Journalistiek Utrecht?

Ik ben een tijdje terug naar een opendag van de Hogeschool in Utrecht geweest. Ik vond Journalistiek helemaaal geweldig, totdat ik hoorde van de ‘verloting’. er zijn ong. 800 aanmeldingen, en 360 mogen door. 130 ong. gaan door het examen heen, en de rest wordt ingeloot. Toen vroeg ik naar een tweede optie voor het geval het me niet gaat lukken. en toen zeiden ze dat Bedrijfscommunicatie een perfecte 2e keus was. Ben meteen naar een voorlichting geweest, en ik vind het eigenlijk veel leuker. Maar toch twijfel ik nog, mijn vraag was; weet niet of meer mensen twijfelen tussen deze twee opleidingen?
en ik woon vlakbij Alkmaar, dus ik moet op kamers… maar ik heb echt geen idee hoe of wat. dus heeft iemand hier mischien ervaringen mee?
want, eigenlijk wil ik nog helemaal niet uit huis. ik ben er nog helemaal niet aan toe, maar de reistijd zit tegen de 3 uur aan… dus dat is niet te doen!
en hoe zit dat met OV als je een HAVO diploma hebt? (zit nu in mijn examenjaar btw).
en heeft iemand ervaringen meet deze twee opleidingen?

nou over je OV kan ik je wel vertellen dat je die gewoon krijgt maakt niet uit hoe oud je bent als je havo of vwo hebt gedaan. wel heb je de kans dat als je nog geen 18 bent/ of net 18 wordt in juli/aug/sept dat je je stufi en ov pas vanaf oktober krijgt.
verder geen idee over je opleidingen dus daar kan ik je niet mee helpen, sorry… upje voor jou

zijn die twee opleidingen ook op universitair niveau te doen??

bedankt! en ik ben 17 als ik m’n diploma heb… dus dan moet ik nog even wachten!
en volgens mij zijn die opleidingen alleen op HBO niveau te doen.

Ja die zijn alleen op HBO niveau… Anyway ik zit in Utrecht op school en ik studeer journalistiek en die toets is echt wel te doen en daar kom je wel doorheen. Maar als je nu al twijfelt dan zou ik bedrijfscommunicatie gaan doen, want op de eerstejaars journalistiek studenten ligt een behoorlijk hoge druk en daarnaast: je moet het echt willen anders haalt het niks uit. En het is zonde om op kamers te gaan wonen, collegegeld te betalen enz. Ik weet overigens verder niks over bedrijfscommunicatie maar als je vragen hebt over journalistiek wil ik je graag helpen!

oke, bedankt! jaa ik wilde eerst echt al heel lang voor de 100 procent voor journalistiek gaan, maar ik hoorde dat de banen daar niet voor het oprapen liggen en dat dat met bedrijfscommunicatie wel een ander verhaal was. en wat ik leuk vond aan bedrijfscommunicatie is dat het wat uitgebreider is, minder gericht zeg maar. maar daarentegen blijfen ik journalistiek geweldig vinden. en ik wil ook helemaal niet op kamers, maar 3 uur reistijd is een beetje te gek voor woorden… want ik hoorde dat je soms tot in de avond moet doorwerken om bijv. een artikel of stuk af te maken toch? want dan kom ik helemaal zo laat thuis.

Als je die studies leuk vind zou ik zeker ook nog naar Media, Informatie, Communicatie (op sommige opleidingen heet het net iets anders zoals communicatie, communicatie en media, etc.) gaan kijken!

Ik geloof dat dat namelijk tussen bedrijfseconomie en journalistiek in zit.

jaa klopt inderdaad! Ik zat er aan te denken om naar die open dag op de Hogeschool Amsterdam te gaan, want ik hoorde ook dat dat ook zo’n soort opleiding was. Maar iniedergeval bedankt!

nog meer mensen die me kunnen helpen?

Dezelfde journalistiekopleiding zit in tilburg. Daar word je vrijwel ltijd toegenomen, daar loten ze niet. Als je nog journalistiek wil doen dan;)