'Jij mag dat niet zeggen, want je bent geen Nederlander'.

Hoi, ja een rare quote als titel, maar het heeft er veel mee te maken. Vrijdag heb ik iets meegemaakt, wat ik wel vaker meemaak. Ik heb er alleen nooit erg bij nagedacht en ik had altijd schijt. Ik ben in Schiedam geboren en ben maar 4x in Turkije geweest. Ik ben bijna achttien en doe havo. (Just so you know, het is wel degenlijk van belang als je het verhaaltje gaat lezen)

Ik was dus op school en we hadden het over het openbaar vervoer. We gingen het dus een beetje afzeiken (we is twee hollandse jongens, een hollands meisje en ik een eigenlijk hollands, maar toch ook buitenlands meisje). We maakten er grapjes over etc. Toen zei een van die jongens: ‘In Turkije heb je altijd luxe bussen’ (sarcasm). Wij lachen, want hij maakt die grapjes altijd en ik weet dat hij dat gewoon grappig bedoelt. Na een tijdje zei ik dus: ‘Maar serieus, in Istanbul heb je echt mooie bussen, metrobus ofso, die zijn uit Europa en ik dacht zelfs uit NEDERLAND geimporteerd, waarom hebben wij dan van die grafmetro’s die oncomfortabel zijn.’ Dat moest ik dus volgens jongen nummer twee niet zeggen.
‘Ga dan lekker terug naar die KK land als die mooiere bussen hebben.’ Ik was even verbaasd en zei: ‘PARDON? Jij vind het toch ook grafbussen?’
‘Ja, maar ik ben een Nederlander dus ik mag dat zeggen, jij bent een buitenlander en jij dus niet!’ (Toen zei hij nog turkije is een kk land blabla).
Ik heb hem uiteindelijk met een boek keihard geslagen, maar oke, doet er niet toe.

Zoals ik al zei maak ik dit VAKER mee. Ik mag niks zeggen, want ik ben geen Nederlander en anders moet ik maar terug.
Voor mij is dit echt niet leuk, want ik ben hier gewoon geboren en blabla. Ik heb alleen het gevoel dat meerdere mensen dit denken, want niemand zegt er wat van.

Dus mijn vraag: Vinden jullie dit ook? Dat als je iets negatiefs over Nederland zegt je dat eigenlijk niet mag, omdat je buitenlands ben? En hoe gaan de andere meiden die dit ook meemaken er meeom? Want ik wil niet blijven meppen met boeken :’)

DIT IS GEEN SFEERVERPESTEND TOPIC DUS BEGIN NIET OVER WILDERS OF MAROKANEN DIE IEDEREEN SLAAN OF WAT DAN OOK

Als jij een Nederlands paspoort hebt ben je ook gewoon Nederlander lol. :’) Ik kan echt niet tegen zulke mensen, ik heb zelf geen buitenlandse ouders. Maar ik zou echt boos worden als iemand dat tegen mij zou zeggen.

Inderdaad. Sommige deden ook raar toen ze hem met een blauwe wang zagen, hij heeft natuurlijk iedereen verteld hoe agressief ik ben en dat ik hem heb gemept, maar sorry al die woorden die uit zijn mond kwamen, ik moest het gewoon doen, dan ben ik maar een agressiefe buitenlander :’)

Dat slaat werkelijk waar nergens op, alsof je geen mening mag hebben omdat je toevallig van oorsprong niet uit Nederland komt :’)

Dan mag hij niet zeggen dat Turkije een kankerland is want hij is geen turk.

Hoi.
Je bent gewoon Nederlander. Die jongen moet niet zeiken. En heb vooral schijt aan hem :’)
En ook al zou je buitenlander zijn, so what. Dit is een vrij land, dus iedereen mag alles zeggen/denken oid.

Waarom heb ik dit toen niet bedacht :’)

Dat heb ik ook vaak, dan maakt iemand een kut opmerking en dan denk ik later: ik had dit kunnen zeggen ofzo :’)

Het rare is ook: Ik ben maar 4x in Turkije geweest en mijn Turks zuigt als ik weet niet wat. Ik weet bijna niks over het land zelf, dus dan komt het best raar aan :’)

Ik vind dit echt zo raar, ik heb ook al wel vaker gehoord dat mensen zoiets zeiden (niet tegen mij) en ik snap die redenatie echt niet. Ten eerste ben jij gewoon Nederlands en ten tweede, al zou je het niet zijn, je mag toch wel commentaar leveren op dingen die slecht geregeld zijn? Waarom zou jij daar geen recht op hebben? Wat een ongelofelijk achterlijk joch zeg, niet te geloven :’)

Haha :") Zo’n gastje heb ik ook in de klas, sinds dat hij weet dat ik half turks ben moet hij mij altijd hebben. Als ik iets zeg ‘we zijn niet in Turkije hoor’. Als ik iets zeg over het weer ‘Ga dan terug naar Turkije’. Even het feit vergeten dat ik nooit in Turkije geweest ben, ik er Nederlands uitzie, ik Nederlands ben opgevoed en geen contact heb met m’n Turkse familie maar oke :") Een keer stond ik met m’n nichtje te praten was het ‘haha Maury praat met een Turk’. Echt een debiel, die ram ik binnenkort ook nog voor z’n smoel :"D Het enige nuttige wat hij kan zeggen is ‘white power’

Snap dat dat nogal kut overkomt! Ik kan me het soms (niet in jouw situatie) wel voorstellen dat mensen zoiets zeggen… Er zijn namelijk natuurlijk wel veel problemen met bepaalde groepen buitenlanders enzo waarvan sommigen profiteren van hun verhuizing naar Nederland en dan vervolgens over alles klagen en zelf niks uitvoeren. Maar in jouw voorbeeld snap ik inderdaad dat je 't belachelijk vindt en dat is het ook!

