journalestiek

ik doe nu havo en ik wil hier na journalistiek studeren…
dus zat ik even hier op te kijken:
http://www.villamedia.nl/journalist/n/opleidingskaart.shtm
en zag ik dat er voor hbo in:
utrecht/rotterdam/ede/tilburg/zwolle scholen zijn maar onder op die site zag ik staan: cursussen en ik vroeg me af wat dan precies het verschil is?
en of iemand nu zo`n opleiding doet en er een beetje over kan vertellen ik wil graag de 'schrijf ’ kant op…
en of het moeilijk is om er op te komen?
kusjes

Ik heb Journalistiek in Tilburg gedaan, aan de Fontys. Ben er wel na vier maanden mee gestopt… ik vond het persoonlijk helemaal niks: het was te breed (de eerste jaren gaan bijna alleen maar over krantenjournalistiek), ik vond de leermethodes erg slecht, je werd superkinderachtig behandeld en het niveau van de lessen lag best laag, maar de examens daarentegen weer erg hoog.

Haha nee, ik ben er dus niet zo enthousiast over :wink: Maar ik zou meer mensen zoeken die het doen of gedaan hebben en naar hun ervaringen vragen!

En als ik iets mag zeggen: het is journalistiek en niet journalestiek zoals je schrijft :wink: En dit soort spelfouten kunnen echt niet als je journalist wilt worden. Niet lullig bedoeld maar ik denk, ik zeg het even (A)

ooja grapje dat zie ik nu pas!
maar denken jullie dat het evel verschilt welke school je kiest, bv die in urtecht of tilburg of heb je aan het einde toch allemaal het zelfde gedaan zegmaar?

Tussen alle scholen met dezelfde studie zit zéker een verschil.
Als je het echt graag wilt doen moet je langs open dagen gaan en sfeer meekrijgen.
En nu natuurlijk al veel ervaring opdoen, stukken schrijven, goed op je nederlandse taal letten. (bijv. wat monique al zegt, 2x journalestiek schrijven is niet bepaald abn)

Ik wil precies het zelfde! Ook op hbo niveau journalistiek studeren en de schrijfkant op. Maar ik ken verder ook geen mensen die er ervaring mee hebben.

Ik ga in september beginnen met fotografie en journalistiek aan het Friese poort in Drachten ( MBO ) Gelukkig heb ik een goede doorstroming naar Zwolle toe waar de school goede contacten mee heeft, ik hoor er veel goeds over en het is gewoon een fulltime HBO opleiding dus een cursus, meer kan ik je er ook niet over vertellen maar van journalistiek moet je echt houden en veel van je vrije tijd er aan op offeren.

moet je voor deze opleiding een tweede taal hebben, want je hebt een vak talen? dankje (A)

Ik heb het 'n paar jaar geleden een paar maanden in Zwolle gedaan en herken wel wat in wat Monique zegt. De eerste jaren zijn sowieso echt gericht op kranten, niet echt tof als je die kant niet op wilt (daarom ben ik ook gestopt). Het niveau van de lessen vond ik wel oké en de toetsen waren ook wel te doen.
Als je meer wilt weten moet je maar even een note sturen.

ha ik doe journalistiek in zwolle

ik vind het tot nu toe echt heeeeeeeeeeel erg leuk
echt
heel erg schrijvend en daar hou ik wel van x]

maar wel suuuuuuuuuuuper druk hoor

Ik heb een vriend die journalistiek doet in Leiden of Utrecht… op de universiteit. Kan wel vragen of hij wil uitleggen hoe het is. & hij doet ook krantenberichten schrijven. Is in de zomervakantie 2 maanden in Irak het noordelijke gedeelte bij de Koerden geweest, omdat hij zich daar het meest mee bezig houdt.

Dit is een van zijn stukken:
http://www.mareonline.nl/…grond/artikel/0910/03/08/

klinkt echt alsof het 17 jaar duurt die opleiding x]

maar het eerste jaar is gericht op schrijven,
je hebt een verslagen blok, en een berichten blok, en ik ben begonnen met verslagen en dat vind ik echt leuk.
dat ik naar concerten kan en mijn favorite zanger kan interviewen gewoon voro school

en volgend jaar hebben we een blok radio en tv en een blok schrijvend
en dat jaar er na ga je richting kiezen
en het laatste jaar is stage lopen

Moet je wel eerst fouten zoals ’ journalestiek ’ vermijden, als je dit wil volgen.

Elke keer als ik dit soort upjes zie moet ik een beetje huilen.

+1

+2

of moet ik nu onder die +1, +2 zetten ?

Gewoon bij verschillende open dagen rondgaan en kijken wat je het beste bevalt. Ik ken wel heel veel mensen die om verschillende redenen (die ook hierboven zijn genoemd) met journalistiek zijn gestopt, en zijn overgestapt op Communicatie. Dat is meer reclame/marketing/media-gericht.

Ik zit nu zelf in het 2e jaar van Communicatie en Multimedia Design en wil later ook schrijven bij media of bij een tijdschrift, maar doordat ik een hele voorsprong krijg door de lessen die bijna alleen maar over (nieuwe) media gaan, ga ik eerst deze studie afmaken. Als je iets wilt kom je er echt wel, no matter what.

nog een punt erbij x’]