Journalistiek Hogeschool Utrecht

Hey iedereen!

Ik zit momenteel in het laatste jaar van de middelbare school en het lijkt me leuk om journalistiek te studeren aan de hogeschool in Utrecht. Ik ben al naar de open dag geweest en ik werd er erg enthousiast van! Nou vroeg ik me af, zit iemand hier op deze school die me een beetje kan vertellen hoe het gaat? Een open dag geeft namelijk niet altijd een heel realistisch beeld van de school weer. Ook kan je van te voren meedoen aan een toets en ik vroeg me af: wat wordt er precies gevraagd/van je verwacht?

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

(Sorry als hier al een topic over is)

Ik wil daar ook zooo graag heen!!!

Ik wil graag Journalistiek studeren op het Windesheim in Zwolle :slightly_smiling_face:

^ Ik ook :grinning: Ik heb me al ingeschreven haha.

Ik denk dat je een vrij strenge taaltoets kan verwachten haha

Trouwens op de site van hoge school utrecht staat welke onderwerpen in de toets komen.

Dat en over het algemeen is er een soort van toets, waardoor je niveau gemeten wordt. Er is ook een loting, maar over het algemeen worden veel mensen aangenomen.
-puur door het lezen van de website NIET uit eigen ervaring, aangezien ik nog maar in de 4e zit-

Ik zit op de HU, alleen wel op de opleiding Communication & Multimedia Design. Kan je alleen wel wat inlichten over de school zelf :slightly_smiling_face:

De school zelf (althans, Faculteit Journalistiek - FCJ) vind ik zelf een hele open en gezellige faculteit. Mede door Steff’s (faculteits cafe). Het is even puzzelen op het begin qua lokalen, soms staat het heel krom aangegeven of heel raar ingedeeld maar verder is het een fijne faculteit. De medewerkers zijn enorm behulpzaam, je hebt Sodexo er zitten voor al je broodjes, koffie, snacks en weet ik het wat. Verder zitten er altijd overal in de school mensen te werken, en is iedereen naar mijn ervaring erg toeschietelijk. Al met al, gezellig en een goede leer en werkomgeving naar mijn beleving.

Ik ben eerstejaars studente journalistiek op de Hogeschool Utrecht! Als eerste, wat je wellicht wel weet, maar wat wel belangrijk is om te weten: het is een opleiding met een erg onzeker toekomstperspectief. Er wordt veel over gezegd, dat het dé opleiding van de werkloosheid is, dat de beste journalisten geen journalistiek hebben gestudeerd, enzovoorts. Vanaf mijn tiende zei ik al dat ik journalistiek wilde doen, maar mede hierdoor ben ik eerst de PABO gaan doen. Natuurlijk ook omdat de PABO me heel leuk leek. Maar ik ben gestopt met de PABO en toch journalistiek gaan doen. Ik besloot de onzekerheid voor lief te nemen en te gaan voor wat ik echt wou. En ondanks het feit dat in de opleiding zelf regelmatig wordt benadrukt dat we niet voor een zeker toekomstperspectief hebben gekozen (zo zei een docent letterlijk ‘’soms vraag ik me af wat ik hier sta te doen, honderden mensen opleiden tot werkloze’’) heb ik er geen seconde spijt van gehad. I love it!

Goed, hoe gaat het er aan toe… natuurlijk geeft een open dag maar een heel beperkt beeld, nu moet ik zeggen dat ik er zelf ook pas vier maanden studeer maar ik hoop dat ik je een wat beter beeld kan geven. Als eerste, je krijgt van álles! In het eerste jaar is er blok krant, tijdschrift, radio & tv. Als maar één van die dingen je leuk lijkt kan het bij de rest nog wel eens tegenvallen omdat je er toch 10 weken continu mee bezig bent. Hoewel het ook anders kan want blok krant leek me maar saai en ik vond het heel leuk.

Verder zit er veel praktijk in de opleiding zelf, ondanks dat er pas in de derde stage wordt gelopen biedt de school zelf veel praktijk aan. Zo moeten we in een redactie zelf een tijdschrift maken: van het concept tot de doelgroep tot de artikelen tot de opmaak tot het vinden van een drukker: álles moet je met je groep doen en dat is heel leerzaam.

Buiten de praktijk zit er ook altijd een theorievak in elk blok, dit is het wat zwaardere vak, de toetsen hiervan worden ook het slechtst gemaakt Waar je bij de andere vakken veel moet doen is het hier meer stampen. We leren hier van alles, zo moesten we in het vorige blok bij nieuws &actualiteit leren hoe het zit met van alles in Nederland: van de politiek tot het milieubeleid. Dit blok is het praktijkvak weer heel anders (mens&media), het is veel maatschappelijker. Het onderwerp mens is vrij psychologisch: waarom doen mensen zoals ze doen? Welke culturen zijn er allemaal en hoe verhouden deze zich met elkaar? Dit is iets wat je misschien niet meteen zou verwachten bij journalistiek (alhoewel het ook wel weer logisch is) maar ik vind het persoonlijk heel erg interessant. Het onderdeel media gaat ja, over media in brede zin: hoe zorg je ervoor dat je altijd goed aansluit bij je doelgroep, etc. Kan ik zelf een beetje slecht uitleggen want ik heb de stof nog niet zo goed doorgenomen, oeps, haha.

Verder vind ik het qua organisatie goed. Zeker naar de Pabo waar ik het veel slechter georganiseerd vond. Alles wordt aan het begin duidelijk verteld, de studieloopbaanbegeleiding is goed, ik heb nog geen enkel probleem met de organisatie gehad.

Over het algemeen heb ik best goede docenten. De één wat minder dan de ander maar dat is altijd wel zo, over het algemeen ben ik tevreden. Wat ik wel jammer vind is dat we veel schrijven maar maar matig inhoudelijk beoordeeld worden. Bij het schrijven van een nieuwsbericht was dat meer want dat moest volgens heel veel regels, maar nu bij tijdschrift totaal niet. Dat vind ik soms wel jammer, feedback van een docent kan zoveel uitmaken. Maar natuurlijk leer ik er alsnog van door het überhaupt te doen, en klasgenoten van me lezen het wel en beoordelen het.

We leren dingen vrij zwart-wit: zo is het en niet anders. Dat begrijp ik ook wel want het wordt een beetje lastig om leerlingen alles op 10 verschillende manieren te leren, maar journalistiek heeft een heel groot grijs stuk. Neem het vak interview: wij leren het heel duidelijk op één manier. Kijk eens op de TV, de ene interviewer doet het heel anders dan de ander en misschien hebben ze het toch allebei ver geschopt als interviewer. Wij mogen het bijna maar op één manier doen want anders wordt het als verkeerd beoordeeld.

Tot slot. De decentrale selectietoes. Het is natuurlijk vooral Nederlands. Je taalgevoel wordt getest doordat je op tijd moet aangeven of woorden goed of fout gespeld zijn (kun je echt niet lang over nadenken) maar je krijgt ook een tekst met vragen, vergelijkbaar met een HAVO-eindexamen, en er waren nog wel wat dingetjes. Als je goed bent in Nederlands is het goed te doen (wat sowieso belangrijk is als je deze opleiding gaat doen), is je Nederlands minder wordt het moeilijk. Een klein deel gaat over motivatie en ik geef je één tip: overdrijf, overdrijf. Ik vond dat ik al opschepte maar wilde mezelf niet te geweldig doen. Achteraf kregen we onze resultaten in vergelijking met de rest, en ik scoorde op alle onderdelen gemiddeld tot goed, maar mijn motivatiegedeelte was slecht. Nu had ik het geluk dat ik nog net binnenkwam, maar dat had net zo goed anders kunnen zijn. Wil je binnenkomen, wees niet te eerlijk maar denk je in wat de ideale eigenschappen zijn voor een journalist en vul de test zo in. Decentrale selectietoets is overigens goed voor 50% van de toelatingen, er is ook nog een loting. Hoe hoger je eindexamencijfers zijn hoe meer kans je maakt. Dus wil je dit graag, leer die examens extra goed want dan maak je meer kans!

Goed, dit was het wel zo’n beetje… Het is een heel verhaal geworden maar ik vind het leuk om over te schrijven (en ik vind schrijven sowieso leuk, journalistiek-studente he, haha. Hoewel ik binnen de school toch echt nog wat meer op m’n spelling moet letten en wat minder chaotischer moet schrijven) en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ik zit daar ook en ik doe dezelfde opleiding :beer:
Welk jaar zit jij?

Ik zeg meestal tegen journalistiek studenten inspe dat ze ook verder moeten kijken naar andere studies, dus bij deze: Kijk ook naar CMD of Digitale communicatie of Communicatie management of ICM.

De toetsen zijn vrij lastig ja, en je moet ook goed op de hoogte zijn van al het nieuws.

Ik heb die toets gedaan en kwam er makkelijk doorheen (ben wel met de studie gestopt, want was er te verlegen/introvert voor haha).
Maar voor zover ik me kan herinneren, waren er geen vragen over actualiteiten (wat ik best vreemd vind, maar okeee). Wel kreeg je zinnen met woorden en dan moest je woorden kiezen die het beste passen. Ook moest je fouten uit zinnen halen. Het was echt voornamelijk een test waarin het ging of je zins- en tekstopbouw een beetje snapt. Als je dat gewoon kan, zou ik me niet te veel zorgen maken als ik jou was!

Eerste jaars :slightly_smiling_face: JDE-D06 ben ik!

Ik zit op Journalistiek Windesheim in Zwolle en we moeten voor SLB zelf uren invullen. We kunnen dit ook doen door iemand die de opleiding wil doen mee te laten lopen, als er geintresseerden zijn hoor ik het graag. (je krijgt mn facebook te zien zodat je me zult herkennen en we emailen over hoe en wat)

DUS: Wie wil graag een dagje meelopen op Journalistiek Windesheim te Zwolle?
Weet je ook een beetje hoe het gaat daar. :slightly_smiling_face: