Journalistiek

Hee (:

Ik heb altijd al schrijven leuk gevonden en na wat rondneuzen op het internet kwam ik uit op het beroep Journalistiek. Ik ben er helemaal gek van geworden want het lijkt me een geweldig beroep! :slightly_smiling_face:

Op dit moment zit ik in de derde klas havo. Het bevalt me goed en tot nu toe haal ik redelijke cijfers. Ik denk dat ik wel zal overgaan naar havo vier. Voor de mensen die het nog niet wisten: je moet een vakkenpakket aan het einde van de derde klas kiezen bij ons. De keuze is uit: Cultuur en Maatschappij, Natuur en Gezondheid, Economie en Maatschappij en Natuur en Techniek. Mijn voorkeur gaat naar Cultuur en Maatschappij aangezien ik ergens heb gelezen dat je met alle pakketten Journalistiek kunt doen. Verder zou ik dan in Groningen willen studeren.

Heeft iemand ervaring met het beroep en/of het vakkenpakket?
Ik lees graag reactie’s. :slightly_smiling_face:

Ik heb op de middelbare school Cultuur&Maatschappij gekozen. Ik doe nu iets in de trant van Journalistiek, namelijk Nieuws&Media op de HVA.

Voor mij was C&M het beste profiel voor dit vak, omdat je meer leert over de ‘wereld’ in plaats van cijfertjes. En dat heb je als journalist eigenlijk het hardste nodig.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

ik ben daar ook op uit gekomen, alleen bij mij is het probleem welke school het beste is. qua afstand maakt het niks uit ik zal hoe dan ook ver moeten reizen met de trein maar welke school is aan te raden?

Oooh, ik wil ook al jaren journalistiek studeren :slightly_smiling_face: Ik zit nu in 3VWO en zit een beetje te dubben over mijn profiel. Ik weet dat we daar binnenkort heel veel testjes mee gaan doen, dus ik zal er echt wel gaan uitkomen. Ik zit te twijfelen tussen C&M en E&M. Ik wilde eerst altijd C&M doen, maar daar moet je Frans en Duits doen. Nou zijn talen wel mijn sterkste punt, en ze komen natuurlijk érg goed van pas in de journalistiek, maar economie lijkt me ook wel belangrijk en een stuk minder zwaar dan drie talen (Frans, Duits en Engels) In elk geval geen exacte vakken, want daar ben ik allergisch voor. Lastig…
En sinds een tijdje zit ik te denken of het niet handiger is om een journalistiek aan het HBO te studeren. Veel van mijn favoriete tijdschriften (Grazia, Cosmopolitan, Glamour), en hopelijk toekomstige werkplekken, vragen bij stages gericht om meiden die HBO doen. En ik hoorde van mijn moeder dat je daar ook meer praktijkopdrachten doet en meer stages loopt. En juist dát lijkt me bij journalistiek heel leuk, dan alleen maar in de boeken te zitten. En volgens mij bestaat er ook niet echt een journalistieke opleiding aan de universiteit, alleen een master of zo, toch?
Nou ja, ik kijk wel, maar ik verheug me er stiekem best op om een profiel te kiezen. Ben ik alvast een stapje dichter bij mijn droom :wink:

Vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en filosofie kunnen wel goed van pas komen als je in Utrecht Journalistiek gaat studeren. Voor de studie in Ede, Tilburg en Zwolle weet ik niet zo goed wat er aansluit.

@hayikbenmarissa

Ik was van plan om dan naar Groningen te gaan aangezien ik het een onwijs leuke stad vind en het een uurtje rijden is hier vandaan. Zwolle is geloof ik iets verder weg en spreekt me ook niet echt aan.

