Jou mening over 'vechthonden'

Hoi iedereen!

Ik las laatst een artikel over de zogenaamde ‘vechthonden’ onder andere: Amerikaanse & Engelse Staffordshire Terrier, Pitbull Terrier, Amerikaanse Bulldog. Ik vind dat er veel vooroordelen zijn over deze rassen. Dat ze gevaarlijk zijn en niet te houden zijn. Ik ben het hiermee oneens. Tuurlijk deze rassen hebben van nature een sterk karakter, maar als je deze honden van jong af aan goed opvoed en deze honden bij de juiste eigenaren terecht komt is er niks aan de hand. Zelf heb ik een tijdje met honden gewerkt waaronder ook met deze honden en het waren allemaal goedaardige honden, geen probleem mee gehad.

En ik vind het te ver gaan als deze honden in bepaalde delen van de wereld verboden worden. Er zijn natuurlijk agressieve honden van deze rassen maar dat ligt aan de fokkers die de rassen doorfokken of slechte opvoeding van de eigenaars.

Amerikaanse Stafford
Pitbull
Amerikaanse Bulldog
Wat is jullie mening over deze rassen?

Nou ja, ik ben geen hondenmens, maar ik ben tegen dierenmishandeling.

Ik vind/denk dat alles afhangt van opvoeding, als ene tijger al getemd kan worden …

Ik zou zelf een echte knuffelhond willen, maar ik heb niks tegen zulke rassen. Zolang ze maar niet mensen bijten, prima.

Meeste mensen die ‘vechthonden’ fokken, willen geld.

Dat soort mensen moeten ze ophangen. Een dier verdient liefde. Ookal heeft het een sterk karakter.

Ik heb een hekel aan de mensen die dit bepaald hebben. Kunnen die ook een spuitje krijgen?

Wie the Dog Whisperer kijkt, weet donders goed dat het eigenlijk altijd aan het baasje ligt

Maar knuffelhonden bijten toch ook? Dan moeten we dus wel opletten bij vechthonden, maar bij een knuffelhond moeten we tolerant zijn (Ik weet niet of dit jou gedachte is, maar gewoon centraal).

@ silverbleed
inderdaad, laatst was iemand uit een ander topic die zij:‘als een hond agressief is moettie gewoon metteen een spuitje krijgen.’ ja, daar kan ik pissiger om worden :’) Nou moet ik zeggen dat ik met geen enkele hond een probleem heb, maar als er een pitbull of iets langsloopt ik toch wel een stukje verder ga lopen, geen idee waarom.

Ik vind het zo raar dat ze als gevaarlijk worden beschouwd. Het ligt toch echt aan de opvoeding en hoe de baasjes er mee omgaan.

Een kennis van me heeft twee American Staffords en dat zijn écht schatjes.

Ben er ook tegen. Daarbij vind ik de kleine beestjes grotere krengen dan grotere honden. Al is het natuurlijk alsnog de manier van 't beest opvoeden.

Ik persoonlijk vind grotere honden ook een stuk mooier dan de kleintjes, dus vind de vooroordelen belachelijk.

Een tijger zal je in 99% van de gevallen niet tam krijgen. Er zijn verhalen bekend van mensen die een leeuwtje/tijgertje hebben opgevoed en hem hebben laten opgroeien in hun huis, maar dat op een gegeven moment toch de wilde aard van het beest naar boven kwam (met vaak fatale gevolgen). Maar honden zijn natuurlijk over het algemeen veel beter te ‘temmen’ dan tijgers. Kun je niet met zo’n ras omgaan, laat het dan aan een meer ervaren persoon over.

In Duitsland heb je zelfs toestemming nodig om zulke honden te houden en moeten ze altijd met een zo’n muilband rondlopen, heb ik gelezen.
Ergens snap ik deze regel, omdat het al te vaak is voorgekomen dat zulke honden iemand verwonden, maar dat is enkel de schuld van hun baasjes.

Als je als baas weet dat je zo’n hond niet kunt houden omdat hij te fel is en teveel aandacht nodig heeft, neem er dan geen. Het zijn honden die speciale aandacht vereisen en wanneer dat niet gebeurt, kan het uit de hand lopen.
Het zijn hele lieve dieren maar met de foute opvoeding kan het inderdaad fout aflopen.
Zoals bij alles kan je deze honden niet over één kam scheren omdat men gebruik van ze maakt als vechthonden.

Ben het met je eens.

Ik werk in een dierenhotel waar ook deze rassen verblijven. Deze honden komen allemaal van goede gezinnen en er zit geen agressie in. Het blijft een dominant ras en kan niet altijd even goed met andere honden opschieten en deze rassen zijn sterk. Ik denk ook dat het uiterlijk en het ‘verleden’ mensen afschrikt als zo’n hond op straat zien. Maar als je zo’n ras goed opvoed is dit een prima gezins hond.

Amerikaans stafford.
‘Honden van dit ras zijn uitstekend geschikt als gezinshonden mits het gezin consequent en goed kan omgaan met een sterke, onstuimige hond. In de regel zijn de honden lief voor kinderen, zal huis en haard goed bewaken. Katten en andere huisdieren zullen moeiteloos worden geaccepteerd als hij daar al vroeg vertrouwd mee wordt gemaakt.’

foutje.

Ik heb niet echt verstand van honden, ben er zelfs een beetje bang van… (misschien dat ik er daarom goed op let) maar het valt me op dat honden als Teckels vaak agressiever zijn dan rassen als Pittbulls. Volgens mij ligt het gewoon aan de opvoeding.

Bulldogs vind ik een ander verhaal omdat die zich niet eens meer zelf voort kunnen planten. Dat is gewoon een teken van de natuur dat je moet ophouden te bestaan, sorry.

Ik heb een amstaff, een shit-zu (kleine kutkeffert) en een malteser.
Nou, die shit-zu domineert het huis, de amstaff is er bang voor.
Hij is ook enorm lomp. Volgens mij denkt hij dat hij zo klein is als een kitten. Loopt overal tegenaan.
Hij is enorm speels en doet geen vlieg kwaad (valt alleen honden aan als anderen hem aanvallen).

Ligt er puur aan hoe de hond opgevoed wordt.

En daarbij vind ik rotweilers duizend keer zo eng. :’)

Die honden zijn NIET aggresief en gevaarlijk en boos geboren zo worden ze gemaakt en getraint door de baasjes. Als je ze liefde geeft eten knuffels en kusjes elke dag :"D dan zijn het lieve schatten waarmee je alles kunt. Mishandel je ze enzo dan worden het kut honden maar zo zijn ze gemaakt.

Ik vind het ook heel erg dat mensen zo bevooroordeeld zijn!
Toen ik klein was hadden wij een pitbull, ze was hartstikke lief en deed nog geen vlieg kwaad! Ik deed alles met dat beest, viel zo bij haar in de mand in slaap.
Later hadden we ook een engelse stafford, ook een schat van een beest!
Het ligt dus echt aan de opvoeding!

:’’-) Tuurlijk bedoel ik dat niet zo. Het is van geen enkele hond oke dat ie bijt.