Jonge eendjes tammaken?

mijn buurman had een eend die op eieren zat maar die eend is nu dood en toen zijn de eieren onder een broedmachine gedaan en nu zijn er maar twee van over en die wil hij niet dus die gaf die aan ons, maar het leek me leuk om ze tam te maken.
weet iemand hoe dat moet of heeft iemand ervaring hiermee?
xjes.

Elke dag brood enzo voeren? Dan komen ze vanzelf wel naar je toe. En ze vooral niet achterna zitten of ze laten schrikken.

oke, maar ze staan nu bij ons ook nog onder de lamp want ze zijn nog erg jong.

Met ze gaan zwemmen :grin:
Nee, ik heb hier geen verstand van, maar ik zag dat een keer iemand doen in een docu. :’)

haha, dat zag ik ook al voor me, dat ik in bad zat en die twee om me heen zwommen.
maar alleen in bad ga ik zeker doen. maar ze zijn erg klein en ik weet niet precies wanneer ze het water in kunnen dus dan houd ik ze eerst wel voorzichtig vast.

ze gaan trouwens later bij ons de wei in, (in de winter ook in de tuin) herkennen ze me dan nog over een paar maanden?

Dat lijkt me echt heel onhygiënisch, sorry (’: Maar succes ermee!

ik zou het niet doen. dan heb je altijd huisdieren of als je ze zat bent zijn ze zo dood omdat ze tam zijn.
maar dat is mijn mening.

bad schoonmaken
En ik bedoelde eigenlijk in open water, maar dat zal je vast nog veel onhygiënischer vinden.

jonge eenden kunnen niet heel lang blijven drijven. Je ziet vaak eendjes met hun snavel in hun veren porren; zo verdelen ze vet om te blijven drijven. dit doen ze ook bij hun kids, want die hebben nog geen goed werkende vetklier/kunnen het niet zelf, ik weet niet of ze het uit zichzelf leren maar als je in bad doet: houdt ze dus goed vast! Kijk even op internet, want ze hebben vast meer nodig dan een beetje brood qua voeding en het is misschien handig als je een tuin(met gras) hebt… oh wacht ik lees net dat ze in de wei gaan. nou is denk als jij ze ook eens opzoekt in die wei en je ze voert komt het goed. Veel succes!

ze zijn nu een week oud, wanneer mogen ze (als ik help.) in bad.?

gewoon veel tegen ze praten en voeren. als ze achter je aanlopen is het echt leeuk, had ik met een gansje en daarmee zwom ik in de vijver. (hij is wel redelijk groot en schoon. :stuck_out_tongue: ; de vijver.)

mn buurmeisje had er een en daar ging ze echt heel de dag mee om dus die kwam ook echt als ze m riep enzo. dat eentje zag haar als haar moeder (:
gewoon eten geven enzo

Nou is opvoeding wel een zwaar woord maar het is gewenst dat men wel aandacht aan de kuikens bied wat bijvoorbeeld heel belangrijk is is dat de kuikens onder begeleiding kunnen zwemmen in een wat grotere bak. Wanneer een eend niet in contact komt met water waar hij in kan zwemmen kan de eend ook nooit geen vetlaag op zijn veren krijgen deze vetlaag hebben eenden nodig om warm en droog te blijven ook zinken en verdrinken eenden zonder deze laag. Laat de kuikens het liefst buiten in een vrij grote bak zwemmen met ongeveer 4 cm water erin begin hiermee na de eerste levensweek pas daarna het waterniveau aan naargelang hoe groot de kuikens zijn. Laat de jonge kuikens niet te lang zwemmen zo ongeveer 5 tot 10 minuten omdat de jongen nog steeds lek zijn (geen vetlaag hebben) en op die manier nat worden en afkoelen hierdoor hebben ze veel energie nodig om warm te worden/blijven en die energie hebben ze hard nodig om te groeien. Wanneer ze veren krijgen (de eerste) mogen ze zelf bepalen hoelang ze willen zwemmen. Het hangt ervan af of men de eenden zelf houd of in geval van wilde opgevangen eenden die weer los gelaten worden of men de eenden ook leert eten zoeken hier is een belachelijk makkelijke manier voor gewoon de kuikentjes laten lopen en kleine stukjes brood op de grond gooien die ze op kunnen zoeken en op kunnen eten ook is het verstandig bij jonge wilde eendjes om van te voren wat brood hier en daar op het gras te verkruimelen wat ze vinden zonder dat ze zien dat u het er neer gegooid heeft ook kleine regenwormpjes en andere insectjes is goed voedermiddel vooral deze laatste bij wilde eenden omdat deze dit voer na loslaten in een gemeentelijke vijver (WAAR OOK EENDEN VOORKOMEN) of dergelijke waar weinig tot geen verkeer voorkomt (30 kilometerzone uitgezonderd) ook dit voer zelf moeten gaan zoeken ook is het verstandig voer op de bodem van de zwembak te gooien waar ze zelf naar moeten “duiken” omdat wilde eenden in de natuur op deze manier 60 procent van hun voeding verkrijgen.

