Jongen van vriendin is niet oké, hoe vertel je zoiets?

Hoi meiden, ik heb jullie hulp nodig.
Mijn vriendin heeft ongeveer 2 jaar geleden een jongen ontmoet met kerst. Het was haar eerste echte liefde ze hadden gezoend en hadden ‘iets’ Toen is de jongen 2x vreemd gegaan en was het direct over. Een tijdje later kregen ze weer iets en had ze hem alles vergeven. Dit ging een tijdje door tot aan de zomervakantie. Mijn vriendin ging naar frankrijk en ze vond de jongen niet meer zo geweldig. Ze besloot dus om hem te bellen dat het uit was, hij werd helemaal gek en heeft haar voor alles lopen uitschelden. Nu ken ik een ander meisje die ook wel is met hem omgaat, zij vertelde mij dat hij allemaal dingen over haar heeft gezegd maar het ergste is nog: hij heeft met haar vader gespot. Haar vader is al zo’n 8 jaar overleden, aan een ongeluk. En hij zei tegen dat meisje: " weet je he! die vader van haar is overleden, hahaha."
Dit weet mijn vriendin niet. Maar hij doet ook allemaal dingen achter haar rug om, sommige weet ze, sommige niet. De jongen is zeer sarcastisch en niemand mag hem (van onze vriendinnengroep) Hij gebruikt mijn vriendin omdat zij hem nog gewoon leuk vond, het was wel haar allereerste liefde waar je altijd wel een zwak voor houd. Ze kan geen nee tegen hem zeggen.

Nu wil ik haar dus vertellen dat hij écht geen goede jongen is, dat hij dingen zegt wat níet door de beugel kunnen en dat hij spot met haar vader…
maar nu is het probleem: hoe zeg ik zoiets tegen haar, ik ben bang dat ze boos word en zijn kant kiest.

Dus tips zijn welkom!
Liefs.

kun je het niet samen met dat andere meisje proberen te vertellen?

Is het nu uit dan?

Idd. Gaat ze nu wel of niet met hem om?

Gewoon eens alleen of met een vriendin met haar afspreken ergens lunchen of gewoon bij iemand thuis en dan erover hebben?

Ze gaan nog heel veel met elkaar om en ze hebben gisteravond weer gezoend met uitgaan, hoorde ik vandaag -___-
Het is dus niet echt uit…