Ik ben het helemaal met je eens hoor, slaat nergens op.
Maar sowieso, al was je geen Nederlander, waarom zou je dat niet mogen zeggen :3 Daarbij heeft hij het recht niet jou op te dragen wat je wel en niet mag zeggen.
Ik ben zelf Nederlands, heb er (dus) nog nooit last van gehad maar de gedachte van die jongen hierover… T zou echt nooit in me opkomen :3

Ik zou dat soort types keihard negeren. Gewoon te dom om mee te praten.

Mensen die dit soort dingen zeggen weten geen drol over vrijheid van meningsuiting en hebben een soort misplaatst nationalisme.

Bedenk je voortaan dat deze mensen niet ver zullen komen in het leven, omdat ze gewoon niet intelligent genoeg zijn en lach ze in je hoofd uit. Dit is beter dan iemand slaan.

Je kunt dat soort mensen ook zeggen: ‘Prima, maar dan mag jij ook nooit meer klagen wanneer je naar een ander(e) stad/land verhuisd of op vakantie bent. Want dan ga je toch lekker terug?’

Gewoon doen hoor. Ik zeg het je met een boek meppen is echt leuk, want het komt 5x zo hard aan :’) Ik snap het ook niet, niemand ziet aan mij dat ik Turks ben, ook niet als ik met ze praat enzo, pas als ik het zeg en dan is het zovan: HUH? IK DACHT DAT JE SPAANS WAS!
Daar gaat het in principe ook niet echt om, het is gewoon, ik mag niks zeggen omdat ik niet puur Hollands ben. Net als: Je zit in een Chinees restaurant en zegt: Ik vind sushi echt vies en dan zegt de ober: GA DAN LEKKER NAAR EEN HOLLANDS RESTAURANT, alsof ze alleen maar Sushi verkopen :’)

Oke wat een domme voorbeeld

Het is altijd zo, Nederlanders mogen zeiken over Turken/Marokkanen wat ze willen (vinden ze zelf), maar als een Turk/Marokkaan iets over Nederlanders zegt dan zijn het kankerturken en kankermarokkanen en moeten ze hun bek houden en opkankeren naar hun eigen land.
Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld hoor! Ik heb het nu even over de racisten.

Sommige beseffen niet, omdat jij er misschien turks uitziet, dat je net zo nederlands bent als zijzelf.

Ik vind dat je best mag zeuren over grafmetro’s, en over al het andere waar je je aan ergert. why not? Alsof je je niet mag ergeren omdat je ouders ergens anders zijn geboren, dat slaat toch nergens op?

Ik vind dat je terecht hebt gemept :slightly_smiling_face:

Dat is echt stom. Natuurlijk mag jij wel zoiets zeggen. Ik zou geantwoord hebben: “Ik heb, net als ieder mens trouwens, het recht om een mening te hebben over bepaalde zaken, en zeker over onbenullige dingen zoals het openbaar vervoer. Bovendien ben ik hier geboren en woon ik hier al heel m’n leven, dus ik weet waarover ik spreek.” Ofzoiets.

Helaas zullen er altijd zulke mensen zijn. Probeer je er niet te veel van aan te trekken, hoewel ik me kan voorstellen dat het heel moeilijk is. :confused: Jij weet wel beter. Ik hoop dat die mensen zichzelf ooit eens zullen tegenkomen…

Oh: meppen met boeken is niet de oplossing (’: Maar dat weet je zelf vast ook wel. Ik denk dat je het best negeert, ofwel een intellectueel antwoord op geeft, waardoor hij sprakeloos is. Ik vraag me trouwens af: zeggen de mensen die rond je zitten daar dan niets van? Ik zou echt boos geworden zijn als ik naast je had gezeten.

Waar ik me wel aan stoor, maar dat is een helemaal andere situatie: bijvoorbeeld (er zijn wel meerdere voorbeelden) Sharia4Belgium (in België dus) willen België compleet veranderen en exact dezelfde regels als in strengere moslimlanden opleggen. Dat vind ik dan weer niet kunnen, omdat België nog steeds een westers land is, met een eigen cultuur, traditie en wetten, en dat moet niet veranderd worden omdat één of andere pipo (sorry, maar ik kan Fouad Belkacem echt niet uitstaan) geëmigreerd is. Maar goed, da’s dan weer een heel extreem geval. (Oké, zoals ik het uitleg klinkt het niet zo extreem, maar als jullie hem niet kennen moeten jullie maar eens googlen.)

En nog een iets vergeten te zeggen: Wees trots op je afkomst! :slightly_smiling_face:

Ach, wat een nare types. Zelfs als je geen Nederlander bent mag je zeggen dat ze in Nederland kutvervoer hebben imo. Bovendien vind ik dat je Nederlander bent als je je Nederlander voelt.