Oh zou wel superlief zijn als dat lukt :slightly_smiling_face: Misschien vind je dit wel leuk om te weten (nu heb je er eigenlijk al niks meer aan, maar toch een leuk weetje misschien):
Wist je dat eenden een kritische periode hebben, de eerste 16uur na hun geboorte (dus als ze uit hun ei komen). Het eerste bewegend voorwerp dat ze dan zien, daar gaan ze zich aan hechten. Normaal is dat dus de moeder, en die volgen ze dan altijd. Maar als jij dat dus bent, zou je altijd zo’n staart van kuikentjes achter je aan hebben :stuck_out_tongue:

Kuikens hebben een korte inpretingsfase. Dit betekend dat ze heel snel weten wat voor dieren zij zelf zijn. Het eerste wezen wat zij zien beschouwen zij als hun moeder, dus als ze een mens als eerste zien, denken ze dat ze een mens zijn. Dat maakt het dus al veel makkelijker om ze tam te krijgen :wink:.
Verder zou ik gewoon uit de hand voeren en veel in de hand nemen. Net was kimmmmG zegt, laat ze wel zwemmen!

sowiezo als de eend uit het ei komt moet je 'm gelijk laten zwemmen anders wordt die niet meer waterdicht en dan verzuipt die wanneer je 'm ooit vrij wil laten of ooit wil laten zwemmen (:
verder zien ze het eerste wezen idd wat hiervoor al gezegd wordt als hun moeder dus zien ze jou als hun moeder, als ze wat ouder zijn kan je ze idd wat je zegt wel de wei indoen alleen is er natuurlijk een mogelijkheid dat ze hun vrijheid vinden & op de vleugels gaan, tenzij je ze kortwiekt/leewiekt maar dat is verboden aangezien het wilde vogels zijn (:

oh whaha echt, denken ze dan serieus dat ze een mens zijn? Vet. 8D

ja dat zie je bij ganzen heel vaak haha, die worden ontzettend snel tam en dan gaan ze dus denken dat ze mens zijn, heel grappig alleen het hoort ofcourse niet 8D zo had ik op m’n stage een gans (volwassen) die opgegroeid was tussen mensen, toen die vrij werd gelaten trok die naar mensen toe dus hij liep op mensen af omdat die bij ze wilde zijn, alleen werd dit niet echt gewaardeerd want mensen zien dit als bedreiging terwijl 't beestje 't goed bedoelde haha :3

geef ze geen brood daar zitten te weinig voeding stoffen in heb ik gehoord,

* Geef het vers drinkwater (in een bakje want eendenkuikens kunnen zelf drinken)
als het weer wat actiever wordt. En geef het desnoods brood met een beetje water zachtgemaakt
vermengd met bijvoorbeeld kippenvoer/tortelduivenvoer/kanariezaad dat zonodig klein en met wat water zachter is gemaakt.
Eerst in een laag schoteltje, later kan het voerbakje dieper zijn.
Met dwang voeren is maar zelden nodig bij eendenkuikens omdat ze nogal zelfstandig zijn wat dat betreft.
Dus doe dat alleen als je zeker weet dat het beestje wat aanmoediging nodig heeft en te zwak is om zelf te eten.

bron: http://www.euronet.nl/~igorm/Eendengrootbrengen/

hahah awh arme gans D: maar het hoort inderdaad eigenlijk niet zo nee.Toch blijft het grappig whaha, dat 'ie dan echt denkt dat 'ie een mens is. xD