Journalisitiek, welk profiel?

C&M :slightly_smiling_face:

Ik zou C&M kiezen… Maar dat is vooral omdat ik goed ben in talen en geen wiskunde/economie kan ^^.

Het maakt helemaal niet uit wat je kiest, je kan journalistiek studeren met alles… Alleen is GS miss handig, maar dat kan je ook bij alles: C&M en E&M standaard en met N&G en N&T als keuzevak… Maar ik zou als ik jou was gaan voor N&G/N&T, het breedste profiel iig, want stel dat je nog van gedachten verandert, dan kan je nog alles gaan doen. Met C&M/E&M sluit je heel veel uit. Ik heb er best wel spijt van dat ik E&M ben gaan doen, want ik had wel goed advies voor alles en met N&T sluit je tenminste niks uit…

Ik kan natuurlijk gaan voor NG Maar ik ben absoluut niet goed in Scheikunde, en dan krijg ik deze vakken:
Nederlands
Engels
Levo
CKV
LO
Biologie (slecht in)
Scheikunde (slecht in)
Wiskunde A
Aardrijkskunde
Frans

Journalistiek kun je met alle profielen doen.
Toch raad ik je aan een M-profiel te kiezen (CM of EM) omdat journalistiek beter bij de maatschappijkant dan bij de natuurrichting past.

Wel raad ik je aan als je CM gaat doen, er wiskunde en economie bij te kiezen, want wanneer je niet wordt ingeloot voor journalistiek (d.m.v. numerus fixus), moet een tweede optie achter de hand hebben. En heb je geen wiskunde en geen economie, dan valt er een heleboel af voor je. Zou zonde zijn, ook als je bijvoorbeeld besluit dat je liever toch iets anders doet dan Journalistiek.

Als je slecht bent in biologie en scheikunde dan raad ik je NG héél erg af, het is dan vrij moeilijk vol te houden voor je, en daar draait je hele profiel en dús ook je profielwerkstuk om. (Ik kan 't weten, bij ons op school zijn heel veel mensen daarom bijv. na een half jaar afgehaakt bij NG, en overgestapt naar CM of EM. Dat was dan weliswaar VWO4, maar op Havo gebeurt het ook regelmatig). Als jij beter bent in economie of bijvoorbeeld geschiedenis of aardijkskunde kun je beter voor CM of EM gaan.

Ik weet niet of je op jouw school eventueel nog kunt switchen (vraag dat eens na!), dan kun je namelijk altijd overwegen om bij NG te beginnen, en eventueel binnen een halfjaar of een jaar overstappen naar een ander profiel. Weet wel waar je aan begint, want je moet dan je gemiste vakken gaan inhalen hè!

Vraag ook je docenten en je decaan eens om advies.
Bahira heeft gesproken. xD

Dat kan toch bij elk profiel?

ik denk EM, bij ons is dat
verplicht; geschiedenis en economie
kies één van de twee; wiskunde A of Wiskunde B
kies één van de vier; M&O, aardrijkskunde, frans, duits
vrije deel; kies een of twee vak/vakken naar keuze(geen natuur- of scheikunde en geen Wiskunde D)
verder krijg je natuurlijk alle verplichte vakken als nederlands, engels enzo

CM is
verplicht; geschiedenis
kies één van de twee; aardrijkskunde of economie
kies één van de twee; frans of duits
kies één van de vier; frans, duits, tekenen, muziek
vrije deel; één of twee vak/vakken naar keuze(geen Wiskunde B of D(C bestaat niet op havo) en geen natuur- of scheikunde)

Dit is een heel oud topic maar ik had hier een vraag over, dus ik zat een beetje te twijfelen of ik nou een nieuw topic zou openen of het gewoon hier ging vragen. Ik heb dus voor dat laatste gekozen, haha.

Ik wil dus graag journalistiek doen na de middelbare school. Ik zit op het atheneum en dit jaar moet ik mijn profiel dus gaan kiezen. Eigenlijk binnen nu en twee weken, en ik zit nog steeds vreselijk te twijfelen. NG en NT lijken me gewoon fijne profielen omdat je dan nog heel veel mogelijkheden openhoudt, maar las ik dit zo lees raadt iedereen je een M-profiel aan. :pensive:

Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan ik gewoon NG of NT kiezen zonder dat ik later het gevoel heb dat ik dingen gemist heb uit een M-profiel? Ik wil er wel M&O of economie bij kiezen want dat is wel handig om gehad te hebben haha. Maar mocht journalistiek toch niets voor mij zijn dan wil ik misschien toch de gezondheidszorg in, en ik ben gewoon bang om dat uit te sluiten door een M-profiel te kiezen, en ik principe moet dit gewoon kunnen omdat je bij journalistiek met elk profiel wordt toegelaten.
Alvast bedankt :relieved:

^Ik zou gewoon NG/NT kiezen als ik jou was. Journalistiek is toch een loting? Dus als je wordt uitgeloot kun je nog de gezondheidszorg in.

