Journalistiek

Ik zit nu in 4 havo en ik wil na de havo graag de opleiding Journalistiek gaan doen. Het lijkt me echt geweldig om later bij een tijdschrift te werken of zelfs een eigen tijdschrift te hebben. Misschien wat onrealistisch… Maar de toelatingseisen zijn nogal hoog. Als je voor je examen gemiddeld een 8 of hoger haalt mag je meteen komen. Dat gaat zo wie zo al niet lukken, als ik slaag voor mijn examen zal het met zessen of zeventjes zijn… zeker geen achten! Als dat je niet lukt kun je nog een toelatingstoets doen. De beste 150 worden dan alsnog toegelaten. *dit weet ik niet zeker*

Weet iemand nog een andere opleiding die geschikt is als je graag wilt gaan schrijven later?

Geen idee, up!

uhm als je eerst een jaartje een op nederlandse taal of engelse taal gerichte opleiding doet kun je aan de uni. american studies doen, daar kun je later ok journalist mee worden. is wel een geheel engelse opleiding.
Maar waar heb jij voor journalistiek gekeken dan? want aan het windesheim is dat helemaal niet zo, das gewoon numerus fixus… aantal mensen toegelaten worden en geen test e.d. en ook niet over cijfers… :S

Ong. 180 mensen worden toegelaten op basis van de toelatingstoets en de helft wordt ingeloot op basis van je eindexamencijfers. Hoe hoger je cijfers, hoe groter de kans dat je wordt toegelaten. Je dromen mogen volgens jou dan wel onrealistisch zijn, maar je mag toch dromen? Als je daarmee ophoudt, dan komt er nooit iets van. Ik ga (hopelijk) volgend jaar HBO Journalistiek doen en ik geloof dat ik moet dromen om iets te kunnen bereiken. Anders had ik niet eens het lef gehad om mezelf aan te melden voor deze opleiding haha. Probeer gewoon zo hoog mogelijk te scoren met je examen. :slightly_smiling_face:

haha. ik heb precies hetzelfde. zit nu havo5 & wil graag naar journalistiek in Zwolle.
Anders moet je naar opleidingen kijken van communicatie (&media), daar zit ook journalistiek in, maar ook radio, tv en internet volgens mij.

Ik heb ook geen achten:O dus ik ben dood zenuwachtig, straks kom ik erniet in!
maar ik blijf hopen:D en ga straks naar de opendag :woman_student:

Pfoe Zwolle is voor mij zo wie zo te ver weg. En ik was pas met school bij de beurs in Rotterdam en toen ben ik o.a. bij Communicatie gaan kijken en daar zei dat meisje ook dat één van de afstudeerrichtingen Journalistiek was. Maar op het foldertje dat ze me mee gaf zag ik die afstudeerrichting niet staan… Maar in elk geval bedankt =) Ik ga nog even verder speuren. Heel veel succes NBGIRL als je die toelatingstoets gaat maken =D

^ jij vindt Zwolle ver weg? Hihi, ik weet niet waar je woont, maar als je in bijv. Frankrijk of Duitsland op dezelfde afstand van een grote stad woont dan woon je dichtbij :stuck_out_tongue: we zijn gewoon tezeer gefixeerd op ons kleine landje ^^

Vraag het eens na bij je decaan, die horen je hierbij te kunnen helpen.

Ik woon in de buurt van Rotterdam =P en ik zou het allerliefste gewoon thuis willen blijven wonen, als het niet anders kan ga ik wel op kamers hoor daar niet van… Maar Zwolle is zo’n beetje de andere kant van het land dan =P of is mijn topografische kennis heel slecht nu?

In Rotterdam heb je Nieuw & Redactie. Dat was voorheen HBO Journalistiek. Misschien dat dit wat voor jou is als je niet wordt ingeloot? Volgens mij is dit namelijk geen numerus fixus

Zit in utrecht ook niet iets van journalistiek?

HBO Journalistiek is te vinden in Utrecht, Zwolle, Ede en Tilburg :wink:

Handig, blijf ik later lekker dicht bij huis
K zit nu ook op school in Zwolle :stuck_out_tongue:

Handig! Het is een christelijke school, maar ik las ergens dat ze daar niet veel mee deden. :slightly_smiling_face: