Jongeren met MS.

Hallo allemaal!
Ik ben Maaike en ik ben 17 jaar. Sinds november vorig jaar weet ik dat ik MS heb (Multiple Sclerose).

Wat is het precies?

Multiple Sclerose (MS) is op jonge tot volwassen leeftijd één van de meest voorkomende chronische aandoeningen van het centrale zenuwstelsel. Het is dus géén spierziekte zoals vaak wordt gedacht.

Multiple Sclerose is een Auto- immuunziekte
Multiple Sclerose is een auto-immuunziekte. Kenmerk van auto-immuunziekten is dat het immuunsysteem (het afweersysteem van het lichaam tegen virussen, bacteriën en infecties) eigenlijk iets te goed werkt. Door Multiple Sclerose raakt het centraal zenuwstelsel, wat bestaat uit de hersenen en het ruggenmerg, beschadigd en het beschermlaagje van zenuwuitlopers (myeline) wordt aangetast. Hierdoor kunnen verlammingsverschijnselen ontstaan.

Ik heb in totaal 3 schubs (aanvallen) gehad. De laatste aanval was in november, heb 2 dagen lang overgegven en toen werd ik heel duizelig en dat ging niet meer weg. Toen heb ik een week in het ziekenhuis gelegen.

Ik wil graag in contact komen met jongeren die ook MS hebben. Ik zit wel op een forum met mensen die MS hebben maar daar ben ik de jongste. En dat vind ik niet echt fijn! Hier op het forum zal waarschijnlijk ook niemand zitten die MS heeft, maar misschien ken je wel iemand met MS en kan je mij vertellen hoe hij/zij het ervaart? Of misschien heeft een van je ouders MS?

Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

Sorry, ken geen jongeren ermee. hopelijk kun je iemand vinden (:
heel veel sterkte <3

Mijn vader heeft het ook, hij probeert altijd zoveel mogelijk te doen alsof er niets aan de hand is. Daarom weet ik er ook niet heel veel over, maar ik merk het wel aan hem. Hij is er nu twee en een half jaar geleden achter gekomen, en sindsdien voelt hij soms zijn handen niet meer, en heeft hij overal tintelingen. Ook is hij veel vaker moe, en heeft mijn moeder bijvoorbeeld liever niet dat mijn vader alleen rijd (vooral 's nachts, bijvoorbeeld als we op vakantie gaan.) Dan blijft altijd of ik, of zij wakker.

Mijn tante heeft MS, maar ik ken geen jongere met deze ziekte eigenlijk ;o
Ik kan je dus niet helpen, sorry! Maar wens je wel heel veel sterkte!

Dankjewel voor je bericht! Ja ik ben nu aan het wachten op bericht van het CBR of ik weleens mág autorijden… En dat kan 4 maanden duren!

Oh ik las net je lieve berichtje, dankjewel.
maar ik kan niet meer op profielen, dan moet ik eerst heel moeilijk doen en 10x inloggen -.-
dus daarom even zo; ontzéttend bedankt voor je lieve kaartje <3 ook geweldig lief dat je vriend ook voor me bidt <3

geen dank meid ! :slightly_smiling_face:

Ik las Jongleren met MS…

Maar OT : Geen idee, succes.

Ik heb het zelf niet en ik ken ook niemand die het heeft, maar ik wil je heel veel sterkte wensen. <3

Ik heb onlangs de film “Tot Altijd” gezien, het gaat ook over iemand met MS. Nu begrijp ik veel beter wat MS-patiënten doormaken. Helaas worden ze vaak niet begrepen.

-

@VintageROCKS: Ik zal de film is kijken! :slightly_smiling_face:

@LisArt: Het verschilt inderdaad heel erg, zo ben ik met een meisje aan het mailen, ze heeft wel dezelfde vorm als ik. Maar echt veel meer last! En je ziet aan de buitenkant niet dat iemand MS heeft dus idd veel mensen begrijpen het niet. Maar werkt je moeder nog? Of heeft ze moeite gehad om werk te vinden? Want daar ben ik best bang voor!

-

Nee inderdaad. Maar als veel mensen ergens voor solliciteren, lijkt het mij juist logisch dat ze dan een gezond iemand aannemen. Maar ik ga er gewoon voor! :slightly_smiling_face:

That’s the spirit ;] Maar toch sterkte!
(Ik haal mijn berichtjes weer even weg)

Is goed hoor! Heel erg bedankt! :slightly_smiling_face:

Up!

up :slightly_smiling_face:

Ik wou ook enkel Tot altijd aanraden, maar dat is blijkbaar al gebeurd.
Zeker kijken, een prachtige film.
en voor de rest veel sterkte!

Hallo Maike,

Ik ben Melissa en ik ben 21 jaar. Sinds oktober weet ik dat ik MS heb. Mij eerste aanval had ik toen ik 16 was en heb nu 3 aanvallen gehad en heb er op dit moment weer 1. Ik heb vooral last van tintelingen in benen en voeten, zware benen, slecht zien met m’n linker oog en vermoeidheid.

Liefs Melissa

Hee!

Wat fijn dat er tóch nog iemand is met hetzelfde haha!
Of nouja fijn … Dat is ook niet echt het goede woord natuurlijk!

Hoe ben jij er zelf achter gekomen dat het MS was? Bij wat voor een soort aanval dacht je van: ‘Dit is niet goed’ ? Want toen ik een dove hand had, of een doof been dacht ik totaal niet aan MS, heb er nooit aan gedacht trouwens!

Gebruik jij ook medicijnen ?