Jup, journalistiek is een loting. Maar ze verwachten dat tegen de tijd dat ik examen doe 75% van de studies een loting is haha, zei mn decaan. Maar ja, dat zien we dan wel weer. En dan is een breed profiel toch wel handig geloof ik.

Toch wel een soort opluchting dat jij dat zegt haha, dankjewel. :relieved:

^Ik heb een profiel gedaan (NT+NT), waarbij is alle studies kon gaan doen (behalve grieks en latijn), aangezien ik een lotingsstudie wilde doen waarbij ik iets van 10% kans had ingeloot te worden.

Ik zou toch voor een M profiel gaan met wiskunde erbij voor het geval dat. Is economie nodig voor een economische hbo studie? Voor economische wo studies in ieder geval niet. Een M profiel is beter om je taalvaardigheid te ontwikkelen, waaraan je veel meer hebt in de journalistiek dan aan wetenschappelijke vaardigheid.

@xAvalona CM valt zo ie zo al uit omdat ik wiskunde B veel beter kan dan wiskunde A en ik geen wiskunde B kan kiezen bij CM. Nee, economie is niet nodig geloof ik. Maar ik kan ook naar de wo hè, als ik mijn vwo-diploma haal :wink:. Maar eigenlijk wil ik niet echt iets met economie of zo, maar heel veel zeggen dat het handig is om gehad te hebben, haha.

Bij ons op school mág je 3 extra vakken kiezen als je dat zou willen. In het algemene deel heb ik al Nederlands, Engels en Frans/Duits, dus in het extra deel kan ik de andere taal kiezen.

Maar ik geef je wel helemaal gelijk dat ik aan een wetenschappelijke vaardigheid niet echt veel heb in de journalistenwereld… Zucht, ik weet het gewoon niet. Ik weet niet eens zeker of ik journalistiek wil kiezen haha.

@Spazzolino Maar jij hebt dan waarschijnlijk wel een wetenschappelijke studie in je hoofd of niet?

Ohja, als CM dus wegvalt wordt het dan een EM en dat is bij ons geschiedenis en economie, maar echt wat moet je in godsnaam met geschiedenis? Ben je niet veel beter af met van die vakken die je moet snappen zoals natuurkunde? Oké dan moet je ze inderdaad wel écht snappen haha.

Zuucht. Het is toch belachelijk dat je op je 14e dit soort dingen moet beslissen haha?

Ik ben gewoon bang dat ik met een M-profiel niets kan als ik die richting toch opeens niet meer op wil…

Aan wat je typt te oordelen zie je de natuurkant meer zitten dan de maatschappijkant. Als je je nog niet zeker bent van je keuze, is het anderzijds geen betere keuze om dan maar het profiel te kiezen dat het beste bij de studie journalistiek aansluit.
Als je de journalistiek in wilt, kan geschiedenis wel van groot belang zijn. In de bovenbouw wordt geschiedenis meer inzicht dan stampen. Bij geschiedenis gaat het niet alleen om wát je leert, maar vooral de toepassingsvaardigheden zoals bronnen analyzeren waardoor je kritisch leert denken.
Vroeger zag ik er het nut ook niet van in, nu ben ik blij dat ik het heb.

Ik denk C&M.

Klopt. Als ik jou was zou ik voor (als je er goed in bent) NT/NG kiezen. Dan kun je nog alle kanten op.

Ik heb C&M gedaan, en ik doe nu toevallig Journalistiek op Windesheim :wink:
Dus 't kan best :slightly_smiling_face:
Je hebt idd economie, wat ik al paar jaar niet meer gehad heb, omdat ik dat heb laten vallen. Maar als je dat goed bijhoud en vraagt wanneer je iets niet snapt, lukt dat wel.

E&M en C&M vallen vaak samen. Ik zou E&M nemen met kunstvakken of C&M met economie. Filosofie zou nuttig kunnen zijn. En wiskunde moet je sowieso doen.

Ik doe 5gym, met NG+NT en ik wil ook journalistiek doen, bedacht ik een paar weken geleden.

Briljant.

Realiseer je wel dat je met journalistiek niet echt kans hebt op een geweldige prachtbaan.