Jongen met Downsyndroom vind me leuk, wat nu?

Er woont een jongen bij me in de buurt, een paar jaar ouder dan ik, hij heeft het syndroom van Down en hij vind me leuk. En met ‘leuk’ bedoel ik dat hij met me wil trouwen e.d.

Hij heeft het Downsyndroom niet heel erg, lichter dan je zou verwachten bij iemand met het Downsyndroom, maar hij heeft het wel. Eerst kwam ik hem heel vaak tegen, hij begon heel opdringerig te worden, hij wilde ons huis in en wilde met me zoenen en over seks praten. Natuurlijk liet ik het allemaal niet zo ver komen. Toen zag ik hem een tijdje niet meer. En nu zie ik hem weer. Ik probeer hem gewoon te negeren, voor zover dat lukt, maar hij is nogsteeds opdringerig. Vroeger, toen ik nog wel es met hem praatte, vertelde hij allemaal verhalen waarin hij mensen in elkaar slaat. Ook weet ik dat veel kinderen in de buurt hem niet mogen, hij is heel bazig en komt agressief over.

Kort samengevat: hij is een lul en heeft toevallig het Downsyndroom. Want ik geloof echt niet dat alle mensen met het Downsyndroom zo onaardig zijn. Nu wil ik weten wat jullie zouden doen om van hem af te komen oid? Negeren helpt wel een beetje, maar als hij ineens bij je voor de deur staat wordt het toch wel eng.

praat erover met je ouders,
misschien kunnen jij en jou ouders
bij zijn ouders langs gaan om te vertellen
hoe hij zich gedraagt en dat jij je er niet
prettig bij voelt.

misschien met zijn ouders praten?

idd.

het lijkt me handig om het hier met zijn ouders over te hebben

Jezus, wat lastig.
Over het algemeen zijn mensen met het downsyndroom juist heel lief, en helemaal niet agressief of opdringerig. Maar je moet begrijpen dat de hersenen van mensen met zo’n soort handicap heel anders werken dan de hersenen van een “normaal persoon”. Het kan dus goed zijn dat hij de signalen die jij geeft niet opvangt.
Als ik jou was zou ik er toch een keer met hem over praten. Want mensen met het downsyndroom zijn niet supergevoelig voor subtiele signalen. Ga een keer naar zijn thuis, of praat gewoon met hem voor de deur. Als je het eng vindt omdat hij agressief is, vraag dan of zijn moeder/vader/iemand anders er bij wilt zijn. Leg hem rustig uit waarom je het vervelend vind wat hij doet, en praat vanuit de ik-vorm. Dus niet, jij doet dit en dat en dat is fout, maar: ik vind het niet leuk dat je blablabla. Wees aardig, en probeer je niet op te winden.
Ik weet dat het soms heel moeilijk kan zijn om met iemand met het downsyndroom te praten. Mijn neef heeft het, en hij wordt soms ook zomaar boos om niks, of heeft plotselinge stemmingswisselingen. Maar in ieder geval succes, als je rustig blijft zie ik niet in waarom het niet zou moeten lukken.

Ja, dat is dus best wel irritant, hij heeft waarschijnlijk niet zo’n groot inschattingsvermogen en weet niet dat jij dat heel vervelend vind. Ik denk dat je hem gewoon heel erg moet negeren, en als het nog erger wordt moet je hem de waarheid maar eens vertellen, alleen ik weet niet hoe hij daarop gaat reageren.
Ik ken ook iemand, niet met het syndroom van down, iets anders, maar hij is niet helemaal 100%. Ik werkte bij een supermarkt, en daar kwam ie altijd langs. En dan stond ie wel een half uur bij je te lullen over dat hij op zoek was naar een vrouw met ‘spiertjes’ want dat vond ie mooi en dat ie naar de sportschool ging om z’n ideale vrouw te vinden. Best wel vervelend, maarja hij had dus niet in de gaten dat je totaal niet luisterde en hem bijna moest uitlachen. En negeren had niet of nauwelijks zin.
Succes ermee in ieder geval, misschien dat er nog mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt, want volgens mij komt dit nog redelijk vaak voor.

Ik vraag me af of ik niet beter onaardig tegen hem kan zijn, zodat hij zijn interesse in me verliest? Dus doen alsof ik een enorme bitch ben. Tijdje terug sloeg hij een arm om me heen, die duwde ik weg, en hij vroeg aan me of ik arrogant was. Ik zei nee, maar ik had eigenlijk ja moeten zeggen. Hij snapt het dus wel als ik zijn arm wegduw en ‘onaardig’ doe.

hy heeft een lichte vorm van het syndroom van down. denk niet dat je in kan schatten wat voor effect dat op hem kan hebben.

mensen met het syndroom van down zijn opzich wel zo hoor,
mijn moeder werkt met gehandicapte kinderen enzo
ze zijn best wel sexueel soms zeg maar, en aggressief kan ook best wel hoor
vind ik niet heel raar

Ik hoorde van iemand die met gehandicapten werkt dat ze gewoon hoertjes op hun kamer uitnodigen! Omdat hun natuurlijk nooit ‘normaal’ seks hebben. Vond het zo’n gek idee…
Maar even terugkomen bij jou; dit kan echt niet, je moet er met zijn ouders over gaan praten, die weten dit vast allemaal niet! Hem zelf erop aan spreken lijkt me niet echt een goed plan.

Ja, er zijn hoeren speciaal voor gehandicapten. Zo naar. offtopic

Ik vind dat juist wel goed. Straks worden we op straat besprongen. Daar zit ik nou niet echt op te wachten.

ik zou het tegen je ouders zeggen, en het ligt er een beetje aan of je zijn ouders kent ? want dan zou ik het gewoon tegen hun zeggen, en anders eigenlijk ook, maar dan is het wel moeilijker dan als je ze kent denk ik. en inderdaad doorgaan met negeren :flushed:

Trouwens dit is echt al een hele oud topic, hoe staat het er nu mee?

Haha omg dat meen je niet! lekker dan.

Ik wil ook wel weten hoe het nu gaat.

Ik heb een tijdje gewerkt bij een gehandicapten centrum en mij werd altijd verteld dat je nooit, maar dan ook nooit het idee moet geven dat je een patiënt speciale aandacht geeft. Zo’n jongen met het Down syndroom bijvoorbeeld, hoe licht ook, heeft moeite met het opmerken van grenzen en wanneer hij moet stoppen in zijn gedrag. Het beste is om je neutraal naar hem op te stellen, maar aangezien hij al duidelijk een oogje op je heeft kan je dat het beste afkappen door duidelijk te maken dat je daar niet van gedient bent. Duidelijkheid is bij deze mensen nog wel het beste, hoe bot het ook overkomt. Zo weet je zeker dat je boodschap correct bij iemand aankomt. Wees vooral niet te subtiel, maar ook niet ontzettend aanvallend omdat zijn gedrag onvoorspelbaar kan zijn.

dit doet medenken toen ik vroeger “besprongen” werd door een downsyndroom jongetje. ik was nog maar 7. wat sneu.