorig jaar maart het topic gezondafvallen tegen kwam. de meiden daar hebben me geleerd hoe je op een gezonde manier kan afvallen. het belangrijkste wat ik geleerd heb is om niet te diëten maar om je lifestyle te veranderen. dus gewoon voldoende en gezond eten. en dat heb ik dus gedaan. en goed ook. ik heb uren en uren naar informatie lopen zoeken op internet. en kwam steeds meer te weten over gezonde voeding. ik heb sindsdien ook nooit meer een terugval gehad. en leef sindsdien volgens het 80/20 principe. dus 80% van de week gezond eten. en 20% wat ik wil. ik ga nu vort 4 tot 6 keer per week naar de sportschool. en kan me niet meer voorstellen om weer ongezond te gaan leven. ik ben er nog niet, want ik wil graag nog wat meer afvallen, maar deze gezonde lifestyle heeft me tot nu toe al ontzettend veel goeds gedaan.

Ik was vroeger rond de 80 kilo en erg ongelukkig met mn lichaam. In mijn jeugdjaren ben ik toen wel een beetje op eten gaan letten maar als kind is dit moeilijk als je ouders een ander voorbeeld geven. Ik ben in een aantal jaar wel wat kilo’s afgevallen. Nu sport ik sinds een halfjaartje ongeveer 4 keer per week. Ik weeg nu ongeveer 60. Ik voel me al een stuk beter maar een zouden nog wel een paar kilo’s afmogen. Ik heb doordat ik vroeger te dik was ook een slechtzelfbeeld gekregen, hier heb ik nog steeds af en toe wel problemen mee.

Ik heb zelf geen overgewicht maar ik vind het ontzettend knap van de meiden hier die hun best doen om af te vallen, het lijkt me zo zwaar om daar altijd op te letten.

Heel veel respect iedereen :slightly_smiling_face: