Journalistiek loting

Hoi iedereen,
Ik zit al een tijd lang naar studies te kijken en ben erover uit dat ik journalistiek een hele leuke studie vind. Het enige probleem is dat het een super populaire studie is en dat er maar ongeveer 360 mensen worden aangenomen in Utrecht. Ik wil heel graag naar die locatie. Bij de studie wordt geloot, wat mij enige zorgen wekt. Mijn cijfers zijn ok, rond de 6 en 6,5, maar niet spectaculair. Dus in een hoge lotingsklasse kom ik niet. Daarnaast is er een decentrale selectie. Misschien zijn hier mensen met ervaring, wat kan ik verwachten bijvoorbeeld? Is het moeilijk?En bovendien is er veel kans dat je wordt ingeloot?
Zou het graag willen weten.

Groetjes

Ik heb in Zwolle en Tilburg gehoord dat er maar een fractie uitgeloot wordt doordat het aantal aanmeldingen wel meevalt. Ik denk dat het verschil in Utrecht niet heel groot is. Bovendien (en dit geldt voor alle locaties) is aankomend schooljaar het laatste jaar met een loting op Journalistiek. Mocht je dus op de een of andere manier niet slagen/uitgeloot worden, kan je in 2017-2018 sowieso beginnen.

Nee. Vanaf studiejaar 2017/2018 verdwijnen de lotingen, maar dat wil niet zeggen dat de numerus fixus (beperkt aantal plaatsen) verdwijnt. Universiteiten en hogescholen gaan vanaf dan bij die opleidingen voor al hun plaatsen decentraal selecteren. Het is dus zeker niet zo dat je vanaf 2017/2018 zeker wordt toegelaten bij opleidingen die nu een loting kennen.

Utrecht is een stuk populairder dan Zwolle en Tilburg.

En dit inderdaad.

Ik studeer journalistiek in Utrecht. Ik heb 3 jaar geleden meegedaan aan de decentrale selectie.
De decentrale selectie bestaat uit 3 delen: taal, sociaal en interesse. Bij taal testen ze dingen zoals je spelling en woordenschat. Bij sociaal gaat het vooral over je persoonlijkheidskenmerken en bij interesse gaat het erom of je het nieuws volgt. Vragen stellen over het recente nieuws doen ze al een aantal jaar niet meer, je kunt bij de test gewoon invullen dat je altijd het nieuws kijkt, ook al is het niet waar en dan scoor je daar punten voor :’)
Die test gaat eigenlijk nergens over en geeft al helemaal geen beeld over of je geschikt zou zijn voor de studie. Maar goed, dat terzijde. Je kunt je verder eigenlijk ook niet echt voorbereiden op de toets.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Hier vind je trouwens meer informatie: http://www.studiekeuze.hu.nl/opleidingen/Journalistiek/decentrale-selectie

Ik heb twee jaar geleden de decentrale selectie gedaan en ben op die manier binnen gekomen.
Wat Impericon hierboven schrijft klopt. Veel vragen over spelling/woordenschat, synoniemen en dat soort dingen. Bij mij was er ook begrijpend lezen. Dus dat je een stuk tekst krijgt en daarover vragen moet beantwoorden. En dan is er nog een “motivatie” stuk, waar ze vragen hoe gemotiveerd je bent, wat voor journalistieke dingen je al gedaan hebt en over je persoonlijkheid en of je goed samenwerkt ect. Met die motivatie is heel makkelijk extra punten te behalen.

Ik zou zeggen: doen. Dan heb je dubbel de kansen om aangenomen te worden. Helaas is er niet echt op voor te bereiden, maar het is een gemiste kans als je het niet doet aangezien jij met jouw cijfers (zoals je ze beschrijft) waarschijnlijk in de laagste lotingsgroep komt. Gewoon doen dus!