Of een postmaster! Die wil ik over 2,5 jaar gaan doen namelijk. Ik weet al heel lang niet zo goed wat ik wil worden, maar zit er over na te denken om deze na-opleiding te gaan doen: http://www.eur.nl/postacademisch/executive_opleiding/postacademische_dagblad_opleiding_journalistiek/

Aan dat zat ik dus ook al te denken. Het kan dan wel een ‘pretpakket’ in bepaalde ogen zijn maar ik geloof dat cijfertjes niet echt van pas zullen komen. ;p

@FEELAMAZING,
geloof me, drie talen is geen enkele probleem
als ik had kunnen kiezen had ik liever 3 talen dan geen talen maar wel economie.
economie is een heel zwaar vak, moet je heel veel voor leren, het is moeilijk…
voor talen moet je alleen in de 4e en 5e woordjes en grammatica leren, maar daarna heb je alleen nog lees en luistertoetsen, en je examens zijn zoooo chill…

Ik wil deze studie misschien ook gaan doen. Maar ik vroeg me af of je met deze studie ook naar het buitenland gaat? Zeg maar voor een half jaar of zo.

Thanks, ik zal erover nadenken!

Ikzelf niet, maar mijn broer heeft journalistiek gestudeerd aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Over de opleiding zelf was hij niet zo te spreken. Een rommeltje soms en best wel makkelijk (maar hij had ook vwo gedaan i.p.v. havo, misschien dat hij het daarom wel makkelijk vond. Een bachelor journalistiek aan een universiteit bestaat trouwens niet!! Daarom koos hij ook voor hogeschool. Er is wel een master).
Tijdens zijn studie heeft hij twee stages gehad, eentje bij de PZC (krant in Zeeland) en eentje bij RTL Nieuws. Bij die laatste stage is hij blijven hangen (freelance contract aangeboden gekregen) en nu werkt hij al 4 jaar als journalist op de buitenland redactie. Supertof natuurlijk.
Hij heeft dus wel veel geluk gehad met zijn baan, maar de studie zelf aan de hogeschool vond hij niet zo goed. Hij heeft daarna nog wel een master Political Communication aan de UvA gedaan en daar heeft hij wel veel aan gehad.
Over zijn vakken weet ik natuurlijk niks, maar dat kun je op internet wel vinden. Hij is er niet mee naar het buitenland gegaan en weet ook niet of dat mogelijk is bij Tilburg.

Ligt eraan, of je dat zelf wilt. Ik ga eind Januari voor een half jaar naar Amerika om een minor te volgen, maar dat is op mijn opleiding niet verplicht! Je kan btw ook je stage in het buitenland doen.

Ik studeer zelf Journalistiek in Zwolle. Ik heb Havo gedaan, met C&M. Zonder wiskunde, Biologie etc. etc., maar met Frans, Duits, Engels en Nederlands. En het gaat prima! Het is veel werk (na al dat geklooi hebben ze het echt moeilijk gemaakt!) maar dat is wel heel fijn. Het is echt aan te raden, want het is heel leuk!

Zonder wiskunde, dat kan toch niet meer?

Nee, volgens mij niet. Ik moet, ongacht wel profiel ik kies, wiskunde hebben. Echt balen.

Ik weet niet hoe het bij jullie op school zit, maar als je op het VWO zit moet je sowieso een extra vreemde taal doen, tenzij je dislect bent en dat kan aantonen.

Ik weet nog niet wat ik wil doen. Zit nu in 4 VWO en ik ga kijken bij de HBO avonden alvast voor een idee. Ik heb journalistiek gekozen dus ben benieuwd!

Ik zit nu in mijn eerste jaar journalistiek in Tilburg, van Fontys. Het is serieus zo leuk! Zo lekker creatief, je wordt af en toe echt in het diepe gegooid maar daar leer je zoveel van.

Ik heb mijn HAVO-diploma gehaald met het profiel C&M, maar in principe kun je met elk profiel worden toegelaten. Ik heb bewust niet voor Utrecht gekozen, omdat ik me daar echt voelde opgaan in de massa. Tilburg is lekker klein, iedereen kent elkaar en in het gebouw zitten alleen maar studenten journalistiek.

weet er iemand of er een opleiding volledig in het engels is van journalistiek ?
Ik was van plan om in engeland te studeren maar lijkt me allemaal wel héél duur.
Beter dat ik er mijn master doe

Dat moet volgensmij wel kunnen in nederland, ik dacht dat ik iets bij groningen had gelezen. Maar ik kan het ook totaal verkeerd hebben hoor!