Jongeren beginnen later met seks

Hee allemaal!
Ik kwam dit artikel tegen op internet en vond het best interessant.

Het gaat over dat jongeren tegenwoordig vergeleken met 5 jaar geleden veel later aan seks beginnen. In 2012 was de gemiddelde leeftijd 17,1 jaar en in 2017 18,6 jaar. Ik was best verbaasd omdat ik juist dacht dat het tegenwoordig allemaal veel eerder gebeurd. Maar het is nu gemiddeld 1,5 jaar later. Wat dachten jullie?

Ik dacht even leuk om te delen in dit forum aangezien er wel leuke weetjes in staan :slightly_smiling_face:

Nou in mijn omgeving (kan aan de stad waar ik woon liggen) is vrijwel iedereen op zijn 14e/15e al ontmaagd… :flushed:

Het verbaasde mij eigenlijk ook een beetje, vooral doordat de leeftijden bijvoorbeeld hier op het forum soms best laag zijn. Aan de andere kant is er niemand in mijn vriendengroep op jonge leeftijd ontmaagd haha.

Ja klopt! Ik zie veel jonge leeftijden voorbij komen. Ik denkt dat het er ook heel erg aan ligt met welke mensen je omgaat. Je kijkt toch ook een beetje om je heen. Als niemand om jou heen met seks bezig is ga je er zelf ook niet echt aan denken. (lijkt mij?)

Dit verbaasde mij ook inderdaad! Het lijk mij dat mensen inderdaad eerder beginnen met seks, omdat we in een best wel ‘sexuele(?)’ tijd leven. Of wat ik ik eigenlijk bedoel is, dat seks steeds normaler word dan vroeger

Hm seks wordt ook als een statusmiddel gebruikt, dat het stoer is om ontmaagd te zijn, vooral een paar jaar geleden tegenwoordig hoor ik veel meer verhalen van meisjes die wel gewoon maagd zijn en nog nooit gezoend hebben en die zich er ook niet voor schamen. Ik dacht altijd dus dat dat gewoon met ouder worden te maken had, maar de maatschappij veranderd gelukkig ook.

Bij RTL late night/summer night hadden ze het over het feit dat er minder seks is dan vroeger (wat in mijn mening te koppelen is aan de beginleeftijd).

Hier het stukje: https://www.youtube.com/watch?v=OO3IAON5yag

Ja dat klopt wel denk ik. Ik zat op een gereformeerde school, en niemand van mijn vrienden was echt bezig met seks. Ik had het eerlijk gezegd ook veel te druk met school en een bijbaantje om aan jongens te denken.

Nou, ik zit dus juist in een omgeving waarbij mensen eigenlijk vrij laat beginnen met seks. Ik ken genoeg 19-jarigen die nog maagd zijn. Ik vind het juist altijd heel vreemd om hier te lezen dat iedereen rond 14/15-jaar al aan seks is begonnen, terwijl dat in mijn omgeving niet echt het geval is

Ik heb het gezien op tv! Ze verwijzen ook even kort naar dat onderzoek over jongeren. Er is nu een daling over alle leeftijden inderdaad.